BasBQ
Beef en Steak

Kalfsentrecote en rund hele kogel

 
 

TraegerTinus

Gemarineerd
Berichten
1.146
Goedenavond,

Na te zijn uitgebuikt, toch nog ff een samenvatting van een geslaagd BBQ rondje.

Vanmiddag bij de Sligro geweest, kalfsentrecote in de aanbieding aan 1 stuk, was wel gelijk 4,5 kilo.... oeink, dat betekent een ontwrichte WGA... hahaha

Kogelbiefstuk maalde ook maar door mijn hoofd en na een "kan ik je helpen?" Van de slager aldaar, drukte hij mij een rund, hele kogel in de vingers van 1 kilo, Net zo lekker en stuk goedkoper, zei de slager.

Ok slager, bedankt voor het meedenken, hoe ga ik dat klaarmaken dacht ik nog, Langzaam later garen tot 52 en laten rusten met thermopen er nog in, daaraan kun je zien dat de temperatuur nog een paar graden oploopt etc... (dat wist ik natuurlijk wel zo'n beetje en het rusten onder folie was mij ook niet nieuw)

Maar nu komt het, ik had er nog nooit van gehoord en misschien sommigen van jullie ook niet, de probe er in laten zitten heeft het volgende gemak, je kunt zien dat de temperatuur oploopt tijdens het rusten en op het moment dat je de temperatuur weer ziet teruglopen dan wacht je dat 1graad afkoelen af, dan zijn de sappen terug getrokken en kun je gaan snijden.
Briljant, erg handig voor een iemand die zich afvraagt of een kwartier rusten wel genoeg is maar die eigenlijk binnen 20 seconden het liefst dat stuk vlees achter in z'n giegel douwt, nu weet ik waarom. Slager bedankt.

Dusss.

Daar gaat ie.

Kalfsentrecote in stukken gesneden van een dikke 2cm en de hele kogel met zout bestrooid en op de WGA gedaan, 2 rijen kokosbriketten i'm de breedte en een paar erboven op, rooster temperatuur op een 135 a 140 graden en wachten tot 48 kern.

56ffe428facab18d490c581c686b30d7.jpg
2f7415e6e687047629e8bb9e5b947c98.jpg
66cb84de8590d5a58f040a05e8079fd5.jpg
ec1815aed4142fbae70e6c18caae2222.jpg


Daarna de kogel eraf en laten rusten, ondertussen houtskool in de starter en boven de kolen heet gemaakt, dat ging super.
Toen begon het te regenen, kak!!!
Vlees weer paar minuten boven de hete kolen tot kern 52, dat ging mooi, deksel van de WGA kwartslag gedraaid zodat vlees uit de regen lag, dat ging prima


8d9292ba092c797e54851514caadab4a.jpg
d92a5808f35dc1541c5c8ba49f9aaaa2.jpg



Kogel er weer af en laten rusten totdat de temperatuur ging dalen (Toptip van de slager, weet u nog? )
Hij kwam helemaal tot een 60 graden en begon daar te zakken

Op dat moment de kalfsentrecote erop met alleen zout.
Mijn vrouw had kruidenboter gemaakt van gezouten roomboter en kruiden, lekkerrrr

Houtskool was mooi gloeiend heet en de 3 stukjes pasten er prima op CAVEMAN STAAAJLL

fb50ba7ec8d4ff4c59a015e198d48ba5.jpg
cc8f9394827de6e1d2a9db602a6fb8ee.jpg
88c0bad4b8a595f47e0af13a2039d32d.jpg
d142842209d2f4034f02ad81ae12c9a1.jpg


Gewacht tot kern 48 a 50 en daar ging wat mis, ik prikte met de thermopen na elke kant een 4 minuten erop te hebben gehad, op dat moment mete ik 48 op de koude kant, nog snel ff omdraaien en binnen een minuut dikke 60 graden... huh? Eraf, meten meten meten, steeds dik boven de 60...

Ok, adem uit, geeft het een plekje, eerst de kogel maar aansnijden...
O mijn lieve help, wat was die lekker geworden zeg, een van de vrienden op bezoek die een goed stukje vlees erg kan waarderen, we hebben zitten smullen met z'n 3en, paar kleine stukjes aan de kids die ondertussen al buikjes vol hadden met patat en kaassoufle (slim he) maar die vonden het ook erg lekker.

Genoeg geluld, foto's Tinus

Ogen dicht en genieten. Nogmaals, erg lekker.



e54f8a9aaa85b3ee64e42aa6fd3fa3e4.jpg
b5249c7a1f8f750ec69fad127df5d521.jpg
fcdb60e6756b80541d9ccfbc5185fbcd.jpg



Daarna de entrecote aangesneden en gelukkig nog lang niet verpest, er ligt nog dikke 3 kilo in de vriezer, dus we hebben nog zat te testen.
Smaak was zeker niet verkeerd

e6db1774a9e5a439f341eea387965cb0.jpg
0ed99fdd53c8d21097a9bfadf8f8b2c9.jpg



Sorry, meer foto's heb ik niet

Fijne zondag allemaal en Max op het podium
 
Laatst bewerkt:
Kijk! Wat een leuk verhaal. En een erg fijne slager! Top tip. Ziet er echt lekker uit ik zet hem
Op de wensen lijstje. Het vlees alleen peper en zout?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kijk! Wat een leuk verhaal. En een erg fijne slager! Top tip. Ziet er echt lekker uit ik zet hem
Op de wensen lijstje. Het vlees alleen peper en zout?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, dat is het mooie, rund heeft weinig gekkigheid nodig en snel klaar.
 
Heerlijke stukskes koei! Heb altijd respect voor mensen die het op een WGA maken... Lijkt mij moeilijker dan het in t 1e opzicht lijkt! Was het vlees nog van een specifiek rund?
 
Heerlijke stukskes koei! Heb altijd respect voor mensen die het op een WGA maken... Lijkt mij moeilijker dan het in t 1e opzicht lijkt! Was het vlees nog van een specifiek rund?

Deze moet het zijn. Ik heb mij daar nog nooit in verdiept, lekker was het zeker

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooie run.
Met deze dikte zou ik maximaal 2 minuten per kant doen. Kan heel snel doorslaan.

Maar je bent duidelijk aan het genieten
 
Mooie run.
Met deze dikte zou ik maximaal 2 minuten per kant doen. Kan heel snel doorslaan.

Maar je bent duidelijk aan het genieten
Nou dat heb ik dus gedaan, zelfs mijn patat wekkertje op 2 minuten, omdraaien, weer 2, meten meten, maar bij 48 dacht ik, nog ff omdraaien....

Maar genieten was het zeker en gelukkig nog genoeg om nog eens te proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooi verhaal en heerlijk resultaat.
En natuurlijk een zeer emotionele foto. (y)
Prachtig, ik heb er van genoten.

Alleen jammer van max :confused:
 
Nou dat heb ik dus gedaan, zelfs mijn patat wekkertje op 2 minuten, omdraaien, weer 2, meten meten, maar bij 48 dacht ik, nog ff omdraaien....

Maar genieten was het zeker en gelukkig nog genoeg om nog eens te proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
48 is normaal toch top. Laten rusten onder aluminiumfolie en je garing loopt op naar 52 graden. Perfect...

Enfin, mooi excuus het nog eens te proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan