BasBQ
Beef en Steak

Joe's offset smoker

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Er zijn van die momenten dat de wereld even stil lijkt te staan en alleen hetgeen op deze aardkloot beweegt dat voor je neus staat.

Deze ervaring overkwam me in het Oostenrijkse Salzburgerland. Niet op zijn minst deze prachtige offset smoker, maar vooral de virtuoos die hem bediende.

Gespeend van enige digitale apparatuur, timers, kernthermometers, blowers etc., bespeelde deze artiest de smoker alsware het een directe re?ncarnatie van Mozart achter de piano.

Enkel op beukenhout gestookt werd er allerhande vlees op de roosters gelegd. In eerste instantie vlak bij de vuurkamer, waarna het langzaam naar het midden werd geschoven. De spareribs werden, als deze het midden hadden bereikt, reikelijk in alu folie ingepakt en meer naar de toren verplaatst.

Op de achtergrond, zie een een groep mensen kijken naar een imposant aquarium gevuld met levende regenboogforellen. De mooiste worden hieruit gehaald en na slachten/schoonmaken in de verticale toren geplaatst.

In tegenstelling van wat in sommige boeken beschreven staat, vlees erop en tijd voor een biertje, was deze pittmaster flink aan het werk. Want als het vlees of vis door hem gaar geacht werd, ontpopte deze virtuoos zich opeens als een echte etaleur en maakte van ieder bord een waar kunstwerkje.

Het plezier en de kundigheid straalde er vanaf en het was indrukwekkend om te zien met welk speels gemak hier elke dag, van middag tot in de avond, een diversiteit aan vlees en vis wordt bereidt.

image_zps80ded731.jpg


image_zpse053c60a.jpg


image_zps0d52dd58.jpg


image_zpsca3a0154.jpg
 
Mooi om te zien dat jij wel oog had voor wat mooi is en de rest niet ;)
 
mooi om zoiets te zien en leuk dat zo'n man een enorme passie heeft om iets lekkers darvanaf voor te mogen schotelen
 
tis inderdaad flink aanpoten achter de Q als je voor veel mensen iets klaar moet maken
 
Het viel me al op, voordat ik je tekst helemaal had gelezen, dat iedereen met zijn rug naar die mooie smoker stond, vond ik al gek ;)
 
Meeste mensen zien niet wat hier voor een mooi apparaat staat maar er was er een die het wel zag?
 
Lijkt me geweldig om dit van dichtbij te zien en de gerechten te proeven
 
Mjdeffie zei:
Lijkt me geweldig om dit van dichtbij te zien en de gerechten te proeven

Uit ervaring kan ik zeggen dat er een duidelijk verschil is tussen vlees dat volledig op kolen of volledig op hout is gerookt.

Hierbij niet aangevende dat het ??n beter is dan het andere....maar het is anders. Dat ruik je en proef je.
 
Teddo zei:
Uit ervaring kan ik zeggen dat er een duidelijk verschil is tussen vlees dat volledig op kolen of volledig op hout is gerookt.
Klopt, je kan veel bereiken met rookhout maar het is toch niet helemaal hetzelfde
 
Super! Zag ik op de foto's van laatste genootschap meeting niet ook een offset smoker?
 
Derooie zei:
Super! Zag ik op de foto's van laatste genootschap meeting niet ook een offset smoker?

dat was Kees Duijm met zijn "party bbq"
 
Terug
Bovenaan Onderaan