BasBQ
Beef en Steak

Inwijding bbq met ribben!!

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
Omdat ik vandaag de nieuwe bbq in moest wijden heb ik gekozen voor iets wat hoe dan ook niet fout kon gaan, spareribs easterwood style (blijf deze zoooo lekker vinden) affijn mijn vrouw had dit nog nooit op dus voor haar een nieuwe ervaring. Gisteren begonnen met de ribben te ontdoen van buikvlies met een iets te scherp mesje (komt vaker voor zag ik ;/)) en met de rub in gewreven en daarna weg gezet.

CEDDC8F5-B1FD-407F-8EED-ED9AD65D01EA_zpss3n62xfa.jpg


Vandaag om 3 uur de bbq aangestoken indirect en in t midden aluminium bakje met bier en wachten tot temp op 175 graden stond

Ging perfect, keurig op temperatuur gebleven ook

FB3A906A-ECCC-46DA-98D9-8C4F531F1B7B_zpssenw2au8.jpg



Na half uurtje op de bbq toch even gespiekt, maar ging perfect
7A9CC411-E835-4905-89E3-13C5EDD813EB_zpsuqry0gmn.jpg


6AC3ACE7-7BA3-4897-B859-75779F5E2D3A_zps1c0nzci3.jpg


Na ongeveer anderhalf uur heb ik de glaze eroverheen gedaan en daarna nog een kleine 20 minuten de deksel er op gedaan en toen waren ze klaar om gegeten te worden

Mijn vrouw gaf het mooiste compliment, namelijk de beste ribben ooit die zij gegeten had

19DE3FFC-3052-49B4-A8D7-3DAFCA0FF1CD_zpshe7lekcz.jpg
 
Ziet er goed uit. Maar waarom heb je gekozen voor zo een hoge temperatuur? 175 gr..
Ik die ze zelf altijd op 120 gr en meestal lees ik ook die temperatuur voor ribs...
Hoe dan ook, ze zien er geweldig uit...
 
Goeie vraag, eigenlijk nooit getest op 120 graden, duurt dan langer of vergis ik me? Hoe lang leg je ze er op dan?
 
Ah 4 uur dan bij 120 gr. Vraag me nu af hoe dat het vlees beinvloed, is het dan zachter of heb je dan meer een bite? Hou persoonlijk van een goeie bite namelijk
 
Boyke zei:
Goeie vraag, eigenlijk nooit getest op 120 graden, duurt dan langer of vergis ik me? Hoe lang leg je ze er op dan?

120 gr indirect. 1 uur garen, 1,45 in alu folie, en dan 1 uur zonder folie terug. Laatste 20 minuten insmeren met glac?.... Heeeeeeeerlijk....
 
@Tom @Boyke:
Dit zijn ribs Easterwood style die gaar je op 175 graden en dan veel korter.
Reuze handig als je weinig tijd hebt.
 
Lowietje72 zei:
@Tom @Boyke:
Dit zijn ribs Easterwood style die gaar je op 175 graden en dan veel korter.
Reuze handig als je weinig tijd hebt.

OK, thks... Ga ik zeker een keer proberen. Heb je met deze bereidingswijze wel een bite of "fall of the bone" ?
 
Je hebt zeker een bite bij deze methode. Hier in huis vinden ze deze het lekkerst.
 
OK, dan ga ik deze zeker proberen. Ben erg benieuwd geworden naar deze bereiding...
Maar tegen die tijd doe ik uiteraard een verslag hiervan. :D
 
Boyke zei:
Ah 4 uur dan bij 120 gr. Vraag me nu af hoe dat het vlees beinvloed, is het dan zachter of heb je dan meer een bite? Hou persoonlijk van een goeie bite namelijk

Dan heb je meer bite. Je bent ook afhankelijk van je vlees natuurlijk, veel/weinig vet, etc.
Als je fall of the bone wil moet je 3-2-1 methode eens proberen
 
Heb deze easterwood spareribs gisteren ook gemaakt en mijn vrouwtje zei ook dat dit de lekkerste  spareribs waren die ze ooit had gehad !!
 
Komt het vlees op deze manier nog wel los van het bot? Kan je het er zo aftrekken?
Thanks! Want qua tijd is dit ideaal natuurlijk!
 
Wat ik merk is dat bij deze methode je een hele lekkere bite hebt. Echte aanrader en je weet zeker dat de ribben bij iedereen in de smaak vallen
 
structor zei:



zeker lekker, maak ze wel vaker, maar ben wel even aan het kijken naar een leuke nieuwe variant, niet pittig aangezien ik de enige ben die van pittig houd in het gezien maar goed. Iemand nog tips?
 
Terug
Bovenaan Onderaan