BasBQ
Beef en Steak

In de planning; verticale smoker

Smokeye

Kooltjesharker
Berichten
164
Ben lekker bezig om een verticale smoker te bedenken.
De ideeen heb ik redelijk concreet op papier gezet maar zat opeens te denken hoe ik mijn airflow moet regelen.
Wil een verticale offset roker maken met een aparte vuurbox en een rookkamer (ongeveer 1 meter hoogte). Zit er aan te denken om een platesetter te maken (pizzasteen oid) en hierop nog een waterbak maar vraag mij af of hoe ik de airflow beter kan regelen.

hebben jullie ideeen??
Alvast bedankt

225243A4-940B-438C-ADD5-1CE2D471F6C7.jpeg
 
Altijd gaaf, dit soort projecten!
Is er een speciale reden dat je de vuurbox onder de rookkamer wil?

Ooit kwam deze langs op dit mooie forum:

Nieuwe smoker en inbranden?

Deze vorm heeft imo het voordeel dat druipsel niet in je vuur valt en een platesetter niet nodig is(?) maar ik wil je ontwerp niet afdoen, maar wellicht kan je je voordeel ermee doen..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Altijd gaaf, dit soort projecten!
Is er een speciale reden dat je de vuurbox onder de rookkamer wil?

Ooit kwam deze langs op dit mooie forum:

Nieuwe smoker en inbranden?

Deze vorm heeft imo het voordeel dat druipsel niet in je vuur valt en een platesetter niet nodig is(?) maar ik wil je ontwerp niet afdoen, maar wellicht kan je je voordeel ermee doen..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik post het hier omdat er ervaren mensen zijn en daarom goede commentaren kan verwachten die onderbouwd kunnen worden.

De reden dat ik het geheel verticaal maak is dat dit heel weinig ruimte inneemt en aangezien ik ik mijn tuin weinig ruimte heb zou dit de beste oplossing voor mij zijn.

Op de platesetter komt een waterbak om ten eerste de temperatuur op peil te houden en mijn vuur te beschermen tegen ver


Low en slow op de 57 GBS
 
Ok, duidelijke beredenering.

Bij dit soort ronde vormen zie ik luchtschuiven voor me, zoals bij een kamado voor luchttoevoer.. maar je zou ook alá UDS met knietjes, knelkoppelingen en kogelkranen kunnen werken.. (geeft wellicht een gave uitstraling)

Of het deurtje open/dicht maar dat is moeilijk te reguleren verwacht ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok, duidelijke beredenering.

Bij dit soort ronde vormen zie ik luchtschuiven voor me, zoals bij een kamado voor luchttoevoer.. maar je zou ook alá UDS met knietjes, knelkoppelingen en kogelkranen kunnen werken.. (geeft wellicht een gave uitstraling)

Of het deurtje open/dicht maar dat is moeilijk te reguleren verwacht ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het plan is ook een lucht rooster/schuif te maken onder in de vuurbox


Low en slow op de 57 GBS
 
Ok.

Ik heb het idee dat je vraag niet beantwoord is. Misschien heb ik een ander idee bij airflow dan wat jij bedoelt? (Ik ging van de tekening uit is de startpost )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok.

Ik heb het idee dat je vraag niet beantwoord is. Misschien heb ik een ander idee bij airflow dan wat jij bedoelt? (Ik ging van de tekening uit is de startpost )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lastig hè om het goed te verwoorden.
Mijn vraag is eigenlijk of als ik het zo maak of de warmte zich goed genoeg kan ophopen in de rookkamer dat de ruimte warm genoeg gestookt kan worden om temperaturen te kunnen creëren rond de 150 graden ongeveer (is nergens op gebaseerd deze temperatuur overigens)


Low en slow op de 57 GBS
 
Ja, communicatie blijft een lastig iets
Maar ik denk dat je die temperaturen prima kan halen, als je maar hard genoeg stookt!

Ook de lagere temperaturen om bijv. te roken (70-90) zou je kunnen halen, na wat oefening.. de platesetter en waterbak helpen bij het reguleren verwacht ik.

Het vasthouden van de temperatuur is wellicht de grootste uitdaging. Met goede afsluiting (vilt bijv. bijde deuren) en regelbare luchttoevoer en afvoer komt dat ook wel goed. De dikte van het materiaal van de rookkamer draagt bij aan de ‘opslag’ van de warmte.

Evt kan je nog denken aan vuurvaste steen voor warmte opslag maar weet niet of je genoeg ruimte hebt voor dat soort oplossingen..

Ik gebruik zelf 3! pizzastenen (gescheiden met propjes alufolie) voor warmteopslag, in een waterpan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja, communicatie blijft een lastig iets
Maar ik denk dat je die temperaturen prima kan halen, als je maar hard genoeg stookt!

Ook de lagere temperaturen om bijv. te roken (70-90) zou je kunnen halen, na wat oefening.. de platesetter en waterbak helpen bij het reguleren verwacht ik.

Het vasthouden van de temperatuur is wellicht de grootste uitdaging. Met goede afsluiting (vilt bijv. bijde deuren) en regelbare luchttoevoer en afvoer komt dat ook wel goed. De dikte van het materiaal van de rookkamer draagt bij aan de ‘opslag’ van de warmte.

Evt kan je nog denken aan vuurvaste steen voor warmte opslag maar weet niet of je genoeg ruimte hebt voor dat soort oplossingen..

Ik gebruik zelf 3! pizzastenen (gescheiden met propjes alufolie) voor warmteopslag, in een waterpan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tot zo ver heb ik nog alle ruimte, er
Is nog niets concreets. Moet eerst alles in mijn hoofd en op papier hebben en daarna ga ik pas wat doen/zoeken.

Zowel de toe als de afvoer wordt hoe dan ook gereguleerd, heb zelfs er aan lopen denken om tussen de firebox en de rookkamer nog een afsluiter te maken, maar dat heeft voor mijn gevoel geen meerwaarde.

In ieder geval bedankt alvast voor je input, hier kan ik wat mee.

Moet alleen nog een geschikte cilinder zoeken wat breed genoeg is en een redelijk dikke wand heeft. Zag op Marktplaats een gasfles, maar hier is de buitendiameter 320mm en is 1150mm hoog. Op zich is dat wel iets waar ik wat mee kan al twijfel ik aan de diameter.

Allemaal dilemma’s


Low en slow op de 57 GBS
 
Het begint idd op papier

320mm klinkt mij erg krap.. ik heb zo’n ACtion eitje (33cm) rooster meen ik, en daar pas niet heul veul op..

Maar ik kan zo 1-2-3 geen beter alternatief noemen (buiten een wat grotere propaangastank)
Een oliedrum is erg dun qua wand, maar wel lekker ruim (en goedkoop).
Wellicht dat je daar nog wat omheen kan fabriceren om hem beter te isoleren

En een oude gastank voor de vuurbox, dat kan prima.

Ik volg het project graag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het begint idd op papier

320mm klinkt mij erg krap.. ik heb zo’n ACtion eitje (33cm) rooster meen ik, en daar pas niet heul veul op..

Maar ik kan zo 1-2-3 geen beter alternatief noemen (buiten een wat grotere propaangastank)
Een oliedrum is erg dun qua wand, maar wel lekker ruim (en goedkoop).
Wellicht dat je daar nog wat omheen kan fabriceren om hem beter te isoleren

En een oude gastank voor de vuurbox, dat kan prima.

Ik volg het project graag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heb nu ook een aanvraag gedaan bij een handelaar of ze grotere afgekeurde gastanken hebben. Wil eigenlijk een cilinder van 80x40 minimaal hebben, maar ach gewoon ff zoeken en leuren


Low en slow op de 57 GBS
 
Volgens de calculator moet de vuurbox 1:3 van de rookkamer zijn, maar de gene die ik heb is 1:4 van de rook kamer, heeft iemand hier ervaring mee of dit problemen gaat geven?


Low en slow op de 57 GBS
 
302b4066200b1c2419b057f28e83d605.jpg


Het begin is er, gisteren begonnen met een de uitsparing van de deurtjes in de cilinders te slijpen

ad55dbc73ec7a7e10a1cafaeb07dc468.jpeg


Omdat het druk vaten zijn zit er een rubbere balg in en deze moest verwijderd worden, bij de kleine is het een zak die eenvoudig los te snijden was, maar de grotere cilinder daar is de rubbere balg tussen twee metalen randen gefelst dus dit was niet even te verwijderen.
Heb het eerst getracht om het rubber nadat ik het meeste heb weggesneden weg te branden maar een heel klein gedeelte kwam maar los en de rest zat goed ingepakt tussen de metalen randen

e9ad9ea6dcc33bef6ea2159d3c294f7d.jpeg

Smoker

Heb de boel vandaag nog eens flink opgestookt in de hoop dat ik het rubber weg zou branden maar helaas...

1d4abcd9e4b951eb9ea4f809ae82b476.jpeg


Dus een van de randen heb ik weggeslepen en toen kon ik eenvoudig het rubber verwijderen.

Tijdens het schoonbranden ben ik begonnen om de sluiting voor de firebox te bedenken/fabriceren en na heel veel gepuzzel is het mij gelukt (op een mal) om het werkend te krijgen

8400e13ce901be83497b10ef5dcd4a67.jpg


Ondertussen ben ik bezig om een rookkanaal voor een UDS te vinden, maar opeens is dit overal waar ik in NL kijk uitverkocht.
Dus ben nog op zoek naar componenten om het allemaal te fabriceren.

De scharnieren probeer ik deze week te maken uit een stalen strip van 40x4 en hoop snel vorderingen te kunnen maken.

Wordt vervolgt...


Low en slow op de 57 GBS
 
Smoker update #2

Er heeft even wat tijd tussen gezeten maar hier even een update.
De bedoeling was laatst dat ik de scharnieren zou gaan maken en uiteindelijk heeft dit meer tijd gekost dan ik had gehoopt.

Zeker omdat ik niet veel op mijn werk ben en thuis geen werkplaats heb moet ik het geluk hebben dat ik in de buurt eindig.

De scharnieren zijn zo goed als klaar en moeten nog wel iets worden afgewerkt, maar dat kan ik ook thuis nog doen.
71e9a14e028485cbd77b8aeda42812ea.jpg



Inmiddels is het afvoerkanaal gezaagd en de klep (gemaakt van RVS 316) ook zo goed als af, en zijn poten zijn gezaagd, de buis tussen de vuurbox en de rookkamer ook gezaagd.

Vandaag eindelijk de gaten kunnen slijpen dus heel langzaam begint het wat te worden.
a3dd919f092a59bdf405f6f1a2dfad2e.jpeg


Nu gaat het er om dat ik binnenkort nog vele kleine onderdelen ga vervaardigen zodat ik binnen een maand kan starten met lassen


Low en slow op de 57 GBS
 
Smoker update #3

Echt heel gestaag vordert het projectje. Wat is “lassen” lastig zeg, heb al een aantal gaten door mijn vuurbox gebrand, maar al doende leert men.

Afgelopen tijd bezig geweest met het rookkanaal en de afsluiting hiervan
238c843414dc9b09bd770eeaaedbbdf5.jpg

De klep is van RVS gemaakt, de onderste is de afsluiting/regeling en de bovenste is de regenkap.

Nu moet ik de kleppen wel nog polijsten maar voordat ik zo ver ben wil ik eerst alles in elkaar hebben zitten.

Ook heb ik inmiddels een luchtrooster in huis (deze maar besteld) van een BGE small dus is de waarde van de nog in aanbouw opeens flink gestegen.
840a36966e1c58e443a6d261a8fc6f5d.jpg



Verder staat de smoker nu op poten want was wel erg benieuwd geworden hoe groot het nu zou worden, maar dat valt niet tegen het is een lekker compacte Smoker geworden
833cc9accf69b7f4e93762ac39f4b7a7.jpg

De vuurbox en vooral de sluiting begint nu ook wat te lijken en op mijn werk snapte ze er echt helemaal niets van hoe dit zou gaan worden, maar na het zien van de werking zijn ze nu overtuigd
597eb017e58a34312eb6e40fbaaf19d7.jpg

Helaas kan je hier geen filmpjes posten anders had ik het graag willen tonen.

Hopelijk kan ik volgende week alles in elkaar zetten en dan gaan aflassen want het begint nu echt wel te kriebelen.


Low en slow op de 57 GBS
 
Terug
Bovenaan Onderaan