BasBQ
Beef en Steak

Iberico Rack

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten.
Gelukkig heb ik op de valreep nog even de BBQ uit het stof kunnen trekken. En vandaag heerlijk buiten in de zon kunnen vertoeven. Speciaal voor de wedstrijd bij de forumsponsor een Iberico rack besteld. En vandaag een overheerlijke Spaanse BBQ plate gemaakt. Hierbij het verslagje.

nIDAwvdh.jpg


Zo als sommige al wel eens hebben kunnen lezen ben ik helemaal weg van Iberico vlees. Een rack heb ik al vaker gemaakt. Maar nog nooit hier gedeeld. Dat werd dus eens tijd. Het vlees heeft niet veel nodig. Er ging ruim zout op. Vooral in de vetlaag. Aan de vleeskant een beetje peper, knoflookpoeder en een beetje paprikapoeder voor het kleuren.

De bijgerechten koste het meeste tijd

Aardappels.
Kopje tomatensaus
3 eetlepels paprikapoeder
1 eetlepel Tijm
3 eetlepels olijfolie
2 tenen knoflook
zout en peper naar smaak.

Groene bonen.
1kg sperziebonen
2 uien
5 tenen knoflook
handje amandelen
wat olie om te bakken.
noodmuskaat, zout.

Hierbij nog wat plaatjes, anders is het niet gebeurd :cool:

Vlees trimmen en botjes mooi schoon krabben. Daarna even kruiden en snel de koelkast in. Het vet begon al zacht te worden.

GijUW0Uh.jpg


kh6inYSh.jpg


Toen aan de slag met de aardappels. Aardappels eerst even goed schoon gemaakt. Daarna 2min gekookt, aflaten koelen en in stukken gesneden. Zo is de aardappel iets bros en kan hij wat marinade opnemen.

qsHv25qh.jpg


if7yqU8h.jpg


dscKmMfh.jpg


Die kunnen nu even aan de kant. Tijd om de ui en knoflook even uit te bakken in de olie. Die gaan later over de boontjes. Zodra die mooi op kleur zijn schep ik ze uit de pan en laat ik ze uitlekken in keukenpapier. De ui en knoflookolie in de pan laten. Daar ga ik later de boontjes in bakken.

F0nM8aJh.jpg


uBpwgQSh.jpg


Het was een heerlijke dag. We zaten al vroeg buiten en daar moest op gedronken worden. Kon ik mooi even van het uitzicht op mn nieuwe BBQ hokje genieten. Is natuurlijk nog niet helemaal af. Maar kan iig al wel gebruikt worden.

W8oe887h.jpg


3CA29jrh.jpg


Tegen een uurtje of vier mocht het vlees op de Q. En z'n drie kwartier later gingen de aardappelen op de andere BBQ.

hvP4huZh.jpg


7srLPash.jpg


Bier was ondertussen op. Tijd om eens aan de wijn te gaan. Weer eens wat anders.

rm0SjbAh.jpg


Tegen de tijd dat het vlees bijna klaar was ben ik begonnen met het afmaken van de boontjes. Deze had ik heel kort in de stoomoven gehad. Ongeveer 8min. Zodat ze nog wel knapperig blijven. De pan met de knoflook olie stond al klaar. Even een handje amandelen pletten en aanzetten in de olie. Even later de bonen er bij en die even voorzien van wat grilstrepen.

8udSP8zh.jpg


n6Bi3Fkh.jpg


Het stuk vlees was nu mooi 65gr kern, Tijd om van de Q te halen en even aan te zetten. Voor het gemak op de weber gedaan. Die was op hoge temperatuur ivm de aardappels. (Aardappels waren al wel van de Q)

vREY0X1h.jpg


8jCVd3Rh.jpg


Hoogste tijd om alles samen te gaan brengen en een leuke foto te gaan maken. De tafelgasten (vrouw en kids) kregen onderhand wel honger. Dus moest deze ouwe borrelaar maar eens even opschieten

6PujhLsh.jpg


BLmegRuh.jpg


r27cWTNh.jpg


Dat was me toch een partij lekker. Niet normaal. Dat Iberico vlees is en blijft toch wel heel erg lekker. Zeker met die Spaans georiƫnteerde bijgerechten. Ik kan iedereen aanraden dit eens te gaan maken.

Iedereen bedankt voor het lezen/kijken
Bram.
 
Laatst bewerkt:
Iberico staat hier ook bovenaan het favorietenlijstje!
Mooi dat je ook wat aandacht hebt besteed aan je bijgerechtjes.
 
Zeer lekker broer. Je bent alleen vergeten te bellen

Dat was zeker gezellig geweest broer. Hopelijk gaat dat spoedig lukken. Had ik je waarschijnlijk al wel vroeg gebeld. We zaten om 11u al in de zon zeg maar
 
Heerlijk Bram! Ik heb nog nooit iberico rack gemaakt maar zo te zien moet dat snel veranderen :)
 
ik zeg: goed bezig ! had graag een vorkje mee geprikt ! En de overkapping ziet er erg mooi uit. Heerlijk overdekt, nu kan je echt het hele jaar door bbq-en !
 
Jaja, deze komt bij op de aankoop lijst. Iberico is zalig lekker en rack is zalig lekker. Moet wel heerlijke combi zijn!

Mooie werkplaats heb je voorzien!
 
Heerlijk Bram. Ga ik ook eens moeten maken.

Waarom het touw er omheen?
 
Ziet er top uit. Erg leuke presentatie zo ook op een plankje. šŸ‘Œ
Wat voor functie heeft het slagerstouw hierin? Doe je dit om het rack een beetje z'n vorm te laten behouden..?
 
Je kan dit doen om je vlees wat terug te trekken om een gelijkmatige dikte van vlees te hebben. Hierdoor heb je geen dunnere stukken op het uiteinde die te hard gebakken zijn.
Je kan dit mooi zien bij foto 2 en 3
 
Wat voor functie heeft het slagerstouw hierin? Doe je dit om het rack een beetje z'n vorm te laten behouden..?

Waarom het touw er omheen?

Het touw heeft twee functies. Een zoals hierboven beschreven. Een mooie ronde gelijke vorm te krijgen. En zo een egaal mogelijk garing te verkrijgen.
En de tweede om de botjes netjes aan het vlees te houden. Die zitten niet mega vast. Door het langzaam garen kan het bot los komen van de rest. En dat is niet zo mooi voor de presentatie. Bij het bot een lusje. Dan de uiteinden om het vlees heen en de uiteinden aan elkaar knopen.
 
Schitterend Bram, dat ziet er echt zalig uit! Vreselijk mooie aanbouw ben je daar aan het realiseren, daar kan ik wel een beetje jaloers op zijn hoor. Prachtige werkplek gaat dat worden! Je hebt het pico bello voor elkaar daar vriend!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Lekker Bram, zowel de foto's als het eind resultaat. Ik ben bang dat ik dat ook had gelust. Je hang plek zit er al prima uit, word erg benieuwd naar het eind resultaat.
 
Allemaggies, ik zou mijn ziel verkopen voor zo'n plate. Wow

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Bram. Dat is zo op de valreep weer een fantastische bijdrage. Dit zal zeker gesmaakt hebben.
Verder, je daagt je mede forumleden nu wel erg uit. šŸ˜‹
 
Terug
Bovenaan Onderaan