BasBQ
Beef en Steak

Hulp bij een napoleon bullet smoker

 
 

OmeSlikkum

Kooltjesharker
Berichten
102
Hallo allemaal,

Ik rook nog wel is wat (naast sigaren) en die dat nu op mijn grill guru kamado. Echter wil ik nog wel is rookworst maken en daarvoor is de kamado minder geschikt. Ik heb heel provisorisch een klein balkje bovenin mijn kama gemaakt waar ik het aan ophang voor de ruimte maar als je de klep open doet moet je oppassen dat je wors niet tegen de buitenkant aankomt. Het erin hangen is wat onhandig. Met andere woorden het is gehannes.

Dus aan het kijken naar een hoog iets waarop je kan roken. Na wat snuffelen kwam ik bij de bullet smokers uit. De bekende wsm en de napoleon Apollo serie.

De wsm heeft zich wel bewezen lijkt me. Maar lijkt toch wat gemod te moeten worden om hem echt goed te maken.

De napoleon heeft wat features die wat mij betreft beter zijn dan de wsm (dubbele afneembare ring, twee deurtjes en een hanger om op te hangen) maar ik kan er weinig over vinden qua betrouwbaarheid en kwaliteit.

Dus de vraag is of iemand zo een napoleon heeft en zijn ervaring wilt delen.

Mochten jullie andere goede opties weten hoor ik dat ook graag. Want er is zoveel dat je door de rook de smokers niet meer ziet

Alvast bedankt.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Misschien een stomme vraag, maar waarom geen rookkast? Zoiets bijvoorbeeld...
5db108c49e3d3fd9a59ef82f74405478.jpg
1b90e9c444f8f62a263ca4fedf4adc85.jpg
0ac1597a277aac0d1e63c088cb38fc4b.jpg
 
Ik weet niet of je handig bent, maar voor relatief weinig geld kun je ook een uds bouwen die zich hier goed voor leent (denk ik)
 
Misschien een stomme vraag, maar waarom geen rookkast? Zoiets bijvoorbeeld...
5db108c49e3d3fd9a59ef82f74405478.jpg
1b90e9c444f8f62a263ca4fedf4adc85.jpg
0ac1597a277aac0d1e63c088cb38fc4b.jpg

Heb ik over nagedacht. Ik kan het mis hebben maar een bullet leek mij veelzijdiger dan puur een rook kast.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Ik weet niet of je handig bent, maar voor relatief weinig geld kun je ook een uds bouwen die zich hier goed voor leent (denk ik)

Handig genoeg. Een uds bouwen moet lukken. Maar ook daarbij denk ik dat een bullet veelzijdiger is. Maar ik hoor graag als ik dat niet goed heb.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaring.
Heb een KJ en een rookkast( locarno) en heb ook een WSM gehad.
De WSM heb ik juist weggedaan omdat ik het rookwerk ( worst/vis enz enz )in de rookkast doe en
al het andere op de kamado. Bij mij stond de WSM alleen maar zielig in een hoek.
Ophangen van worst en vis is in een rookkast vele malen makkelijker.
Maar dat is mijn ervaring
 
Ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaring.
Heb een KJ en een rookkast( locarno) en heb ook een WSM gehad.
De WSM heb ik juist weggedaan omdat ik het rookwerk ( worst/vis enz enz )in de rookkast doe en
al het andere op de kamado. Bij mij stond de WSM alleen maar zielig in een hoek.
Ophangen van worst en vis is in een rookkast vele malen makkelijker.
Maar dat is mijn ervaring

Daar heb je eigenlijk wel een punt wat ik nog niet meegenomen had in mijn overweging. Je zet het naast je kama niet ipv. Dank voor de feedback. Zijn daar nog veel verschillen in? In rook kasten bedoel ik.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
De modificaties bij een WSM zijn niet perse nodig, wel handig.
 
Handig genoeg. Een uds bouwen moet lukken. Maar ook daarbij denk ik dat een bullet veelzijdiger is. Maar ik hoor graag als ik dat niet goed heb.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb

Dat weet ik dan weer niet :) ik heb voordat ik mijn kamado had in ieder geval veel plezier van mijn uds gehad. Nu is het de backup, stiekem past daar heel wat op dus als ik meer ruimte nodig heb pak ik hem er nog wel eens bij.
 
Daar heb je eigenlijk wel een punt wat ik nog niet meegenomen had in mijn overweging. Je zet het naast je kama niet ipv. Dank voor de feedback. Zijn daar nog veel verschillen in? In rook kasten bedoel ik.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
Ja, degene op die foto hierboven staat bij mij (Breda) in de weg
 
IK zelf heb net zoiets ( Locarno) rookoven werkt perfect. ( https://www.rookovens-online.nl/)
Al menig rookworst /makreel/paling/zalm gerookt.
Ook kaas is erg leuk ( en lekker) om te doen.
Zelfs zout heb ik er al eens gerookt.
Tja verschillen in rookkasten je kan het zo gek als je zelf wilt.
Groter/kleiner/staal/rvs electrisch of gewoon lekker met vuur bezig zijn.
Zelf heb ik er een electrisch element bij maar ik moet zeggen dat gebruik ik alleen om de vis te drogen.
Daarna gewoon lekker met vuur aan de gang.
 
Dank allen voor de feedback. De rookoven ga ik even goed bekijken als optie.


Nerd on a bbq (or two)
Grill guru elite large
Grill guru elite compact
Cobb
 
Das toch een mooi ding man.
Ja, maar gebruik het gewoon niet.
Gebruikte hem voorheen voor eens makreel, paling, ganzenborsten, duivenborsten of hammen.
Maar de keren dat ik dit maak is het hebben hiervan niet waard.

Je kunt alles wel hebben, maar vind het net zo lekker dit eens op eens op een braderie te kopen..
 
Voor warm en koud roken gebruik ik graag en vaak mijn Weber Smokey Mountain 57 cm. Ik heb daar wielen onder gezet en een mooier deurtje ingehangen. Verder heb ik de ring aan het kolenrooster vast gemaakt met wat koperdraadjes. Ik heb er een heel mooi origineel Weber rook rekje voor gekocht, dat laatste is wel echt aan te bevelen, maar de andere mods zijn helemaal niet per se nodig hoor. Kun je prima mee uit de voeten uit de doos!
 
Terug
Bovenaan Onderaan