BasBQ
Beef en Steak

Huli Huli Chicken van het spit

EvelienMP

Vuurmaker
Berichten
71
Afgelopen weekend met mijn verjaardag een spit van auspit gekregen. Die moest natuurlijk snel getest worden. Op zoek naar een recept en op de site van Noskos beland en daar een recept voor Hawaïaanse kip gezien.
Omdat we een kleine fascinatie voor Hawaï hebben naar aanleiding van onze vakantie naar Hawaï 3,5 jaar geleden werd ik gelijk enthousiast. Dat enthousiasme ging over in diepe diepe diepe schaamte. Het originele recept bleek afkomst van Ewa Beach, de wijk waar wij sliepen in onze Airbnb tijdens ons verblijf in Honolulu. En tijdens ons verblijf hebben we het niet gegeten! (Wel heel veel andere lekkere dingen)

Op zoek gegaan naar verschillende recepten en de gemene deler, uitgekomen bij een recept met:
- 3/4 cup ananassap
- 1 1/2 tbsp vers geraspte gember
- 1 1/2 tbsp verse knoflook
- 1/2 cup tomato ketchup
- 1/2 cup soja saus
- 1/4 cup sherry
- 1/4 cup lichte basterdsuiker
- 1 tbsp Sriracha
- 2 tbsp rijstazijn
- 1 tbsp sesamolie

In de ochtend alle ingrediënten gemixt en 3/4 cup apart gehouden. Rest van de marinade met de kip in een ziplock zak en laten marineren in de koelkast. Om het uur even omgedraaid.

De briketten aangestoken en aan beide kanten de briketten verdeeld. Helaas geen mesquite hout in huis, zoals het eigenlijk moet. De whiskey snippers voldeden prima. Spit op de bbq en even genieten van de ronddraaiende dame.

Na een uurtje gespiekt en hij ging al lekker hard. Even de temperatuur opgemeten en begonnen met de overige marinade over de kip te moppen. Na 3x van het spit gehaald en even laten rusten. Was moeilijk want in heel het huis rook het al heerlijk.
Kip ontleden en verschrikkelijk lekker gegeten. De rooksmaak was heerlijk subtiel en paste perfect bij de zoete kip. Nog wat over om morgen lekker op een broodje te eten.

Conclusie: koop een spit!

5B4A64F5-C463-46BF-ADD3-1D5DE378BDB2.jpeg


BA456585-AD17-4504-940B-6239D65D4A70.jpeg


58185D0B-AF87-49DB-B0B5-429943E3AD05.jpeg


A35D768C-6B20-4617-98B5-F3609207870B.jpeg


A3DC8567-B95A-4ED1-A565-E6873DE46E8A.jpeg


0AB9ECA2-A29D-4302-B6C5-ACDE118AB81B.jpeg


EA904802-C58C-4AB9-AD0C-F666330A50B7.jpeg
 
Wat fijn dat het gesmaakt heeft! Van het spit ga je heel veel plezier hebben!

Hij lijkt op de foto wat donker, mss als tip om de temperatuur wat lager te houden de volgende keer, maar mss houden jullie daar van 😃

Belangrijkste is dat hij gesmaakt heeft 😁
 
Mooi gedaan hoor. Leuk in de sneeuw aan het spit. Smakelijk!
Grz.
 
Mooi werk. Moet het recentelijk ontvangen spitje nog uit proberen.
Dit recept nodigt uit om dat snel te gaan doen. 😋 😋
 
Ziet er mooi uit. En die spit werkt fantastisch. Ik heb hem ook😁
 
Wat fijn dat het gesmaakt heeft! Van het spit ga je heel veel plezier hebben!

Hij lijkt op de foto wat donker, mss als tip om de temperatuur wat lager te houden de volgende keer, maar mss houden jullie daar van 😃

Belangrijkste is dat hij gesmaakt heeft 😁
Ze ging idd een beetje snel, ze had er zin in. Toen gelijk de onderste schuif helemaal dicht gedaan, omdat ze ook al lekker op temperatuur kwam. Volgende keer idd iets meer knijpen.
Had uiteindelijk geen invloed op de smaak 👌🏼
 
lekker hoor. dit is zeker geen huili huili kip geworden
helemaal met je eens: een spit is echt een must have
 
Dat ziet er een heerlijke kip uit. Ingrediënten spreken mij ook wel aan. Dat moet smullen geweest zijn. Deze ga ik even onthouden TOP.
En van dat spitje... dat wiste we natuurlijk al lang :cool:
 
Heerlijk kippetje ziet er lekker uit man!
Heb laatst ook voor t eerst kip aan t spit gedaan. Had de rotisserie ook cadeau gekregen.
Kippetje is wel wat donker idd, misschien door belichting? 🔥 👍
 
Lekker warm kippetje in de sneeuw gemaakt 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan