BasBQ
Beef en Steak

Houtskool vs Briketten

 
 

TraegerTinus

Gemarineerd
Berichten
1.146
Goedemorgen,

Ik heb totaal geen oordeel, misschien interessant voor sommigen of velen.

Link

Wellicht valt of staat er veel met een merk?
 
Tja, ik gebruik houtskool in de kamado en briketten in de Weber. Soms gooi ik een handje houtskool bij de briketten maar dat is zelden.
 
Begon met briketten in de Weber maar mix nu vaak met (kamado) houtskool zodat ze eerder op gang komen. Dan afhankelijk van wat ik ga doen meer houtskool of briketten toevoegen in de Q.
 
Houtskool is toch voornamelijk om (sneller) hogere temperaturen te kunnen creëren, waarbij Briketten dan juist weer geschikter zijn voor slow cooking? Ik gebruik houtskool vaak voor de standaard hamburger/speklapjes/worstjes bbq (met vrienden) en pizza's (waarbij ik +300 graden nodig heb, dat is me nog niet gelukt met briketten). Voor de rest gebruik ik briketten.
 
Zal binnenkort het et eens volgooien met Ecobrasa of Dammers, denk dat dat heter wordt dan houtskool.
 
De meningen op dit forum zijn gebaseerd op ervaringen en daaruit volgende voorkeuren.
Het artikel van NCR voegt mi weinig toe aan de kennis hier.

En bbq schaamte? Nee, het is hoe je er op een positieve wijze mee omgaat.
 
Er wordt veel nagepraat, er zijn er maar weinig mensen die de boel eens goed bekeken hebben en getest.
zou best wel eens houtskool willen gaan testen volgens de methode van nakedwhizz maar dat is best prijzig.
Bij briketten heb ik dat gedaan met gewoon één kilo, die stuurden mensen dan op of ik kocht een kleine verpakking. Maar houtskool is gelijk een zak van 10 tot 15 kilo dat stook je niet even op
 
Ecobrasa blokjes vol op 1 hoop en goed heet raak je wel makkelijk aan de 300 graden. Ik heb dat al eens gehaald namelijk toen ik GrillGrates heet wilde stoken voor een paar hamburgers en biefstukjes.
 
Ik gebruik altijd houtskool voor hetgeen korter op de Q hoeft dan 1 uur, alles wat er langer op moet doe ik met ecobrassa briketten
 
Terug
Bovenaan Onderaan