BasBQ
Beef en Steak

Hout splijter

 
 

Ikbat

Stoker
Berichten
286
Ik kan het zo niet vinden via de zoek functie,
Maar iemand ervaring met een houtsplijter als dit?

1FE1E6EC-7540-4C3F-87D3-A0C246E7A011.png
 
Ja werkt top. Zijn twee formaten volgens mij. Zou wel de grotere adviseren.
 
Dank u wel, ik ga een grote zoeken.
Dit lange weekend eens even kijken welke dikte het prettigste gaat werken, er komt een volle pallet aan eiken aan. Dus voldoende om hem dan uit te proberen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Deze schijnt ook heel goed te werken, maar geen ervaring mee zelf
 
Ik kan het zo niet vinden via de zoek functie,
Maar iemand ervaring met een houtsplijter als dit?

Bekijk bijlage 39974
Schijnt wel aardig te werken. Wordt wel gebruikt om kinderen de aanmaakhoutjes voor de kachel met te laten maken. Is in ieder geval veiliger als een bijl

Ik gebruik deze, zogenaamde wood grenade, gaat super en dikte van het hout maakt niet uit.

Bekijk bijlage 39984
Dat wordt bij droog eiken wel een uitdaging denk ik


Deze schijnt ook heel goed te werken, maar geen ervaring mee zelf
Heb ik ook al eens naar zitten kijken., maar vond het nogal aan de prijs om een keer te proberen.



Ik heb voor mijn brandhout de X11 en x27 van Fiskars. Om het al gekloofde hout van een houthandel verder te splitten kan je met een X11 wel op weg.
 
Dank je we voor de mooie toevoeging.

Een bijl heb ik nog, merk weet ik niet maar heb ik in 1 van de vakanties uit Tsjechië mee genomen. Blijft goed scherp gelukkig.

De losse spies lijkt me alleen als extra kloof materiaal bij hele stugge blokken prettig.
Het hout komt gekliefd binnen. Maar op open haard formaat. Moet nog gaan priegelen welke maat het prettigste gaat werken, maar zal vast niet in dat formaat zijn
 
Dank je we voor de mooie toevoeging.

Een bijl heb ik nog, merk weet ik niet maar heb ik in 1 van de vakanties uit Tsjechië mee genomen. Blijft goed scherp gelukkig.

De losse spies lijkt me alleen als extra kloof materiaal bij hele stugge blokken prettig.
Het hout komt gekliefd binnen. Maar op open haard formaat. Moet nog gaan priegelen welke maat het prettigste gaat werken, maar zal vast niet in dat formaat zijn

Dat wist ik niet, als het al gekloven is dan is zo'n wood grenade idd minder handig, ik heb er een heel deel eiken stammen mee gekloven, uiteraard eerst gezaagd op een 30 cm en je moet dat ding met de punt bij voorkeur plaatsen waar er al een barst is in het hout. Ik heb ook een Fiskars kloofbijl maar die grenade is sneller en vooral veel veiliger.
 
Hout kloven is zowiezo gevaarlijk. Wat je ook gebruikt. Veiligst is een bijl met lange steel denk ik. Ik heb nog nooit met de logomatic gewerkt maar die kan ook net zo goed onvoorspelbaar naast het kloofhout landen (in je voet dus)

Dat hulpstuk van de topicstarter gaat je denk ik snel je moker-steel kosten en je kan maar tot bepaalde grootte. Wel veiliger denk ik? Misschien dat je je vingers er tussen kan krijgen bij de grotere maat?

Ik heb zelf behoorlijk wat kuubs gekloofd voor mijn kachel. Ik heb zelf het liefst een autoband (stalen ring er uit gesneden, die maakt je bijlkop stomp) die band vul ik helemaal met houtblokken en kloof ik dan met fiskars 17, de kleinste kloofbijl van fiskars. Oefening baart kunst. Als je een beetje handig er mee bent is een zware bijl niet nodig. De band zorgt dat het hout niet wegspringt. Scheelt je echt heel veel werk/tijd/frustratie met oprapen.

- Edit: De X11 is de kleinste tegenwoordig zie ik nu.

Ik heb ook een fiskars 27, gekocht voor de grotere stukken, maar die zou ik niet aanraden. De steel fibreert nogal. Volgens mij kun je beter voor de 25 gaan.

Die "grenade heb ik ook, voor als ik er echt niet door kom. Met een moker/voorhamer kan je daar echt hele grote stukken mee kloven. Dat ding kan wel onvoorspelbaar weg springen heb ik gemerkt, vooral bij de hele grote stukken.
 
Laatst bewerkt:
Totaal offtopic, maar toch even een vraagje aan @knakker123 :D
Ik heb nog een aantal schijven liggen die ik moet kloven. Doorsnede ongeveer 70 cm :eek:
Ik krijg ze met de bijl wel stuk, maar vraag niet hoe. Als ik zo'n grenade er in ram, zou dat dan beter gaan? Als ze eerst maar wat kleiner zijn ben ik al tevreden, dan gaat het met de bijl al wat makkelijker.
 
Waarschijnlijk wel. Lukte mij in ieder geval wel. Gewoon dat ding er stkje voor stukje er in rammen. Soms helpt het ook om de schijf niet midden door te hakken maar meer aan de rand te beginnen
 
Ja, uiteraard. Dit formaat krijg je niet door de midden, dat moet beetje bij beetje. Ga ik hem toch maar ff bestellen (en ophalen bij de toolstation tegenover mijn werk :D )
 
Ja inderdaad, zoals knakker al schreef bij dikke stammen niet in het midden beginnen maar aan de rand want anders dan ram je die grenade erin en krijg je ze er bijna niet meer uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan