BasBQ
Beef en Steak

Holbewoner met stijl

 
 
 
 

NonSens

Pitmaster
Berichten
705
Hmmm wat doe je als:
a) je vrouw die even 9 maanden geen biefstuk mag eten niet thuis eet;
b) je zelf een groot fan bent van biefstuk en bier;
c) je jezelf inschat als een primitieve holbewoner.
Juist dan doe je mee met de fotowedstrijd, en ondertussen zorg je ervoor dat je maag goed gevuld wordt met vitamine v(lees).

Op naar de slager voor een mooie sukade van zon 400-500g, die gaan we lekker primitief combineren met wat aardappels, sjalotten, een snufje zout en lekker wat zwarte peper.

IMG_20200716_172543099.jpg


En omdat ik een primitieve holbewoner ben gaan we de hele maaltijd in holbewoner stijl klaarmaken. De aardappeltjes mochten er eerst in omdat die het langst nodig hebben om te garen maar ook omdat ik die liever niet tegelijk met de sukade in het vuur heb omdat ze nogal een aparte rooksmaak afgeven.

IMG_20200716_173732137.jpg


Nog een startertje aangestoken kolen er overheen en dan de timer op 20 minuutjes.

IMG_20200716_173825772.jpg


Toen de aardappeltjes goed waren zijn alle schuiven helemaal open gegaan en heb ik de kolen kapot geslagen om een mooi egaal bed te vormen, hier is toen de sukade op gegaan met de sjalotjes.

IMG_20200716_180655577.jpg


De sukade is drie keer gedraaid met iedere keer 1 minuut per kant, dus totaal 3 minuten per kant en toen wastie mooi bruin maar de kern was nog maar 30C. Dus snel de platesetter erin met het rooster er boven om de sukade na te garen tot 52C kerntemp. De aardappeltjes en sjalotjes zijn er op het eind nog even bij gegaan om weer op te warmen, dit had qua timing beter gekund maar dat is helemaal niet erg want nu hebben we tenminste een reden om het nog eens te doen.

Uiteindelijk was dit het eindresultaat:

_DSC9029-4.jpg


Sukade had een perfecte garing, mooi aangesneden met de laguiole en alles weggespoeld met een heerlijke smoked porter.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik een stuk vlees cavemanstyle bereidde maar zeker niet de laatste keer, wat een heerlijk pure smaak zeg. En natuurlijk gewoon fantastisch back-to-the-basics, puurder dan dit wordt het niet volgens mij.
 
Dat dus...briljant uitgevoerd!

Smoked Porter... die had ik van Alaskan. Zalig.

Mooi gedaan Chef!
 
Nice, zo lusten we het graag.
De wedstrijd haalt het beste in de bbq'r naar boven
Wow ziet er gaaf uit!
Nieuw voor mij maar wil ik zeker proberen!
Brengt me wel op ideeën. Ga met de basis beginnen: Er meteen voor zorgen dat mijn vrouw 9 maanden geen biefstuk mag eten..
Ah Joh, maar minimaal 18 jaar dat iemand je vlees van je bord wil jatten
 
Mooi verslag.
Heeft de steak lekker gesmaakt.?

Ik heb nog steeds bewondering voor de oer cave man. Je zal maar na de jacht maar met een mammoet thuiskomen.
 
Iedereen bedankt voor de leuke reacties, het smaakte echt fantastisch! Een bord vol met heerlijke donkere, geroosterde, gerookte en gebrandde smaken.

Wow ziet er gaaf uit!
Nieuw voor mij maar wil ik zeker proberen!
Brengt me wel op ideeën. Ga met de basis beginnen: Er meteen voor zorgen dat mijn vrouw 9 maanden geen biefstuk mag eten..
haha succes 😂
 
Mooie caveman uitvoering, perfecte garing van de sucade.
Het woord "cuisson" zullen we maar niet gebruiken, te decadent voor zo'n oer-bereiding. ;)
 
Ziet er gaaf uit. Algemeen vraagje. Ik wil ook zoiets proberen. Om een stuk vlees.op de kooltjes te gooien, wat is dan beter om te gebruiken? Briketten, kokosbriketten of houtskool

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ik zou zeggen houtskool omdat dat het meest puur is. Briketten kunnen wel eens bindmiddelen ofzo in zitten. Ook wordt houtskool veel warmer volgens mij dan briketten.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Holbewoner 2.0 met zo’n biertje erbij, de 1e holbewoners zullen jaloers worden
Mooi gereggie zo

Houtskool is puur d’r, geen toevoegingen
 
Laatst bewerkt:
dit is helemaal geweldig
prachtige fotos ook
 
Mooi klaargemaakt!

Groeten van Robert
 
Ziet er gaaf uit. Algemeen vraagje. Ik wil ook zoiets proberen. Om een stuk vlees.op de kooltjes te gooien, wat is dan beter om te gebruiken? Briketten, kokosbriketten of houtskool

Houtskool. Heel heet.
 
Mooi resultaat man. Mijn caveman gedachten gaan na 9 maanden geen vlees naar hele andere dingen uit. Maar het biertje en de sukade zijn een goede tweede.
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Stoer eten met een lekker biertje. Die gaat vaker voorbij komen deze negen maanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan