BasBQ
Beef en Steak

Hoeveelheid zout in droge worst

meinonA

Stoker
Berichten
274
Mijn vader is van de week bij de dokter geweest en kreeg het advies om op te passen met zout.
Nu heb ik toevallig een pakket gekocht om mn eigen droge worst te maken.

Er vanuit gaande dat ik mn worst, of invries of binnen redelijk termijn op eet, wat is de minimum hoeveelheid zout die ik hieraan moet toevoegen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Mijn vader is van de week bij de dokter geweest en kreeg het advies om op te passen met zout.
Nu heb ik toevallig een pakket gekocht om mn eigen droge worst te maken.

Er vanuit gaande dat ik mn worst, of invries of binnen redelijk termijn op eet, wat is de minimum hoeveelheid zout die ik hieraan moet toevoegen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Ik verplaats deze naar het juiste onderdeel charcuterie.
Receptendeel is voor recepten te delen, niet voor vragen.
Droge worst moet toch een langere tijd drogen?
In die tijd kunnen zich allerlei vervelende bacterien gaan ontwikkelen in je worst als je te weinig zout gebruikt.
"Te veel" zout binnen krijgen door droge worst te eten is minder schadelijk dan diezelfde worst te eten met minder zout en met een botulisme besmetting. Hou je aan het recept.
 
Ik verplaats deze naar het juiste onderdeel charcuterie.
Receptendeel is voor recepten te delen, niet voor vragen.
Droge worst moet toch een langere tijd drogen?
In die tijd kunnen zich allerlei vervelende bacterien gaan ontwikkelen in je worst als je te weinig zout gebruikt.
"Te veel" zout binnen krijgen door droge worst te eten is minder schadelijk dan diezelfde worst te eten met minder zout en met een botulisme besmetting. Hou je aan het recept.
Ja, daar kwam ik later ook achter. Ik ben niet thuis in de Franse slagers termen. Ik zeg gewoon worstenmakerij of zoiets
 
Ja, daar kwam ik later ook achter. Ik ben niet thuis in de Franse slagers termen. Ik zeg gewoon worstenmakerij of zoiets
Droge worst is ook absoluut geen beginners ding.
Ik zou eerst beginnen met verse worst of grillworst te maken en de droge worst even laten zitten en je daar eerst heeeel goed in gaan verdiepen. Er zijn genoeg goede boeken te koop.
 
Standaard wordt in droge worst 2,5% colorozo gedaan en 1% keukenzout.

Je zou kunnen proberen om gewoon 2,5% colorozo te gebruiken en verder geen zout.

Zonder zout gaat het je helaas niet lukken.
 
Ik weet denk ik wel waar dit verhaal naartoe gaat. In de droge worstmix van bv beekum zit standaard 15 gram zout per 100 gram mix. Je gebruikt 20 gram per kilo en dan voeg je 25 gram coloroso per kilo toe. En kom je dus op 28 gram zout per kilo. En dat maakt het te zout.
 
Ik weet denk ik wel waar dit verhaal naartoe gaat. In de droge worstmix van bv beekum zit standaard 15 gram zout per 100 gram mix. Je gebruikt 20 gram per kilo en dan voeg je 25 gram coloroso per kilo toe. En kom je dus op 28 gram zout per kilo. En dat maakt het te zout.
Haha, laat ik heel toevallig een pakket van v. Beekum hebben gekocht.
Wat zou jij doen als je nog zoiets in huis hebt en toch een beetje op je gezondheid probeert te letten?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
voor je vader zou ik niet met dat pakket werken, kijk welke ingrediënten er in zitten en voeg de kruiden los toe.

Voor droge worst moet je sowieso colorozo gebruiken.
Wat het minimum is om nog veilig te zitten weet ik niet.
 
Haha, laat ik heel toevallig een pakket van v. Beekum hebben gekocht.
Wat zou jij doen als je nog zoiets in huis hebt en toch een beetje op je gezondheid probeert te letten?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Zelf mix maken.
 
@Eddy6844 ik bedoel eigenlijk. Stel dat je zo een mix en colorro zout in huis hebt, hoeveel zou je er dan zelf bij doen? Evt aangevult net iets wat je bij de supermarkt nog kan halen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Als je de mix in huis hebt staat op het etiket normaalgezien wat je er nog extra bij moet doen.
 
Ik ga zelf niet onder die 25 gram/kg coloroso zitten. Botulisme is geen fijne jongen om te krijgen. Kan je helaas geen ander advies geven. (Ik heb mijn mix weggegooid)
Heb ook contact met v beekum hierover gehad. Zij konden me ook niet verder helpen. Had gehoopt op een mix zonder toegevoegd zout. En zelf maken is eigenlijk ook veul leuker om te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan