BasBQ
Beef en Steak

Hoeveel bot in spareribs

BaSe

Tondelzoeker
Berichten
8
Heeft iemand hier ooit de moeite genomen om te kijken hoeveel gram bot er ná het eten van een hele slab spareribs gemiddeld ongeveer overblijft? Ik ga ervan uit dat het gewichtverlies in de botjes tijden het roken te verwaarlozen is.
 
Echt serieus wil je dat weten? En waarom.
 
zie het als een uitdaging en ga deze aan.
elke dag ribben maken, eten, wegen
the bone challenge
 
Meten is weten!
En één is geen statistisch gezien...
Dus minstens 30 slabs spareribs maken volgens hetzelfde recept met dezelfde randvoorwaarden 👌🏻 En dan maar wegen!
Waar kan ik mij aanmelden voor het testpanel?
 
Meten is weten!
En één is geen statistisch gezien...
Dus minstens 30 slabs spareribs maken volgens hetzelfde recept met dezelfde randvoorwaarden 👌🏻 En dan maar wegen!
Waar kan ik mij aanmelden voor het testpanel?
Mwah, ik vraag me af of het recept, de temperatuur/tijd etc voor de botjes veel uitmaakt. Misschien had iemand dat bij zijn laatste feestje (als hij zich dat nog kan herinneren) de botjes geteld en gewogen. Ik geloof echt dat deze mensen bestaan en blijkbaar is er iemand op de wereld die daar wel benieuwd naar is🧑‍🎓☝️;).

Wil je je weegschaal testen dan?
 
wordt een lastige
ten eerste is de blot vlees verhouding afhankelijk van hoe dik bevleest je spareribs zijn. Daarnaast is de lengte van de bot weer afhankelijk van de cut, heb je een St Louis cut? Heb je de baby back?
Mijn oplossing is gewoon zorgen voor te veel vlees. Niemand hoeft dan hongerig te zijn en heel vervelend moet je de dagen erna nog restjes eten :ROFLMAO:
 
Mwah, ik vraag me af of het recept, de temperatuur/tijd etc voor de botjes veel uitmaakt. Misschien had iemand dat bij zijn laatste feestje (als hij zich dat nog kan herinneren) de botjes geteld en gewogen. Ik geloof echt dat deze mensen bestaan en blijkbaar is er iemand op de wereld die daar wel benieuwd naar is🧑‍🎓☝️;).

Wil je je weegschaal testen dan?
Ik wil vooral meehelpen om het vlees van de ribbels te verorberen!
 
Omdat ik wil kunnen inschatten hoeveel vlees ik bijvoorbeeld van 10 kg spareribs netto overhoud.
Misschien moet je de vraag anders stellen, en daar zal ikalvast antwoord op geven.
Met een frietje en een coleslaw erbij is 2 slabs voor 3 personen genoeg (dat was bij ons zo).
 
wordt een lastige
ten eerste is de blot vlees verhouding afhankelijk van hoe dik bevleest je spareribs zijn. Daarnaast is de lengte van de bot weer afhankelijk van de cut, heb je een St Louis cut? Heb je de baby back?
Mijn oplossing is gewoon zorgen voor te veel vlees. Niemand hoeft dan hongerig te zijn en heel vervelend moet je de dagen erna nog restjes eten :ROFLMAO:
Babyback, hoe bevleesd ze zijn is voor mijn vraag niet relevant.
 
wordt een lastige
ten eerste is de blot vlees verhouding afhankelijk van hoe dik bevleest je spareribs zijn. Daarnaast is de lengte van de bot weer afhankelijk van de cut, heb je een St Louis cut? Heb je de baby back?
Mijn oplossing is gewoon zorgen voor te veel vlees. Niemand hoeft dan hongerig te zijn en heel vervelend moet je de dagen erna nog restjes eten :ROFLMAO:

ik zou het precies zo doen !!!
 
Hier ligt nu een Saint-Louis-cut erop van 2kg. Ben benieuwd wat er over blijft
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Babyback, hoe bevleesd ze zijn is voor mijn vraag niet relevant.

Huh?! Dat scheelt juist enorm. Die vettige ketting die er hier vaak op ligt is juist enorm machtig... en lekker!
 
626E5AF5-A20E-46B0-8CF0-BF206023C67B.jpeg

@BaSe Ik schat dat deze ribjes voor meer dan de helft uit bot bestaan. Dus ja ik kan dan wel zeggen dat van de 600 gr er 300 gram bot uitkomt ofzo, maar daar heb jij met je baby backs niks aan want daar zal het blot vleesverhouding heel anders liggen. Nu is dit wel een erg extreem voorbeeld hoor :p, aangezien dit spare ribs zijn van kune varkens. Die waren maar 30-35 kg toen ze geslacht werden terwijl 100-140 normaal is bij de standaard landras.
 
Gisteren mijn ribs wogen 650 gram voor gebruik, daar bleef nog maar 140 gr over in de vorm van botten. Was er verbaasd over want voor mijn gevoel was meer dan de helft bot
 
Botten zijn vrij poreus, doen niet veel aan het gewicht. Toch jammer als je zelf "zware botten" hebt😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan