BasBQ
Beef en Steak

Hoe een T-bone perfect klaar maken

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Ik heb nog 2 kanjers van een T-bone in de diepvries steken en binnenkort eens aan beginnen. Echter heb ik 2 aparte vragen daaromtrent.

1. Reverse sear lijkt me het beste en is geen geheim voor me. Maar een T-bone bestaat uit 2 verschillende soorten rund en het ene deel moet iets hoger oplopen qua temperatuur dan het andere om beide netjes medium rare te krijgen. Ik lees dan zaken van het deel ossenhaas dan weg te leggen van het vuur wat me ook logisch lijkt.
Maar hoe doe je dat op een Kamado? Ik heb de platesetter erin en moet ik dat dan met de ossenhaas naar de rand leggen of naar het centrum van de kamado? Want de warmte komt er immers langs de rand. Of moet ik met de reverse in eerste instantie er geen rekening mee houden, en daarna met afgrillen wel? Bv halve platesetter erin en dan hem afgrillen op de gietijzeren rooster met de ossenhaas vrij kort naar de platesetter? Ik verneem het graag.

2. Volgende week zitten we in CenterParcs en daar is zo een betonnen BBQ bij. Dus open. Ik had gedacht zo eentje van 1,8kg mee te nemen, maar ik heb geen idee hoe ik deze netjes ga krijgen zodat hij medium rare is. Er is ook geen oven waar ik hem bv een uurtje insteek aan 40° en in de microgolf lijkt me niet handig. Hij zit vacuum verpakt, dus zou een grote ketel moeten hebben (als die er al is) en hem dan op een zeer laag vuurtje laten opwarmen. Of gewoon hem ruim op tijd uit de koelkast halen zodat hij al op kamertemperatuur komt om hem daarna veel om te draaien op het rooster tot de gewenste temperatuur? Zeg het me? :D

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Op je kamado, reverse sear. Thermometer in de filet pur/ossenhaas. Indirect op 125 graden tot 45 graden kern. Daarna kort max 1 minute per kant afgrillen.

In je huisje, of een wga meenemen of inderdaad souvide garen op 45 graden voor een uur, daarna wederom een herhaling van hier boven. Maar eerlijk zou ik hem gewoon thuis laten en voor iets simpels gaan op die betonnen bbq.
 
Op je kamado, reverse sear. Thermometer in de filet pur/ossenhaas. Indirect op 125 graden tot 45 graden kern. Daarna kort max 1 minute per kant afgrillen.

In je huisje, of een wga meenemen of inderdaad souvide garen op 45 graden voor een uur, daarna wederom een herhaling van hier boven. Maar eerlijk zou ik hem gewoon thuis laten en voor iets simpels gaan op die betonnen bbq.

Het eerste is gewoon de reverse hoe ik hem altijd doe. Maar dan komt het erop neer dat de andere iets meer rare is dan de andere?

Voor CP was ik ook al eerder aan het denken voor wat simpeler vlees om wat te cremeren. Maar dan moet ik nog wat gaan halen, want heb alleen grote stukken in de diepvries die veel TLC nodig hebben 😬
En in CP zelf verkopen ze waardeloos BBQvlees.

Thanx alvast.
 
Ik zou inderdaad wat anders halen en eventueel thuis voorbereiden. Old scool, maar dan lekker.
Bijvoorbeeld zelf goede hamburgers maken, sate van kippendijen en diamanthaas. Echte worst. MOINK balls en spareribs thuis al voorgaren op de kamado.

Dan hou je daar meer tijd over om bier te drinken .
 
Je zou bij CP de T-bone eerst caveman kunnen doen en daarna ver boven de kooltjes doorgaren, dan kan je best ervoor zorgen dat het ene deel verder van de kooltjes ligt dan het andere deel.
 
ik zou naar cp of mijn eigen bbq (cobb of wga) of helemaal niets meenemen
mocht de bbq daar in cp nog een beetje acceptabel zijn dan kan je bij een lokale winkel altijd nog wat halen.
ik wordt over het algemeen niet erg blij van de "ter beschikking gestelde" bbq's. Alleen al de roosters zijn soms zo smerig dat de ratten ze nog niet schoon willen eten ☹
 
ik zou naar cp of mijn eigen bbq (cobb of wga) of helemaal niets meenemen
mocht de bbq daar in cp nog een beetje acceptabel zijn dan kan je bij een lokale winkel altijd nog wat halen.
ik wordt over het algemeen niet erg blij van de "ter beschikking gestelde" bbq's. Alleen al de roosters zijn soms zo smerig dat de ratten ze nog niet schoon willen eten

Ik wordt over het algemeen van alles in cp niet blij . Het huisje gast nog wel, maar vaak hanteren ze bij de bedden, douche, servies, pannen etc... Een andere standaard dan bij mij thuis.

Maar roosters zijn schoon te branden en anders nog meer bier drinken
 
Ik wordt over het algemeen van alles in cp niet blij . Het huisje gast nog wel, maar vaak hanteren ze bij de bedden, douche, servies, pannen etc... Een andere standaard dan bij mij thuis.

Maar roosters zijn schoon te branden en anders nog meer bier drinken

Ik word persoonlijk ook niet erg blij van CP. Heb al meer dan de helft van die parken gezien. Maar mijn vrouw, haar zus en ouders gingen al van toen zij kinderen waren minstens 1 x per jaar en dat vonden ze geweldig. Dat is blijven hangen bij mijn vrouw en ik moet dan maar mee. Mijn vrouw gaat minstens 3 x per jaar waarvan 1 x met mij en de andere keren meestal met haar zus en haar zoontje erbij. Onze zoon vindt het geweldig en dan ben ik ook blij. Ik hinkel maar wat achter hun aan. In ieder geval gaat er voldoende Karmeliet mee.

Ik heb met het allerheiligenverlof meestal 5 leukere dagen, want dan is het heeeeeel veel bier en zeer veel tiroler eten :D Al 20 jaar is het de traditie dat we met ons limburgs vriendengroepje met allerheiligen op een gletsjer gaan skieën/snowboarden met de nodige alcohol en eten erbij. Maar door Corona gaan we dit jaar overslaan. En dus zag mijn vrouw de kans groot om nog eens naar CP samen te gaan.

Zij zit al van maart thuis te werken en voor haar is dat even een escape from reality.

Wat het vieze betreft in CP is het geen probleem. Het eerste wat mijn vrouw doet is alles afkuisen (ook de vloeren) met Dettol. 🤣 Ze heeft wat smetvrees en is dat dus haar vaste traditie. Zelfs vorig jaar met de roadtrip in Florida was ze elke kamer nog aan het rondgaan met Dettoldoekjes:p
 
Karmeliet is mijne favoriet. En daarna La Trappe Dubbel. Voor nederlandse bieren vind ik de La Trappes allemaal wel lekker.
ik heb eigenlijk niet echt een favoriet die overal boven uit steekt. Het is ook afhankelijk van waar ik op dat moment zin in heb.
Tijdje terug een paar biertjes van gulden draak gedronken en die bevielen ook wel goed.
en een lekkere hoegaarden is ook niet te versmaden.
en. en. en. 😋
vaak speelt ook de situatie en omgeving een rol. met carnaval drink ik gewoon pils want als ik dat met karmeliet moet bijhouden 🤣
 
ik heb eigenlijk niet echt een favoriet die overal boven uit steekt. Het is ook afhankelijk van waar ik op dat moment zin in heb.
Tijdje terug een paar biertjes van gulden draak gedronken en die bevielen ook wel goed.
en een lekkere hoegaarden is ook niet te versmaden.
en. en. en. 😋
vaak speelt ook de situatie en omgeving een rol. met carnaval drink ik gewoon pils want als ik dat met karmeliet moet bijhouden 🤣

Bij mij staan er altijd een 20 tot 30 verschillende soorten in de koelkast. De hele avond hetzelfde drinken, zit er meestal niet in. Enkel van Flurk heb ik meestal wel een bak staan. Is lokaal bier dat ook echt lekker is en thuis wordt geleverd.
Karmeliet steekt er wel bovenuit voor mij, maar ik drink de meeste graag. Dus in de kroeg begin ik meestal met een Karmeliet en na 2 stuks schakel ik dan wel over op iets lichter. Soms ook op Rodenbach Alexander. Meer dan 2 Karmelieten kan wel, maar dan wordt het snel draaierig en is de fun er wat af voor de rest van de avond.

Ik heb dus een aantal vrienden die zot zijn van heel hoppig bier of zuur bier. Die drinken vooral Geuze, Orval en IPA's. 2 soorten waar je mij totaal geen plezier mee kunt doen.

Maar ben wel een culturele proever. Ik probeer altijd bieren van het land zelf te drinken. Als ik soms mensen op FB zie dat ze in Spanje op terras een Duvel drinken, reageer ik meestal van: 'Oh, daar moet ik ook eens heen, dat hebben ze bij ons niet' :p En vermits we jaarlijks een keertje naar Texel gaan, drink ik alleen Texelse bieren waarvan ik de meeste heel lekker vind.
 
Het gaat ineens erg off-topic hier... Al is het drinken van zoveel mogelijk verschillende bieren een andere hobby van mij dus praat ik graag mee!
Triple Karmeliet vond ik voorheen niks, naarmate ik mijn smaak heb ontwikkeld kan ik er zeer zeker van genieten!
Ik ben wel vaak van het hele zware/complexe bier zoals quadruppels, barleywines en als klapper een russian imperial stout. Maar dat is na 2 flesjes op een avond al niet meer lollig.
De gulden draak brewmasters edition is wel een van mijn favorieten.
Verder kan ik ook genieten van IPAs en sours, maar dubbels en porters vind ik toch snel wat flets.
En gewoon pils gaat er met carnaval zeker in!
 
Beetje flauwekul allemaal 2 gaartes, bij mij is al het rundvlees (steaks) goed bij 50 graden C. kern. (rood)
ongeacht het stukje rund. wil je ze medium doe je de steak een paar graden hoger. ik vind die verschillende gaartes voor een T-bone echt een broodje aap verhaal.
Het stuk vlees vind ik te dun voor een reverse sear, ik zou voor een initial sear gaan. Dan heb je veel meer controle over de uiteindelijke gaarheid.
en kun je de steaks sowieso lekker bruin grillen alvorens ze op te laten komen tot de gewenste kerntemp. voor mij is dat dus vrij rood.
Wij stammen waarschijnlijk af van Prins Vlad
 
Terug
Bovenaan Onderaan