BasBQ
Beef en Steak

Hete kip bang bang uit Port Kelang

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.631
Ik heb me voor de fotowedstrijd laten inspireren door de echte street food tentjes zoals deze in Azië overal te vinden zijn.
De opdracht was "back on the street food". Na de corona lock down, komen ook de lokale inwoners weer naar het eet marktjes.
Ik heb me altijd verbaasd hoe het hier werkt. Je gaat zitten en uit de diverse stalletjes komen gerechten en bier in jugs.

jalan-alor-food-street-corner.jpg

Voor mijn bijdrage heb ik een variatie gemaakt op kip bang bang, zoals geserveerd in Port Kelang. Dit gerecht kent in de far east vele variaties.
de basis van Kip bang bang is gekookte kipfilet die vaak voor het opdienen gebakken of gefrituurd wordt.
De kipfilet wordt tezamen met satésaus opgediend op een bedje van komkommer, taugé, ui en kruiden. Vaak wordt koude rijst of longton bijgevoegd.

De kip voorbereiding:
- Kipfilets in bouillon en kruiden gezet. Knoflook, gember, djintan, sereh en djahe.
- Op de Q gaar gekookt.

IMG_3782.JPG
IMG_3783.JPG
IMG_3784.JPG


Twintig minuutjes op de W57, dome temperatuur 200C.
Mooi tijd om de saté saus voor te bereiden.
Ik heb deze keer een kant en klare gepakt die ik zelf verder heb gekruid. Tevens wat sambal en ketjap manis toegevoegd.

IMG_3785.JPG
IMG_3788.JPG


In de tussentijd de groenten gesneden. Komkommer, taugé, ui, bosui, knoflook, groene peper, gember.
Alles in de skillet gebakken.

IMG_3787.JPG
IMG_3790.JPG


Ondertussen de gare kipfilet in plankjes gesneden.
Ik heb ervoor gekozen om deze droog te bakken. Aangezien de filet al goed gaar was, deze niet meer te lang gebakken.

IMG_3793.jpg


Het geheel wordt op een plateau opgemaakt. Tevens heb ik twee koude bolletjes gekruide pandan rijst mee geserveerd.

IMG_3792.JPG
IMG_3795.JPG


Aangezien het in mijn tijd in de tropen altijd heet was, heb ik er maar een biertje bij geserveerd.

IMG_3796.jpg


Bedankt voor de aandacht.
 
Kom maar door....

Ziet er mooi uit met die groenten er bij
 
nou, petje af hoor. dat lijkt me heel erg lekker
ziet er goed uit
 
Prachtig gerecht met nog mooiere naam. Gaaf

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Lekker man, hoop dat ze op die marktjes nu wel een beetje afstand houden trouwens ;) Gaaf dat je in de tropen hebt gezeten, veel inspiratie opgedaan voor lekkere gerechten denk ik. Ga deze zeker op de lijst zetten.
 
Dat ziet er super uit. Wat een mooi maaltje. Dat had ik graag willen proeven. Top
 
Goed geslaagd zou ik zeggen, lust ik ook
 
Lekker hoor. Die keuken kan ons wel bekoren. Ga ik zeker een keer proberen. Succes met de wedstrijd!
 
Lekker hoor. Die keuken kan ons wel bekoren. Ga ik zeker een keer proberen. Succes met de wedstrijd!
Marc, bedankt. Gezien het nivo van de overige "streetfood collega's" is het al een eer om mee te mogen doen.😃
 
Terug
Bovenaan Onderaan