BasBQ
Beef en Steak

Het vuur de baas

Inmiddels Smokey gekocht, en nog verder aan het oriënteren. Dank voor jouw aanvullingen. Ga er zo eens naar zoeken. Super!
 
Het ligt er ook wel gewoon echt aan wat voor boek je zoekt. Ik heb er echt een hoop. Ik kook graag elke dag en gebruik de BBQ daarvoor een paar keer per week. So wie so vrijwel elk weekend. In de weekenden vind ik het leuk om wat meer uit te pakken en culinair wat meer mijn best te doen. Dan lees ik dus ook andere kookboeken en BBQ-boeken dan voor de doordeweekse sessies.

Het ligt ook erg aan je kennis-en-ervaringsniveau natuurlijk. Toen ik 5 jaar geleden steeds serieuzer ging nadenken over een Big Green Egg toen kocht ik net voor de vakantie het boek Hete Kolen. Ik las het van voor naar achter helemaal uit in een paar dagen. Een fantastisch boek als je met een kamado aan de slag wil. Zowel technieken als gerechten en ook in combinatie zodat je heel gericht kunt oefenen.

De jaren daarvoor was ik vaak druk in de weer met mijn Weber(s) en heb ik alle boeken van Steven Raichlen verzameld. Dat zijn vooral wereldse gerechten van de BBQ. Onwijs leuk om daar dingen uit te halen, een echt kookboek voor BBQ. Heel voordelig (bijvoorbeeld - in het seizoen - bij Xenos te koop voor weinig) en erg veel waar voor je geld. Nu kijk ik daar zelden nog in, maar als ik het zo pakken zou het me zo weer boeien denk ik. Ik won hier ooit een foto-wedstrijd en won daarmee een gesigneerd exemplaar, heel bijzonder!

Toen ik me ging interesseren voor wedstrijd-BBQ vond ik het eerste boek van Smokey Goodness erg leuk en kocht ik ook het boek van Franklin en Big Bob Gibson. Zalige boeken waar erg veel sfeerplaatjes in zitten. De rest van de Smokey Goodness reeks is echt wel weer meer van hetzelfde, maar als dat zelfde je pakt is het heerlijk. Ik maak daar vrijwel geen gerechten uit, maar ik vind het heerlijk lezen en plaatjes kijken.

Als trouwe bezoeker hier van het Genootschap wilde ik het boek van Dennis ook graag hebben, het is een heel goed boek maar ik gebruik het haast niet omdat ik die basis technieken al eerder op deed uit die boeken van Ome Steven en Hete Kolen. Maar dat kan voor een ander precies andersom uitpakken, als je de basis leert aan de hand van Vuur de Baas sla je die passages in de boeken van Steven juist over denk ik.

Oh het lijvige boek van Meathead heb ik ook. Dat is echt een standaardwerk met veel mythbusters en theoretische verhandelingen over bepaalde processen. Ik vind dat zo nu en dan ontzettend leuk maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn hier die daar echt niks aan vinden. Dus bepaal dat vooral ook lekker voor jezelf!

Ik kreeg onlangs een KCBS boek dat ik in een paar dagen uit las en daar viel me op dat er erg veel gebruik gemaakt werd van kant-en-klare ingrediënten die hier heel moeilijk te krijgen zijn - als je ze al zou willen gebruiken - en dat was eigenlijk de eerste keer dat ik dacht, dit is geen boek voor mij. Maar toen had ik het dus wel eerst even uit gelezen in de herfstvakantie. Je moet toch wat.

Misschien ook ter overweging, wil je beter leren barbecuen of wil je lekkerder gaan leren koken? Ik ben bijvoorbeeld ook lijp van Ottolenghi en zijn (groente-)bereidingen zijn heel goed om te zetten naar BBQ. Wat sneller en makkelijker zijn de gerechten van Jamie Oliver vaak en dat kun je vaak ook goed (deels) op een BBQ doen.

Dus... kijk eens bij een boekenzaak in de buurt. Nu met Sint en Kerst ligt er van alles om in te kijken. Of ga via BOL wat bladeren, je kunt daar vaak een paar pagina's bekijken en snel zien of het je aanspreekt of niet.
Dat was leuk om te lezen @Sander72 :)
Hier ook groot fan van ottolenghi, de laatste "Flavour" is ook weer zo mooi. Vooral gek op hem geworden door plenty en plenty more. Zoals je misschien ondertussen wel weet heb in een vegetarische vriendin en dit waren de boeken die een redding waren voor mij. Een "vlees eter" die vegetarische boeken schrijft. Zoiemand weet wat je aan bite will hebben en zouten en ga maar door. Je moet wel houden van de kruiderijen die hij gebruikt, ze zijn over t algemeen wel uit zijn roots van Israël, maar dat is hier dus geen probleem. Veel gerechten worden in de oven bereid en zijn daardoor uitermate geschikt om op de BBQ te bereiden.

Jamie Oliver schrijft ook hele leuke boeken, we hebben recent 7x Anders mogen ontvangen, ook zo mooi.. vult heel mooi onze reeks aan van 5 ingrediënten en VEG. Net hoofdstukken als 1panwonders, wat leuk is om te maken met een skillet.

Zelf heb ik simple smart BBQ van Julius Jaspers als kookboek en die vind ik erg mooi. Ik aas dit jaar op het complete BBQ boek van Julius, lees er veel goeds over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan