BasBQ
Beef en Steak

Het kan altijd sneller!!

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Nadat ik de vorige keer pulled pork gemaakt heb in 5 uur en 20 minuten, vandaag tijd voor een nieuwe sessie met een aanpassing waar ik de vorige keer geen rekening mee had gehouden.

Ik heb 2 procureurs zonder been samen 4050 gram.
P1010220.jpg

Lekker in de mosterd met rub.
P1010222.jpg

Vanmorgen om 10:50 was gingen ze op de bbq.
Varkensvlees is technisch gezien gaar boven de 60 graden. Het neemt dan in ieder geval geen rook meer op.
Dus heeft het geen zin om de kerntemperatuur te meten want als de buitenkant boven de 60 graden zit wordt er toch geen rook meer opgenomen.
Dus heb ik mijn probes ongeveer 1,5 cm onder de oppervlakte gestoken.
P1010223.jpg


Tijd    Dome    Food
11:00    121C    19C
11:30    122      41
12:00    126      56
12:24    128      63

Zo zagen ze eruit toen de buitenkant 63 graden was
P1010224.jpg


Inpakken in 3 lagen folie zodanig dat het vocht er niet uit kan lopen.
En nu de thermometer wel in het midden.
P1010225.jpg


Tijd    Dome      Food
13:00    128      66
13:30    134      77
14:00    133      84
14:15    130      88

KLAAR!!!!! In 3uur en 25 minuten de juiste kerntemperatuur bereikt.

Na een paar uur in de folie kwamen ze er zo uit.
P1010230.jpg


Ik was benieuwd of ze nog steeds goed te pullen waren, en dat viel mee. Goed gaar en superzacht.
P1010229.jpg


Na het pullen wel nog kruiden toegevoegd en het vocht wat ik opgevangen had in de folie.
Wat je merkt is dat er heel veel smaak die anders in de bark zit nu in het vocht komt. Dus is het zaak om dit wel weer toe te voegen aan je PP

P1010232.jpg


Uiteindelijk 3150 gram eindprodukt over. Was nog iets meer maar ze konden er weer niet vanaf blijven :mad:
P1010233.jpg

 
Die discussie is nog gaande over de rook Bert ;) De chemische reactie waarbij de rookring zich vormt stopt bij 60?C maar de rook opname niet. Anders zou je het vlees ook niet kunnen overroken. En als jij na die periode 4-5 grote blokken rookhout aan je barbecue had toegevoegd had het toch echt rokeriger geweest dan nu.

Verder wel een mooi experiment natuurlijk al ben ik het met het rookdeel niet eens ;) Wat ik van de meeste teams in de VS begrijp is dat ze na een uur of 3-5 folie?n, ze doen dit meer op de kleur van de bark dan op temperatuur. Vaak gaat dan pas de thermometer er in.
 
dat is leuk bert, weer een hele nieuwe manier om pp te bereiden, dank je wel voor het delen
 
toet..toet dat is snel, lijkt overtoom wel  ;D, maar ziet er idd wel goed uit
 
Mooie testsessie weer Bert.
Hoe was die rookring/smaak dan uiteindelijk?

Amerikanen zeggen 1 uur per pond +1 uur.
dus 3 kg kost 7 uur mits inpakken halverwege wordt gedaan
 
Poetsertje zei:
Hoe was die rookring/smaak dan uiteindelijk

De rooksmaak zit er wel aan. Maar niet zo zwaar als wanneer je niet inpakt. Nu is dat voor hier niet zo'n probleem want mijn vrouw houd niet zo van de bark.
Ik had wel aardig wat rookhout in het begin erop gedaan.
 
Experimenteren, geweldig!
Dank voor het delen en daarmee enthousiasmeren Bert!
 
Terug
Bovenaan Onderaan