BasBQ
Beef en Steak

Het begint met B en eindigt op risket...

 
 
 

Kurre

Stoker
Berichten
454
Gisteren de koude getrotseerd en de WSM aangestoken voor mijn eerste Brisket ooit !

Vorige maandag een online bestelling geplaatst bij Beef & Steak en dinsdag het pakket ontvangen, perfect diepgevroren.
Het was een "Whole Packer" van 5000-5500gr.

Brisket02050.jpg


Brisket02150.jpg


Eerst afgespoeld, droog gedept en eens tegoei bekeken. Volgen het BBG recept moet je de dikke vetlaag trimmen tot 1 ? 1,5 cm dik.
Uiteindelijk kwam er maar liefst 755gr vet af !

Brisket02250.jpg


Brisket02350.jpg


Brisket02550.jpg


Omdat dit de allereerste keer was dat ik dit probeerde, wou ik niet te gek doen met speciale rubs, marinades enz...
Gewoon ingesmeerd met mosterd en een zelf gemengde BBQ rub er op, en dan ingepakt en folie en een paar uur weggezet.

Brisket02650.jpg


Om 6u30 is hij dan op de WSM gegaan.
Ook voor de DigiQ was dit een primeur. Wat ben ik blij met dat gadget !!!
Hij heeft de hele dag de WSM perfect op 225 ?F gehouden, zelfs met deze koude temperaturen.
Off topic : inpakken is dus echt niet nodig  ;)

Brisket02850.jpg


Na ongeveer 6u heb ik voor de eerste keer appelsap erop gesproeid.

Brisket03150.jpg


En een 4-tal uurtjes later nog eens...

Brisket03550.jpg


Brisket03650.jpg


Na 12u roken was de kerntemperatuur 165 ?F, volgens BBG recept het moment om hem in te pakken in folie, samen met 1 cup water.
Hierna moest hij nog verder gaan tot 190 ?F zonder rookhout toe te voegen.

Brisket03750.jpg


En dat ging eigenlijk best snel, na een kleine 2u was die 190 ?F bereikt. Pakketje van de WSM gehaald en nog een uurtje laten rusten.
Dan is het de bedoeling dat je de jus opvangt. Dit ging eigenlijk heel vlot langs het gaatje waar de temperatuurmeter door de folie ging.

Brisket04650.jpg


En hier is hij dan !

Brisket04850.jpg


Brisket04950.jpg


Brisket05050.jpg


Brisket05250.jpg


Wat met opgevallen is : het vlees was bij het aansnijden door en door paarsig van kleur, dus geen echte rookring, precies alsof het helemaal door en door gerookt was.
Na het snijden, verkleurde het naar de kleur die gaar vlees krijgt. Iemand een verklaring ? Is er misschien wat misgelopen ?

Textuur was volgens mij perfect, je kon het uit elkaar trekken, maar het viel niet uit elkaar, er zat nog wat bite aan. En de smaak was gewoon geweldig !
Ook de jus smaakte voortreffelijk ! Dit ga ik dus nog wel eens maken :)

Wederom bedankt voor het kijken !
 
mooi project geweest, en ik denk dat jij de eerste bent met een koetje ;)
 
Kurre, prachtige reportage, gefeliciteerd met het eerste koetje!

De rookring is iets vreemds, soms is er een hele dikke met weinig rook en soms niks met veel rook. De rookring vormt zich tot een temperatuur van 45 C daarna niet meer.

Het gaat uiteindelijk om de smaak, en die was goed!

Slimme zet, om de eerste keer gewoon een eigengemaakte vertrouwde rub te gebruiken.
 
Mooi reportage hoor, en wat een enorm stuk vlees zeg.
Ooit..ga ik het ook eens proberen, maar zoek dan eerst een wat kleinere versie..
Proficiat met je koei!
 
Wow, ook ik ben onder de indruk, mooie rapportage  en inderdaad gefeliciteerd met MOEH..... :p
 
wauw mooi gedaan! hier staat ie hoog op de lijst samen met de boston butt! Volgende week zaterdag ben ik in Ter Aar bij B&S, dus misschien even wat meenemen... ::)
 
Ja, de eerste koei op het forum is ook een feit :D Gefeliciteerd hoor, mooie sessie! Ik ga maar eens even iets uit de vriezer halen ;)
 
MOEH ! ;)

Bedankt voor de leuke reacties !
 
Kurre het maakt denk ik wel uit dat jij de WSM in de hoek hebt staan, zodat de wind er niet al teveel vat op heeft.
Mijne stond gisteren in het midden van het terras en de CyberQ moest zeker toen het kouder werd hard werken ;).
 
Dat gaat er ongetwijfeld mee te maken hebben. Wind is dus "de grote vijand", koude valt nog wel mee.
 
Op dit moment met temperaturen ver onder nul maakt de wind wel wat uit, alhoewel achteraf viel het wel mee hoeveel briketten er verbruikt waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan