BasBQ
Beef en Steak

Hergebruik van eerder gebruikte cederhout rookplankje...

RomainZ

Sprokkelaar
Berichten
29
Beste,
Ik ben een liefhebber van zalm op een ceder rookplankje.
Mijn vraag is nu, of ik de gebruikte rookplankjes ook als gewoon rookhout kan gebruiken door de plankjes in stukjes te zagen en op de houtskool te leggen?!
Groetjes en bedankt voor jullie feedback...
 
Tuurlijk kun je dat!

Weggooien is ook zonde.
 
Dat doe ik ook.
Als de plankjes niet te fel verbrand zijn gebruik ik ze zelfs een 2de keer als rookplank.
 
Hier gebruik ik ze ook meerdere malen als ze nog een rondje mee kunnen. Daarna kan je ze inderdaad in stukjes zagen en tussen de kolen gooien
 
Ik gebruik ze ook een keer of drie. Wel alleen aan de bovenzijde. Ik spoel ze na gebruik direct aan de bovenzijde af met heet water.
 
Gekke vraag, maar als jullie deze meerdere keren kunnen gebruiken, is het dan bij jullie indirect? Ik gebruik ze altijd direct en die zijn compleet zwart aan de onderzijde en zie niet in hoe ik deze dan nog een 2de keer moet gebruiken.
 
Ik gebruik ze ook een keer of drie. Wel alleen aan de bovenzijde. Ik spoel ze na gebruik direct aan de bovenzijde af met heet water.
Als ze iets te donker naar mijn zin worden, dan schuur ik ze af met grof schuurpapier
 
Gekke vraag, maar als jullie deze meerdere keren kunnen gebruiken, is het dan bij jullie indirect? Ik gebruik ze altijd direct en die zijn compleet zwart aan de onderzijde en zie niet in hoe ik deze dan nog een 2de keer moet gebruiken.
Mijn cederplankjes gebruik ik enkel boven indirect vuur, maar op middelhoge temperatuur.
Ik leg de in water gedrenkte plankjes wel eerst even boven het directe vuur, maar ik hou ze dan goed in de gaten dat ze niet opfikken 😉.
Als de plankjes goed warm zijn, dan gaat de vis erop....
 
Mijn cederplankjes gebruik ik enkel boven indirect vuur, maar op middelhoge temperatuur.
Ik leg de in water gedrenkte plankjes wel eerst even boven het directe vuur, maar ik hou ze dan goed in de gaten dat ze niet opfikken 😉.
Als de plankjes goed warm zijn, dan gaat de vis erop....

Maar gaan ze dan wel roken op middelhoge temperatuur zo indirect?

Ik ben nu niet bepaald van het zuinige leven en ik lig er ook niet wakker van, maar vroeg me gewoon af hoe dat anderen het voor mekaar krijgen. Maar indirect zal dat idd wel een stuk langer mee gaan.

Bij mij is het gewoon in de KJ het rooster op de hoogste stand en direct op 200°.
 
Gekke vraag, maar als jullie deze meerdere keren kunnen gebruiken, is het dan bij jullie indirect? Ik gebruik ze altijd direct en die zijn compleet zwart aan de onderzijde en zie niet in hoe ik deze dan nog een 2de keer moet gebruiken.

Hier ook gewoon direct hoor, onderkant is zwart, maar ze zijn toch niet opgebrand?

Ik schuur ze proper onder stromend water en de volgende keer gewoon terug direct.
 
Hier ook gewoon direct hoor, onderkant is zwart, maar ze zijn toch niet opgebrand?

Ik schuur ze proper onder stromend water en de volgende keer gewoon terug direct.

Ik heb die dunne van hier en heb er ook van 15mm voor eens te proberen gekregen van onze houtleverancier. Die dikke zijn ook smal en denk wel dat ik die wat kan afschuren en opnieuw. Maar die van 7 a 8mm van het genootschap trekken bij mij dan ook nog krom. Heb er nog eentje opzij liggen om in stukken te doen.

In het begin legde ik ze op de laagste stand in de KJ, maar nu op de hoogste.
 
Beste,
Ik ben een liefhebber van zalm op een ceder rookplankje.
Mijn vraag is nu, of ik de gebruikte rookplankjes ook als gewoon rookhout kan gebruiken door de plankjes in stukjes te zagen en op de houtskool te leggen?!
Groetjes en bedankt voor jullie feedback...
Werkt prima als rookhout.
 
Ik gebruik ze ook boven directe hitte. Vrijwel altijd met zalm en de temperatuur is dan niet al te hoog. Ik gebruik altijd dezelfde zijde naar beneden zodat 1 kant ‘schoon’ blijft.
Ik heb altijd de dunnere plankjes. Die gaan wel een keer of 3 mee.
 
Ik heb die dunne van hier en heb er ook van 15mm voor eens te proberen gekregen van onze houtleverancier. Die dikke zijn ook smal en denk wel dat ik die wat kan afschuren en opnieuw. Maar die van 7 a 8mm van het genootschap trekken bij mij dan ook nog krom. Heb er nog eentje opzij liggen om in stukken te doen.

In het begin legde ik ze op de laagste stand in de KJ, maar nu op de hoogste.

trekken hier ook krom.
Trek mij daar niets van aan, zolang ze niet weggebrand zijn blijf ik ze gebruiken.
Gewoon bovenkant afwassen en laten drogen, dan terug gebruiken.

ik leg ze wel altijd zo dicht mogelijk bij het vuur want het is de bedoeling dat het verbrandt/rookt.
 
Gaan bij mij ook direct. Ik doe ook niet aan weken in water van te voren. Ze worden bij mij wel (goed) zwart aan de onderkant, maar is dan nog prima te gebruiken.
 
Ik gebruik ze ook boven directe hitte. Vrijwel altijd met zalm en de temperatuur is dan niet al te hoog. Ik gebruik altijd dezelfde zijde naar beneden zodat 1 kant ‘schoon’ blijft.
Ik heb altijd de dunnere plankjes. Die gaan wel een keer of 3 mee.
Op welke temperatuur doe jij het?
 
trekken hier ook krom.
Trek mij daar niets van aan, zolang ze niet weggebrand zijn blijf ik ze gebruiken.
Gewoon bovenkant afwassen en laten drogen, dan terug gebruiken.

ik leg ze wel altijd zo dicht mogelijk bij het vuur want het is de bedoeling dat het verbrandt/rookt.

Op het bovenste verdiep verbranden ze ook bij mij, maar mss is gewoon mijn temperatuur te hoog. Doe dit rond de 200° roostertemperatuur.
Ik heb het plankje van de laatste keer bij gehouden om in stukken te doen. Eerstdaags nog eens kijken of het mogelijk is deze vaker te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan