BasBQ
Beef en Steak

Handleiding rookplanken

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Vandaag ga ik voor de eerste keer een rookplankje gebruiken. Maar ben me hier suf aant surfen om te weten te komen hoe ik eraan moet beginnen.

De ene dompelt hem, de andere niet. De ene zit aan 200° en de andere aan 120°. De ene doet het direct, de andere weer indirect. Dus zie het bos door de bomen niet meer.

Kan mij nu eens iemand expliciet uitleggen of onderstaande klopt of dat ik iets moet wijzigen.
- Rookplank 2u dompelen
- KJC met 2 zones en rooster op laagste - dome temperatuur ???
- Rookplank op bereidingszijde naar beneden boven het directe deel totdat hij gaat roken
- Wat zout op dat vlak en de vis erop boven het indirecte deel totdat hij gaar is
(en ondertussen dan boven het directe deel de groentjes bakken)

Rest me dan de vraag op welke temperatuur de dome moet zijn? Zeker omdat er 2 zones zijn.

Alvast bedankt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Vandaag ga ik voor de eerste keer een rookplankje gebruiken. Maar ben me hier suf aant surfen om te weten te komen hoe ik eraan moet beginnen.

De ene dompelt hem, de andere niet. De ene zit aan 200° en de andere aan 120°. De ene doet het direct, de andere weer indirect. Dus zie het bos door de bomen niet meer.

Kan mij nu eens iemand expliciet uitleggen of onderstaande klopt of dat ik iets moet wijzigen.
- Rookplank 2u dompelen
- KJC met 2 zones en rooster op laagste - dome temperatuur ???
- Rookplank op bereidingszijde naar beneden boven het directe deel totdat hij gaat roken
- Wat zout op dat vlak en de vis erop boven het indirecte deel totdat hij gaar is
(en ondertussen dan boven het directe deel de groentjes bakken)

Rest me dan de vraag op welke temperatuur de dome moet zijn? Zeker omdat er 2 zones zijn.

Alvast bedankt.
Rookplank 2 uur dompelen is goed. Een uurtje is ook prima.
Twee zones is misschien voor de groentjes handig? Anders zou ik een rooster hoog en een ander laag doen. Product met rookplank moet altijd boven het directe deel. Hier liet ik hem ook constant liggen. Dus ik ben niet indirect gegaan. Qua temperatuur ligt het echt aan het product. De laatste keer zat ik rond de 170/180 graden bij een stukje vis.
 
Je wil niet dat je rookplanken in de fik vliegt. Daarom week je hem, minimaal een uur meer mag ook.
Je wil dat je plank gaat roken, daarvoor moet het direct boven het vuur. 180c is dus een mooie temperatuur, ook handig voor je groenten.

Maar waarom zie je dan ook dat mensen het indirect gebruiken? Dat doen ze omdat dan het plankje niet gaat verkolen en veel vaker gebruikt kan worden. Nadeel is dan wel dat het niet of nauwelijks rookt en dat is volgens mij juist wat je wel wil.

Bij erg lage temperatuur van 120c zie ik het nut van een plankje niet in.
 
Laatst bewerkt:
Minimaal uurtje. Ik had deze net 1,5uur. Ging prima. Wel 1x kunnen gebruimen. Was cm dik. Temperatuur zat rond de 170gr dacht ik...
6c000975f3a3dee96dfa842d4b4d7796.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Heb zelf nog nooit gedompeld..
Lekker laten roken en gaan :) Vooral ook zelf proberen, er is geen goed of fout.
 
N
Nog nooit een rookplankje in vlammen onder zien gaan? Ik wel. Dat is goed fout.
Nee nog nooit. Niet door de plank heen zeg maar. Het kan altijd fout.. wat ik meer bedoelde is dat er zoveel meningen zijn over hoe het zou moeten en dat zelf proberen ook deel van de hobby kan zijn..
 
Dat ben ik helemaal met je eens!
 
Ik dompel eigenlijk ook nooit onder.
Gewoon direct op 180 graden en zelfs dan doe ik er nog een aantal keer mee..
 
Er zijn veel meningen over dompelen. Feit is dat ie pas gaat roken als het water uit het plankje verdampt is. Dat wil niet zeggen dat inwateren geen nut kan hebben maar ik doe het niet meer met plankjes. Wel met snippers.
 
wil je roken of stomen?

als je wil stomen => onderdompelen
als je wil roken => droog plankje

mijn tactiek is zo laag mogelijk boven de kolen, ergens tussen de 120 en 180°C navenant hetgeen nog op de Q moet.
 
wil je roken of stomen?

als je wil stomen => onderdompelen
als je wil roken => droog plankje

mijn tactiek is zo laag mogelijk boven de kolen, ergens tussen de 120 en 180°C navenant hetgeen nog op de Q moet.

Ga ik het de volgende keer eens droog proberen en lager.
 
Niets onder gedompeld, 10 minuten direct op 180 graden en gelijk schoon gemaakt.
Dit was reeds een gebruikt plankje en kan nog een ronde mee.

Hangt denk ook af hoe lang je plank er op ligt.

20210523_215456.jpg


20210523_215452.jpg


20210523_215403.jpg


20210523_215343.jpg


20210523_215124.jpg


20210523_213511.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan