BasBQ
Beef en Steak

Kerst item: Ham, licht gerookt

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.902
Toch maar besloten om een apart draadje te maken voor mijn kerst hoofdgerecht..
Het was even wikken en wegen, maar ik ben toch zo dol op een hammetje, het leek me leuk dit eens zelf te doen.
We zijn met zijn 3en dus heb het volledige 6 persoons-recept gebruikt, dan heb ik nog wat lekker broodbeleg over voor 3e kerstdag :)

1608706384647.png


Gisteravond al begonnen met de ham.
Van de slager een mooie bovenbil gekregen in ruil voor wat zakgeld, 1,8 kilo.
1608706395228.png


Vervolgens de pekel gemaakt van 100g suiker, 100g zout, 100ml soja saus en 2L water. (Blijkt achteraf echt veeeeel te veel te zijn, maar ach)
1608706408169.png

En dit verwarmd tot alles opgelost was.
1608706415970.png


Laten afkoelen, in een bak gedaan en de ham erbij ingelegd, in de koeling, elke dag even draaien (mij kennende doe ik dat 2 keer op een dag) en dan 2e kerstdag warm roken op 120gr.

Tot sinas!
1608706425264.png
 
Veel succes,
Die hoeveelheid Brine is echt niet te veel hoor. 2 liter op 1,8 kilo vlees valt reuze mee.
Ik ga wederom Apple brined Turkey maken voor 2e kerstdag, voor een 4-4,5 kilo kalkoen heb ik 5 liter brine nodig.
 
Veel succes,
Die hoeveelheid Brine is echt niet te veel hoor. 2 liter op 1,8 kilo vlees valt reuze mee.
Ik ga wederom Apple brined Turkey maken voor 2e kerstdag, voor een 4-4,5 kilo kalkoen heb ik 5 liter brine nodig.
Thanks Ewald.

Nou het probleem is dat ik niet een bak heb waar ik dit vlees in kan leggen EN die 2 liter pekel.
Ik ben er vanuit gegaan dat het belangrijker is dat hij volledig onder staat, dan dat hij alle vocht nodig heeft.
Ik heb de overige hoeveelheid nog bewaard voor het geval dat ik straks knoei of iets.
 
sochtends om 9 uur gedraaid.
Nog weinig verandering (natuurlijk)
1608711360258.png
 
Heb je geen colorozozout gebruikt? Of is de pekeltijd dusdanig kort dat dat niet nodig is?
 
Heb je geen colorozozout gebruikt? Of is de pekeltijd dusdanig kort dat dat niet nodig is?
Geen verstand van.. ik volg gewoon het recept van de eerste foto :)
Ik denk dat dit inderdaad dusdanig kort is.
 
Dit wordt een mooi draadje.
Ga de voortgang ook eens volgen.

Het pekelen (nog nooit gedaan (omdat ik er ook geen verstand van heb)) staat voor volgend jaar op de planning

Succes
 
Ik draai hem nu om 09:00 en om 21:00.
Kan niet wachten zeg.

1608802722104.png
 
goed bezig Sander. Ook hier zijn we een groot fan van een mooie ham. We maken wel eens "canadees hammetje". Vroeger in de oven, nu op de bbq.
Ik ga zeker je draadje ff volgen want ff mezelf lekker laten maken door je gerecht zodat er weer een goede reden is om het zelf ook eens te maken.
Succes πŸ‘Š
 
Het is zo ver. Eindelijk!
Na 2x draaien per dag mag hij eindelijk uit de pekel, even wat bestrooien met peper en op de smoker. 120 graden. 3 uur is de richtlijn, 75 graden de koers.. zoals Julius zegt.

IMG_20201226_155801.jpg

IMG_20201226_160656.jpg


IMG_20201226_161128.jpg



Joh wat een oranje foto?
Ja, de weergoden werken niet mee voor 2e kerstdag dus even een buitenkeuken gebouwd.

IMG_20201226_154539.jpg
 
Hij blijft hangen op 59 graden. We zijn inmiddels 4 uur verder. Ik baal als een stekker.
 
Is hij niet gewoon al goed dan? Heb je al met een andere thermometer geprobeerd op verschillende plekken?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Verschillende plekken gemeten alles geeft hetzelfde aan. Heb hem ingepakt uiteindelijk en zie hem nu eindelijk weer dreigen
IMG_20201226_201635.jpg
 
IMG_20201226_214650.jpg

Uiteindelijk toch een redelijk succes, al heeft hij er een dikke 5 uur over gedaan ipv de ingecalculeerde 3..

Ik zal morgen verhaal doen, nu lekker naar bed. Ben gesloopt van de zorgen en de lange avond ;)
 
Dus korte recap.
Ham rook lekker uit de pekel, bestrooid met peper melange van Jonnie Boer.
Wsm perfect op 120 graden kunnen houden, wat blijft het toch een fijn apparaat.


En hij steeg hard! Oh als dat maar goed komt..
We hebben straks de rest nog niet klaar..
Snel het bijgerecht gemaakt, die was zo lekker dat ik daar een apart topic van maak in de recepten hoek..
En toen bleef hij hangen op 59 graden. Gaf geen kick, minuten werden kwartieren.. je kent t wel.
Ineens bedacht ik me de stall van PP. Het zal wel hetzelfde zijn.. snel inpakken!
Dat gedaan, en eindelijk kwam er verschil in temperatuur.. maar na VIJF uur is hij er vanaf gekomen met de gewenste 75 graden.. korter laten rusten dan gewenst maar de bijgerechten waren eigenlijk al op, en die ham mocht wel eens komen. Kleine 10 minuten later dus aangesneden.. hij was sappig, want het vocht gutste er uit maar op je bord was hij toch wat droger. Smaak wat geweldig, en een mooie rookring te zien (of is dat juist de pekel?).

Bedankt voor het medeleven en meelezen allemaal.
Screenshot_20201227-132416~2.jpg


1609093144499.png
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit Sandyman. Ik wil ooit ook eens een hammetje helemaal zelf maken. Pekel projecten zijn erg leuk.
Ik ga dan wel colorozozout gebruiken. Geeft zn mooie roze kleur.
Jullie hebben iig lekker zitten smullen daar.
 
Het eerste pakje broodbeleg uit de vriezer gehaald.
Lekker meegenemen op kantoor om collega's jaloers te maken.
1610624596130.png


Heerlijk, en ik ben eigenlijk veel te lief want ik zit het toch weer te delen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan