BasBQ
Beef en Steak

H?t Kamado klusje geklaard...

KamadoJoe

Kooltjesharker
Berichten
133
Het vervangen van de viltranden/pakkingen van mijn Kamado Joe Jr.

Het was de eerste keer dat ik het deed en ik moet zeggen, het valt reuze mee. Het meeste en het vervelendste werk is het verwijderen van de oude viltranden en vooral de 'ingebakken' lijmresten. Daarna de randen even mooi schoon geschuurd met korrel 150, schoonmaken met aceton en plakken maar... Het netjes strak langs de (binnen)randen plakken leek mij lastig maar dat is eigenlijk heel simpel en makkelijk.

Na het aanbrengen van de nieuwe (en een haar dikkere) viltranden sloot de dome niet helemaal mooi gelijkmatig meer. Met de dome dicht, even de boutjes van de spanbanden, van het scharnier en het handvat lossen en weer vast en hij sluit weer perfect gelijkmatig af.

Hij is er weer klaar voor!  :)

 
Bijna als nieuw
 
Netjes.
Wel vilt heb je gebruikt en hoe lang heeft het oude vilt er op gezeten?
 
@Zappa, dit is Nomex vilt van Smokeware.

Het oude (originele) vilt heeft er het hele afgelopen seizoen op gezeten (v??l gebruikt). Het was nog niet echt nodig. Het had nog wel een tijdje mee gekund maar geen heel seizoen meer.

Maar het is nu BBQ komkommertijd dus ik dacht, ik ga het proberen. Dan is m'n ei klaar voor het hele volgende seizoen.  :)
 
Ik moet er binnenkort ook aan geloven. Mijn Joejr staat nu lekker veilig opgeborgen (ik gebruik hem op de volkstuin, thuis op het dakterras heb ik een medium ei).
Hoe lang heb je er over gedaan?
 
Jorte zei:
Hoe lang heb je er over gedaan?

Het hangt er denk ik sterk vanaf hoe precies (of pietluttig) je het doet. Met het verwijderen van het oude vilt, en dan vooral de ingebakken lijmresten, was ik wel 1,5 / 2 uurtjes zoet met een mesje, krabbertje en schuurpapier uit de hand. Ik weet niet hoe belangrijk het is dat die lijmresten er helemaal af zijn maar dat heb ik wel gedaan. Doe je dit niet/minder kun je ook binnen een uurtje klaar zijn denk ik.

De volgende keer ga ik het mezelf ook wat makkelijker maken. Eerst de roterende staalborstel (voorzichtig) over de randen en dan misschien nog even de kleine schuurmachine (met een 3-hoekig voetje) en even langs 'aaien'... ??
 
dat heb je netjes gedaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan