BasBQ
Beef en Steak

Guanciale op de rocket stove

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.579
Mij verleden week geamuseerd met de rock stove, daar moest een vervolg aan komen.
Dus zondagmiddag lunch op de rocket stove.

Guanciale, het verhaal begint op 19 augustus 2022, dan heb ik deze in het vacuumzout gestoken met de kruiden.
Op 2 september is hij dan verhuisd naar de droogkast en dan komt het lange wachten.
Guanciale moet minimaal 2 maanden drogen en effectief, het drogen gaat traag, begin november zitten we aan amper 20% gewichtsverlies.
Had er 2 gemaakt, dus de eerste aangesneden en de tweede gewoon met rust gelaten.
een 2 tal weken geleden was de eerste op, dus dan uiteindelijk aan deze begonnen, resultaat 23% vochtverlies op 3,5 maand.

Paar schellen gesneden van en in het deksel van de DO op de rocketstove.
3.jpg


het vet wat laten smelten en mooi krokant bakken
4.jpg


Spek aan de kant, paar sneetjes brood dat mijn vrouw 's ochtends gebakken had toasten in het vet van de guanciale.
en 2 spiegeleitjes bakken.
5.jpg


Nog wat krokant spek verkruimeld op het eitje en derest tussen de 2 boterhammen.
6.jpg

1673865226526.png


Op mijn bord het eitje omgedraaid zodat het geen mooi in de toast kon dringen.
Mooie verrassing, het eitje was onderaan mooi gebruind.
8.jpg


Simpele lunch, maar o zo lekker.

Guanciale is voor mij trouwens de ontdekking in de wereld van charcuterie tot nu toe.
Zit zo veel smaak aan, dit is eentje die ik altijd in huis moet hebben.
Ook voor spaghetti carbonara, gewoonweg fantastisch.
 
Laatst bewerkt:
Oei, dat lust ik ook wel.
Is er nou echt zo veel verschil tussen guanciale en wat hier in nederland door moet gaan voor "streaky bacon"/ontbijtspek?
 
Oei, dat lust ik ook wel.
Is er nou echt zo veel verschil tussen guanciale en wat hier in nederland door moet gaan voor "streaky bacon"/ontbijtspek?

de smaak is compleet anders, veel sterker ook, het vet smelt ook helemaal anders weg, het wordt eerst glazig voor het smelt.

Hier zie je mooi het glazig worden.
1673864513010.png
 
Heerlijk.

Zo maak je ieder eitje fantastisch.
 
Kleine disclaimer, het is niet voor iedereen weggelegd. Ik heb een stuk meegebracht van de Hanos vorig jaar, de geur en smaak waren mij veel en veel te sterk.
 
Ik ben echt helemaal gek van guanciale, ongelooflijk veel smaak. Het ziet er verrukkelijk uit.

(Niet traditioneel, maar ik rook ook vaak m'n guanciale)
 
Ik ben echt helemaal gek van guanciale, ongelooflijk veel smaak. Het ziet er verrukkelijk uit.

(Niet traditioneel, maar ik rook ook vaak m'n guanciale)

Dan is het guanciale affumicato en dat werd vroeger ook wel gaan hoor.

Hoelang rook jij? met beuk? ik heb dat nog niet geprobeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Dan is het guanciale affumicato en dat werd vroeger ook wel gaan hoor.

Hoelang rook jij? met beuk? ik heb dat nog niet geprobeerd.
Bedoelde dat je het in Italiƫ niet vaak gerookt tegen komt (of althans, in mijn beleving ;) )

Ik rook op een mengsel van eiken en beuken totdat het op is. Zal wel een uurtje of 8 zijn. Kick ass carbonara, of om erwtjes of zeer fijngesneden en gewokte spruitjes smaak te geven.




 
Wat 'n zalige plaatjes hier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan