BasBQ
Beef en Steak

Goulash volgens oud recept, ode aan mijn moeder

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.089
Aangezien de vriezer leeg begint te raken met herfst en winter voorraadgerechten.

Goulash, 1 van mijn favorieten maar wel zoals mijn moeder hem maakte.
Dit recept is al heel lang in de familie en is bij ons terecht gekomen door de Duits-Joodse familie Kellerman.
die in de jaren 50 vorige eeuw een confectiebedrijf in den Haag hadden waar mijn moeder toen werkte, zij kochten stoffen in stuurden deze naar Hongarije om er kostuums van te laten maken.
Hongarije en Goulash, dat kan geen toeval zijn.
Wat ik vaak mis bij Goulash recepten is dat er bier in moet, en volgens dit recept zoet bier.
Nu had Heineken Oud Bruin bier wat hiervoor in NL werd gebruikt. Helaas is Heineken gestopt met het brouwen hiervan.
Op zoek naar een ander zoet bier..................Het werd Grimbergen Dubbel omdat dit een heerlijk zoetig en vol dubbelbier is. (bedankt @Bram )
om het iets zoeter te maken 2 tl bruine suiker toegevoegd en voila, perfecte smaak.
Naast het bier moet er natuurlijk Kummel (karweizaad) in want zonder Karweizaad heb je sowieso geen Goulash.
Wij eten dit altijd met rijst en wat zuurkool of piccalilly als side. Deze ga ik ook nog plaatsen in recepten.
2 bakken voor onszelf en 1 bak voor mijn Pa, het is wel wennen voor hem zo alleen.

DSC_9964.JPG
DSC_9974.JPG
DSC_9978.JPG
DSC_9979.JPG
DSC_9982.JPG
DSC_9993.JPG
DSC_9994.JPG
DSC_9998.JPG
DSC_0003.JPG
DSC_0006.JPG
DSC_0016.JPG
DSC_0019.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Wat een prachtig recept Ewald. Top.
Ook tof dat je je pa ermee verwend heb.
Voor een zoet bier Is kasteel bier bruin ook lekker. ;)
 
Thanx Rick, ik had ook een la trappe dubbel gekocht maar die vond ik niet bijzonder.
Wat dat aangaat kunnen wij nog heel wat leren van onze Belgische buren.
 
Lekker gerecht en een mooi verhaal erachter! Vooral bij de laatste zin was het (mede door persoonlijke omstandigheden) even slikken. Zou dit gerecht ook zonder bier kunnen?
 
Lekker gerecht en een mooi verhaal erachter! Vooral bij de laatste zin was het (mede door persoonlijke omstandigheden) even slikken. Zou dit gerecht ook zonder bier kunnen?
Het gaat dan om de alcohol voor jou? Afgezien van het feit dat je die er volledig uitkookt bij een stoof, zou je voor een donker 0.0 bier kunnen gaan. Grolsch heeft een herfstbier alcoholvrij en volgens mij zijn er ook verschillende (Duitse) brouwers die een 0.0 dubbel bier in het assortiment hebben.

@Ewald hier in het zuiden is de brand oud bruin heel goed te verkrijgen
 
Ewald, mooi gerecht en rapportage.
Sterkte met de familieomstandigheden.
De liefde waarmee deze goulash is gemaakt zal daarbij een steuntje in de rug zijn.
 
Lekker gerecht en een mooi verhaal erachter! Vooral bij de laatste zin was het (mede door persoonlijke omstandigheden) even slikken. Zou dit gerecht ook zonder bier kunnen?
Nee, zonder bier mist het erg veel vind ik.
Ben absoluut geen echte bier fan in gerechten maar sommige gerechten kunnen gewoon niet zonder, zoals deze.
mosselen bijvoorbeeld, vinden wij met bier niet lekker, maar met witte wijn geweldig.
Erg vreemd dat je erachter komt dat er zoveel kennis wegvalt als ze er niet meer is, ze was echt een keukenprinses, een genie in de keuken een natuurtalent.
 
Het gaat dan om de alcohol voor jou? Afgezien van het feit dat je die er volledig uitkookt bij een stoof, zou je voor een donker 0.0 bier kunnen gaan. Grolsch heeft een herfstbier alcoholvrij en volgens mij zijn er ook verschillende (Duitse) brouwers die een 0.0 dubbel bier in het assortiment hebben.

@Ewald hier in het zuiden is de brand oud bruin heel goed te verkrijgen

Het is inderdaad de alcohol. Ik zal me eens verdiepen in het alcoholvrije bier :)
 
Nee, zonder bier mist het erg veel vind ik.
Ben absoluut geen echte bier fan in gerechten maar sommige gerechten kunnen gewoon niet zonder, zoals deze.
mosselen bijvoorbeeld, vinden wij met bier niet lekker, maar met witte wijn geweldig.
Erg vreemd dat je erachter komt dat er zoveel kennis wegvalt als ze er niet meer is, ze was echt een keukenprinses, een genie in de keuken een natuurtalent.

Bedankt voor het antwoord. Sterkte in deze lastige tijden. Mooi om te lezen dat de 'keukenherinneringen' blijven :)
 
Thanx Rick, ik had ook een la trappe dubbel gekocht maar die vond ik niet bijzonder.
Wat dat aangaat kunnen wij nog heel wat leren van onze Belgische buren.
Heeel veel Ewald, heel veel.

Vanwege covid dit jaar niet in België geweest, maar normaliter wippen we een paar keer per jaar ff de grens over. Lekker op een terras of in een cafeeke een pintje drinken en daarna een restaurant zoeken.
Dat de covid snel weg mag gaan
 
Ziet er heerlijk uit zeg! Heb je misschien ook het recept zelf voor ons?
 
Dat ziet er smakelijk uit en goulash is in de wintermaanden toch wel een fijn recept om klaar te maken, dit zal vast gaan smaken :) Maar de combinatie met zuurkool of piccalilly naast de rijst is nieuw voor mij. Hier combineren wij het vaak met rode kool.

Veel sterkte gewenst!
 
Ziet er goed uit!
Persoonlijk pak ik vaak een wat zwaarder bier voor stoofgerechten, niet vanwege de alcohol maar vanwege de smaak. De alcohol verdampt immers toch.
La trappe quadruppel doet het prima. Maar andere quadruppels ook.
Grimbergen en Kasteel zitten normaal gezien al hoog op smaak en zijn waarschijnlijk als dubbel al afdoende.
 
Wat een mooie gerecht Ewald. Gerechten met een verhaal zijn de beste gerechten om te delen. Hele mooie repo. Het water loopt me in de mond. Top

Ik ga nu al uitkijken naar het recept. En dat langs dat recept van m’n schoonmoeder leggen.
Grimbergen is super lekker om mee te stoven. Van Sander72 kreeg ik ook de tip om Gouden Carolus Classic te gebruik. Ook een super bier om te gebruiken. Heerlijk rijk op smaak.
Zuurkool ga ik eens doorgeven hier thuis. Dat lijkt me een mooie toevoeging. Wij eten het ook vaak met rijst. Maar de Spätzle heeft de voorkeur.
 
Wat een mooie gerecht Ewald. Gerechten met een verhaal zijn de beste gerechten om te delen. Hele mooie repo. Het water loopt me in de mond. Top

Ik ga nu al uitkijken naar het recept. En dat langs dat recept van m’n schoonmoeder leggen.
Grimbergen is super lekker om mee te stoven. Van Sander72 kreeg ik ook de tip om Gouden Carolus Classic te gebruik. Ook een super bier om te gebruiken. Heerlijk rijk op smaak.
Zuurkool ga ik eens doorgeven hier thuis. Dat lijkt me een mooie toevoeging. Wij eten het ook vaak met rijst. Maar de Spätzle heeft de voorkeur.

Bram dit is echt een heel mooi gerecht, met Spätzle hebben wij hem ook gegeten en is ook erg lekker.
Het zoetje van het oud bruin is wat meer dan de grimbergen vandaar de extra suiker.
Maar de grimbergen vinden wij echt super om mee te stoven, daarvoor al heel veel dank dat je daar een tijd geleden mee kwam.
Gouden Carolus heb ik aan zitten denken maar kon me de smaak niet meer herinneren.
Ik ben overigens geen echte bierdrinker, sommige pils vind ik lekker en af en toe een trippel (Westmalle special is super, maar alleen te koop in de abdij en dan alleen op gezette dagen en tijden), dubbel drink ik niet zo, maar vind ik wel geweldig om mee te koken.
En de onzin die men zegt, het is maar voor het koken is echt lariekoek, juist als je een mooi gerecht wilt maken heb je daar de beste ingrediënten voor nodig dus ook goede kwaliteit Wijn, Bier, Whisk(e)y Cognac of whatever.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er heerlijk uit Ewald!
Met zuurkool erbij (of zelfs erbij doorheen als bij bijv Segedínský guláš) is écht een heerlijke combinatie.

Dan een stukje op de details; het lijkt meer op Hongaarse Pörkölt dan op Hongaarse Goulash ;)
(Al wordt dat nogal vaak door elkaar gehaald)

Krijg spontaan weer zin in stoofjes . En ik heb zo lichtelijk het vermoeden dat ik jouw variant rapjes zal proberen...
 
Citeer dit bericht
Ziet er heerlijk uit Ewald!
Met zuurkool erbij (of zelfs erbij doorheen als bij bijv Segedínský guláš) is écht een heerlijke combinatie.

Dan een stukje op de details; het lijkt meer op Hongaarse Pörkölt dan op Hongaarse Goulash ;)
(Al wordt dat nogal vaak door elkaar gehaald)

Krijg spontaan weer zin in stoofjes . En ik heb zo lichtelijk het vermoeden dat ik jouw variant rapjes zal proberen...

Officieel is Goulash ook eigenlijk een maaltijdsoep;)
Lekker belangrijk, het is gewoon heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan