BasBQ
Beef en Steak

Gietijzer grilrooster - hoekjes wegslijpen?

Edw!n

Tondelzoeker
Berichten
6
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een 'Grandhall Premium G3 Built-in'. We zijn nog druk bezig met het meubel, en de foto's zal ik binnenkort plaatsen want er is hier wel het e.e.a. aan inspiratie weg gehaald.
Bij de BBQ zitten twee grilroosters, en 1 bakplaat.
Nou heb ik een dubbele bakplaat besteld van Grandhall.
Deze dubbele bakplaat is blijkbaar voor de GT versie van Grandhall, en ik begrijp dat er geen dubbele bakplaat voor de G3 is.
De bakplaat past wel, maar na het plaatsen van de dubbele bakplaat past er geen grilrooster meer naast.
De bakplaat is net 2mm te breed.

Het grilrooster heeft aan de zijkant drie uitsparingen zitten van een paar mm.
Nou had ik het idee om deze uitspating er af te slijpen, waardoor het grilrooster dus wel zal passen icm de dubbele bakplaat.

Ik kan weinig terugvinden over het inkorten of zagen van een gietijzeren rooster, dus hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.


Zie de foto. De grilplaat pas dus net niet, en ligt iets scheef op de bbq.
WhatsApp Image 2022-05-20 at 1.26.39 PM.jpeg
 
Afslijpen, inbranden en klaar.
Het is maar gietijzer.
 
Hoho. Afslijpen, inbranden, dansje doen en in de handjes klappen dat je het gefixt hebt en dan pas klaar.

Hoho. Afslijpen, inbranden, dansje doen en in de handjes klappen, smashburgers maken. En dan pas klaar.

šŸ˜‚
 
Jup, slijptol er tegen, kwastje arachide-, rijstolieolie of iets anders met een hoog rookpunt en je heb het gefixt šŸ‘Š Gelijk smashburgers maken als die plaat toch heet is is wel een goed idee van @Zzzjon trouwensšŸ˜
 
Jup, slijptol er tegen, kwastje arachide-, rijstolieolie of iets anders met een hoog rookpunt en je heb het gefixt šŸ‘Š Gelijk smashburgers maken als die plaat toch heet is is wel een goed idee van @Zzzjon trouwensšŸ˜
Bedankt voor de reacties allemaal.
En de plaat is ook bedoeld om smashburgers op te bakken, dus dat komt goed :D

Er is bij mij nog wat onduidelijkheid over het inbranden. Dus even kijken of ik het goed begrijp :
Normaal moet je gietijzer inbranden, maar omdat deze grilroosters en bakplaat vanuit de fabriek geƫmailleerd is hoef je dat normaal niet te doen toch?

Nu slijpen we de hoekjes van het grilrooster af waardoor we dus een stukje hebben wat niet meer geƫmailleerd is, dus dat moet dan behandeld worden.
Is dat gewoon met een kwastje op de zaagrandjes smeren en dan het rooster flink heet laten worden en klaar is kees?
Of moet je het meerdere keren herhalen op een lagere temperatuur?

En dit moet je dan herhalen indien je je rooster schoonmaakt met een sopje?

Want met een sopje haal je de beschermlaag er weer af die je met het inbranden gemaakt hebt, maar met geƫmailleerd gietijzer is dat geen issue en kan je die gewoon met een sopje schoonmaken (zelfs in de vaatwasser)?
 
Het stukje wat je eraf slijpt is niet meer geĆ«mailleerd, dit zul je dus telkens moeten invetten en regelmatig opnieuw moeten ā€œseasonenā€
 
Vraagje wel: is het zo erg dat dat rooster iets scheef ligt? Behalve voor het oog, is er iets functioneel fout aan?
 
Het stukje wat je eraf slijpt is niet meer geĆ«mailleerd, dit zul je dus telkens moeten invetten en regelmatig opnieuw moeten ā€œseasonenā€
ja precies. Duidelijk. En als ik dat niet zou doen dan zou dat stuk eerder gaan roesten?

Vraagje wel: is het zo erg dat dat rooster iets scheef ligt? Behalve voor het oog, is er iets functioneel fout aan?
Ja ook een goed punt. Voor het grilrooster maakt het eigenlijk wat minder uit dat die scheef ligt.
Ik had ook in gedachten om naast de dubbele bakplaat ook de enkele bakplaat te leggen om zo de hele bbq als bakplaat te gebruiken.
Dan loopt je eitje weg als je die op de schuine plaat maakt. Maar misschien is die nu eigenlijk juist handig om bacon uit te bakken omdat het vet meteen weg loopt ;)
 
ja precies. Duidelijk. En als ik dat niet zou doen dan zou dat stuk eerder gaan roesten?
.

Sterker nog, dat stuk gaat roesten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan