BasBQ
Beef en Steak

Gerookte Zeebaars & Rode Poon

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Iets wat later gepost dan ik het gemaakt heb. Maar donderdag was het tijd om een zeebaarsje en rode poon te roken.
Ik had via Instagram een post gezien van BiggerBetterBastard en heb geprobeerd dat een beetje te volgen.

Allereerst de zeebaars in de pekel gelegd. De rode poon niet, want was de eerste keer rode poon. Wil dan vaak het product "puurder" proeven. Ookal heb ik hem nu gerookt.
Pekel.jpg

Nadat de zeebaars 6 uur in de pekel had gelegen heb ik hem laten drogen om beide vissen vervolgens 25-30 minuten (tot 65 graden op de graat) te roken. Ik heb ook echt ervoor gezorgd dat ik nog 2 keer extra hout heb toegevoegd zodat hij ook echt de gehele tijd zou roken.
Roken.jpg

Het eindresultaat was echt onwijs lekker. De vis viel van de graat en had super veel smaak.
Klaar1.jpg
 
Rookprojectjes heb ik nog niet vaak genoeg gedaan en deze maakt dat mijn handen jeuken. Heerlijk!
 
zoooo. dat ziet er super uit. heerlijk
 
Prachtig.

Ik zou wel iets op de steen onder de vis leggen. Die wordt zo wel heel erg vies.
 
2 Fantastisch lekkere visjes, mooi hoor.
 
Die zien er goed uit. Rode Poon heb ik nog nooit op. Moet ik eens proberen zo te zien. Denk wel dat ik die lust
 
Prachtig.

Ik zou wel iets op de steen onder de vis leggen. Die wordt zo wel heel erg vies.
Ja dat was ik idd vergeten. Na de sessie de hele Q maar even schoongebrand
 
Het is inderdaad iets om op te letten zeker bij langere sessies. Had laatst short ribs gemaakt zonder lekbak of folie op de stenen, het vet wat er helemaal in gedropen was kwam er tijdens het opstoken voor een pizza sessie uit en ging flink branden. Voor ik het wist was de temp richting de 500 aan het gaan en dat werd me toch iets te gortig. Toen heb ik alle schuiven gesloten en gewacht tot het wat afkoeld. Dat duurde nogal lang dus zo rond de 450C bedacht ik dat het zou helpen om het deksel even open te doen en zo de warme lucht er uit te laten. Maar ja dan gaat er ook koude zuurstofrijke lucht in. Dus toen ik het deksel sloot klonk er na een paar seconden een doffe knal en schoot de top vent een meter de lucht in...
Sindsdien gebruik ik altijd een lekbakje en haal ik vuil eerst van de stenen af voor ik het zaakje schoon brand.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Maar ja dan gaat er ook koude zuurstofrijke lucht in. Dus toen ik het deksel sloot klonk er na een paar seconden een doffe knal en schoot de top vent een meter de lucht in..

Oei, die moet je niet terugkoppen denk ik. Hopelijk niks beschadigd?
 
Wow, mooie visjes zeg, daar krijg ik dan ook wel trek in!
 
Terug
Bovenaan Onderaan