BasBQ
Beef en Steak

Gerookte varkensrollade

Raynbow6

Kooltjesharker
Berichten
168
Verleden week een varkensrollade gerookt.
Bewust geen kruidenmengsels gebruikt omdat ik het effect ven het roken wilde beleven.
We doen dit nog niet zo heel lang, vandaar.  ;)

Een 25 tal Ecobrasa's in de firestarter en aangestoken.
Deze verspreid over de bodem van de smoker en daaraan Weber briketten aan toegevoegd.
Smoker op temp. laten komen, 110 - 120C en de rollade op het rooster gelegd.

Gebruikte rookhout was Mesquite.

In totaal duurde de hele sessie toch nog 5,5 uur. Aan het eind toch nog wat Ecobrasa's aan moeten steken en toe moeten voegen. De temp daalde onder de 100C.

Bij 76C de luchttoevoer afgesloten, de rollade in alu. folie verpakt en teruggelegd voor nog een half uurtje rust.

Een geslaagde sessie met een sappige rollade als resultaat.

Mijn conclusie is wel dat hier best kruiden aan toegevoegd mogen worden.

IMG_1017.jpg


IMG_1020.jpg


IMG_1022.jpg
 
lust ik, en wat vond je van de smaak zo naturel?
 
Het ziet er goed uit en je kunt de rookkringen duidelijk zien.
Bij varkens rollade hoort gewoon kruiden bij, dat is de eigenschap van dit stukje vlees.
 
Mesquite lijkt mij bij varkensvlees heel snel overheersend. Ik zou hier eerder voor een combinatie van Hickory en appel gaan ofzo, of alleen fruithout.
Maar goed, als het lekker was...dan was het lekker. Ziet er mooi uit in ieder geval!

Rook geeft meer een extra gelaagdheid aan de smaak, dus je kunt prima kruiden en specerijen gebruiken en daar overheen roken, zeker met een stuk als dit.
 
Bedankt voor de tips. Naturel is het een flauw stukje vlees. Inderdaad is de Mesquite best wel overheersend. Ga deze nog een keer doen, maar dan met kruiden en een andere houtsoort.
 
Heb dit laatst ook gedaan en was verrast door de smaak, eindelijk geen droge rollade.
alleen heb ik mijn compact kettle gebruikt en was de temperatuur hoger. Gerookt met handjd jack daniels snippers. Is niet gebeurd (geen foto,s) :D
Maar deze rollade ziet er zeker niet verkeerd uit
 
Ziet er goed uit. Ookik zou fruithout adviseren. Nog een tip. Doe alu folie om je waterpan scheelt een hoop schoonmaken achteraf
 
Terug
Bovenaan Onderaan