BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet ala Ewald

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
87e15aea73199d34f48e901a50358041.jpg


Deze stond al een tijdje op de lijst om te maken. Ooit begonnen als een recept van Frits, daar heb ik mijn draai aan gegeven en dat recept is al jaren heel populair op mijn blog.

Ewald kwam met een betere methode om de kip te garen. Die heb ik deze week eindelijk geprobeerd en ik moet zeggen dat dat een wereld van verschil maakt wat sappigheid betreft.

Mooi om te zien hoe zo?n recept in de loop der jaren nog steeds beter wordt.

https://youtu.be/Re_0A8rOAWQ
 
Prima recept, dank voor het onder de aandacht brengen Noskos en Ewald bedankt voor het denkwerk. ;)
Wat bij mij nog voor wat problemen zorgt is het voorkomen dat de kerntemperatuur toch niet stiekem doorloopt naar die
75 gr.C.
Wat ik de volgende keer eens zal proberen is de Napoleon direct te sluiten als hij bij de 63 gr.C. aangekomen is.
Niet vervelend hoor al dat proberen. :D
 
Top filmpje weer Dennis, had de tip ook al gekregen van Ewald en geprobeerd.
In ??n woord: Geweldig!
 
Lekker.
Vorige keer al op 70 graden gestopt, en dat Was al beterder  :D
Nu ga ik zeker deze eens proberen
Thnx voor het delen
 
Leuk filmpje Dennis, de credits gaan ook voor een groot gedeelte naar Meathead Goldwyn van amazing ribs. com
Door zijn Artikel ben in gaan spitten bij de USDA en gaan bedenken hoe ik dit in de praktijk kon gaan uitvoeren.
En inderdaad is het een wereld van verschil in malsheid /sappigheid die 9 graden in kerntemperatuur.
Het mooie is ook dat de structuur/mondgevoel hetzelfde is als bij een kerntemperatuur van 75 graden, alleen veel malser en sappiger, zoals gezegd
Het grappige is dat de USDA hierin stenger is in hun regels dan de EU :D
 
Gerookte kipfilet gaat er altijd wel in.

Voor de liefhebber wat extra informatie over temperatuur en tijd, van de site van (de toch wel een beetje een legende) Meathead Goldwyn:
https://amazingribs.com/technique-and-science/more-cooking-science/safe-serving-temperatures

Nooit geweten dat de EU hierin soepeler is .
 
Ziet er goed uit Dennis. Dit ga ik zeker maken. En dan verwerken in een frisse salade oid. Krijg er nu al zin an.
Filmpje is weer heel leuk. Lekker normale recepten. En geen ?acteer? werk. Maar normaal BBQ en informatief. Top
 
SilverFox zei:
Gerookte kipfilet gaat er altijd wel in.

Voor de liefhebber wat extra informatie over temperatuur en tijd, van de site van (de toch wel een beetje een legende) Meathead Goldwyn:
https://amazingribs.com/technique-and-science/more-cooking-science/safe-serving-temperatures

Nooit geweten dat de EU hierin soepeler is .

Factor 10 soepeler, de link staat overigens ook al bij het recept hier op het forum
 
Het ziet er fantastisch uit en ik verwacht dat dit ook super lekker heeft gesmaakt.
Wel een beetje magertjes ;)
 
ik maak deze regelmatig. de diepvries begint al weer leeg te raken nu we het er over hebben. Ik ga deze dus binnenkort weer eens maken. Dan ga ik zeker proberen met die lagere kerntemperatuur. ik haalde ze er nu af bij 68 graden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan