BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet 2.0 Weber 47 CM

 

Alex Hermans

Tondelzoeker
Berichten
15
Afgelopen zondag heb ik een eerste poging gedaan om de gerookte kipfilet te maken van Noskos.

Stap 1: Pekelen! een uurtje in de pekel gezet, volgens het recept:
Aangezien het roken niet in de planning stond, heb ik 1 liter water en 1 kilo ijsblokjes gebruikt.

20200906_135030.jpg


Stap2 : BBQ gereed maken en de kip laten drogen in de koelkast.
Stap 3, let's smoke! (Kersen en Appel blokjes gebruikt)
(dat haasje was om tussendoor even te proeven ;)
Op maar de 63 graden!

20200906_150957.jpg


Stap 4... wachten!
Het wachten duurde even wat langer als gepland... De vorige keren maakt ik gebruik van een snake van 2 weber briketten met 1 daar boven op.
Dit keer de ecobrasa kokosbriketten in de zelfde set-up, alleen bleef het een tijdje maar 90 graden. Hierdoor ruim 3 uur bezig geweest....
Nog even wennen aan deze brandstof om in een Weber 47 CM de juiste temperatuur te vinden! het blijft prutsen :ROFLMAO:

20200906_172627.jpg


Na een tijdje was de 63 graden bereikt en is de timer gestart!
De filets gaarde nog een beetje verder, maar zagen er prima uit (al zeg ik het zelf )

20200906_190443.jpg


Even aflaten koelen:
20200906_191048.jpg


En.... Proeven! :p

20200906_193849.jpg


Wat mij opviel toen ik de filets een uurtje in de koelkast had gezet, was het verschil in kleur / glans!
Komt dit door de suiker in de pekel?

20200906_220358.jpg
 
Lekker hoor! Ik heb ze ook weer op de planning staan, morgen is het zo ver. Valt mij wel op dat ze bij mij er meestal veel lichter vanaf komen! Waar zou dat aan kunnen liggen? Welke keteltemperatuur heb je gehanteerd?
 
Heerlijk een gerookt stukje kip. Ziet er inderdaad wat donker uit voor wat ik gewend ben. Maar de kleur hoeft niks te zeggen over de smaak. Vooral de foto na de koelkast zien ze er geweldig uit!
 
Zeer mooi. Ga me hier ook eens aan wagen.
Zo'n W47 is en blijft een prima ketel(tje).
 
dit is zoooo veel lekkerder dan uit de winkel
en leuker

ziet er goed uit
 
Lekker hoor! Ik heb ze ook weer op de planning staan, morgen is het zo ver. Valt mij wel op dat ze bij mij er meestal veel lichter vanaf komen! Waar zou dat aan kunnen liggen? Welke keteltemperatuur heb je gehanteerd?
Het eerst half uur a 45 min was de ketel zo'n 85 a 90 graden.... Ik had de snak
Lekker hoor! Ik heb ze ook weer op de planning staan, morgen is het zo ver. Valt mij wel op dat ze bij mij er meestal veel lichter vanaf komen! Waar zou dat aan kunnen liggen? Welke keteltemperatuur heb je gehanteerd?
Lekker hoor! Ik heb ze ook weer op de planning staan, morgen is het zo ver. Valt mij wel op dat ze bij mij er meestal veel lichter vanaf komen! Waar zou dat aan kunnen liggen? Welke keteltemperatuur heb je gehanteerd?
Ik had wat opstart problemen door het verschil tussen weber en kokos boeketten, daardoor de 1e 45 min op 85 a 90 graden. Ge gerookt met appel en kersen chunks, mogelijk door de langere tijd, en rook wat donkerder.
 
Lekker geprutst! Dit staat hier ook hoog op het lijstje. Maar je kent het, een lang lijstje en veel te weinig tijd haha.
 
Zien er lekker uit, hadden we best willen proeven. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan