BasBQ
Beef en Steak

gerookte forel en makreel

 
 

hansi

Vuurmaker
Berichten
60
Omdat het palingroken al een paar keer goed geslaagd was, eens iets anders geprobeerd. De vrouw naar de markt gestuurd, met de opdracht om vis te scoren. ze kwam thuis met 3 forellen en 2 makrelen.
540.jpg

Ze waren al schoongemaakt,maar toch ff nagekeken. De forellen waren goed schoon, in de makrelen zat op sommige plekken nog zwart vlies. dat er uitgehaald, afgespoeld en 1,5 uur gepekeld.
Daarna aan de speten geregen. De makreel blijft goed hangen, maar bij forel wil de kop al snel los scheuren,waardoor hij van de speet valt. Ik heb nog geen haken ( staat wel in de planning), dus voor de zekerheid het rooster er maar ingehangen,dan kunnen ze nooit diep vallen.
Ik heb ze zo 1,5 uur aan de lucht laten drogen.
540.jpg

Daarna heb ik ze een dik uur boven het vuur laten drogen met de deksel open.
Het garen van de forellen duurde denk ik 1,5 uur, bij een tontemp van rond de 80 graden. De kerntemperatuur was toen 65 graden. De makreel is wat dikker, dus die was er nog niet. Ik heb de forellen met speet en al eruit gehaald, en de makrelen ook door laten garen tot 65 graden. ik heb toen een paar briketten in de vuurla gegooid,zodat de temperatuur beter stabiel blijft, en er vochtig beuken mot op gegooid. De forellen weer in de ton, en na een uur roken vond ik het mooi geweest, en konden we aan tafel.
540.jpg

540.jpg

540.jpg

Ondertussen had ik een tomaten sausje met peper en knoflook gemaakt voor bij de makreel, en een citroens/room sausje voor bij de forel.
540.jpg

540.jpg

Mijn vrouw vond de forel helemaal niks, ik vond mn best lekker (ik ben geen echte vis fan). De makreel vond ze weer heerlijk,tot er een graat in dr keel vast bleef zitten, die ik er met een tang uit heb moeten halen.De makreel vond ik ook wel lekker.
Volgende keer weer gewoon varkensvlees.


 
Zeker een mooie sessie, makreel ziet er verrukkelijk uit! Zelf geen fan van forel...
 
Goed bezig!
(Toevallig ook een fotootje van hoe je die graat aan het verwijderen bent met een tangetje? :D )
 
Helaas geen foto van. Al had dat haar toch niet uitgemaakt, ze wpu dat ding eruit. Normaal is ze vies van alles wat met vissen te maken heeft, maar ze had er geen probleem mee dat ik de onthaaktang gebruikte waar ik bij het vissen normaal de vissen mee onthaak.
 
hansi zei:
Helaas geen foto van. Al had dat haar toch niet uitgemaakt, ze wpu dat ding eruit. Normaal is ze vies van alles wat met vissen te maken heeft, maar ze had er geen probleem mee dat ik de onthaaktang gebruikte waar ik bij het vissen normaal de vissen mee onthaak.


Heel handig stukje gereedschap.  :D !
 
hansi zei:
Helaas geen foto van. Al had dat haar toch niet uitgemaakt, ze wpu dat ding eruit. Normaal is ze vies van alles wat met vissen te maken heeft, maar ze had er geen probleem mee dat ik de onthaaktang gebruikte waar ik bij het vissen normaal de vissen mee onthaak.
Kijk, dit zijn de berichten waar ik heel vrolijk van word  :)
 
Yum. Lekker eten en een stoer "visverhaal" om bij de koffieautomaat te vertellen haha

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan