BasBQ
Beef en Steak

Gepekelde Ganzenborstfilet

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Beste bbq collega's

Afgelopen week kwam ik nog een setje ganzenborstfilets tegen in de vriezer.
De laatste keer dat die hier op de bbq gingen waren ze gemarineerd in sherry en omwikkeld met spek.

Nu wilde ik het eens anders doen. M'n bbq maat @Laurens had deze ganzenborst al eens gepekeld, dus bij hem eens te rade gegaan. En daar heb ik geen spijt van.
De gepekelde ganzenborst is uiteindelijk ontzettend lekker en sappig op het bordje beland.

Hieronder een klein verslagje voor de liefhebbers:

Vorige week een pekel gemaakt van;
1 ltr water
2,5% colorozo (gewicht water+ganzenborst en daar 2,5% van)
een goede eetlepel witte basterdsuiker
een eetlepel hoisinsaus
een gesneden ui
een halve eetlepel gekneusde jeneverbessen
1 a 2 theelepels knoflookpoeder
20211215_191726.jpg


de volgende ochtend was het afgekoeld en mochten de ganzenborstjes erin.
nog een klein beetje bijtrimmen en hup, lekker zwemmen voor 2,5 dagen

20211216_060706.jpg


20211216_060804.jpg


Gisterochtend, in de loop van de ochtend, heeft dochterlief de borstjes uit de pekel gehaald, drooggedept en terug in de koelkast gelegd. Ideaal zo'n hulpje als je even niet huis bent.
20211218_130246.jpg


Gisteravond was het zover. Good old wsm aangeslingerd en de borstjes gerookt bij ca 110gr en een blokje eik.
20211218_190828.jpg




20211218_185641.jpg


bij een kern van 62 mochten ze eraf. Ze zagen er prima uit

20211218_195238.jpg


aansnijden
20211218_195556.jpg



20211218_195600.jpg


stiekem ff snel een stukje proeven. OMG, wat is ie lekker zeg :love:

op het bordje

20211218_195802.jpg


een erg goed geslaagde bereiding. We hebben weer heerlijk gegeten.
Wild kan erg lastig zijn. Deze ganzenborst ontbeerde werkelijk elke vorm van vet en dankzij het pekelen is er geen gortdroge ganzenborst op het bordje beland. Mooie techniek, dat pekelen.

Dank voor het kijken.

Rick
 
Lekker bordje zeg! Lust ik ook wel. 😋
 
Prachtig mooi vlees zeg, mooi bereid!
 
Mooi hoor. Die kleur ook. ziet er zeer smakelijk uit.
Heb eerlijk gezegd nog nooit ganzen borst op. Zit er een sterke wild smaak aan?
Gezien de enorme aantallen Canadese ganzen hier wel eens aan "iets met gans" gedacht en met een jager over gesproken.
Die gaf aan 'dat ze "er niets mee konden" ......
Wat zou daar de achtergrond van zijn.......
 
Mooi hoor. Die kleur ook. ziet er zeer smakelijk uit.
Heb eerlijk gezegd nog nooit ganzen borst op. Zit er een sterke wild smaak aan?
Gezien de enorme aantallen Canadese ganzen hier wel eens aan "iets met gans" gedacht en met een jager over gesproken.
Die gaf aan 'dat ze "er niets mee konden" ......
Wat zou daar de achtergrond van zijn.......
Thnx

Ja, de ganzenborst die wij hadden Had een sterke wildsmaak. Deze Was overigens duidelijker aanwezig in de sherry variant.

Ik snap dat ze er niet zoveel mee kunnen.
1. Je moet er van houden
2. Er zit nagenoeg geen vet aan. Het risico op een gortdroog stuk gans ligt op de loer.

Kortom, niet voor iedereen weggelegd denk ik. Maar als je van wild houdt en een kerntemperatuur meter heb zou ik het zeker proberen. Al Is het maar om van je bucketlist te kunnen halen 😁
 
Ik ga het zeker proberen.
Maar met een sterke wild smaak kan ik een paar klanten minder rekenen

Wel jammer. Er lopen er genoeg rond.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Is colorozo zout bij deze bereiding nodig. Ik dacht dat dit bij pekelen langer dan 3 dagen nodig was. Of is het voor de kleur?
 
zo, dat ziet er enorm sappig uit voor een ganzenborst. Lekker genieten.
 
Ik ga het zeker proberen.
Maar met een sterke wild smaak kan ik een paar klanten minder rekenen

Wel jammer. Er lopen er genoeg rond.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Als je de mogelijkheid heb zou ik het gewoon doen. Je kan ernaast altijd nog wat anders maken
 
Is colorozo zout bij deze bereiding nodig. Ik dacht dat dit bij pekelen langer dan 3 dagen nodig was. Of is het voor de kleur?
Ik ben niet bekend met die 3 dagen. Wellicht dat @Ewald hierover iets weet.
Heb het iig niet voor de kleur gedaan.
 
Heerlijk Rick!
Hier ligt ook nog een stukje in de koelkast en er hangt nog een koud gerookte te drogen. Ben benieuwd wat dat gaat worden.
 
Ik ben niet bekend met die 3 dagen. Wellicht dat @Ewald hierover iets weet.
Heb het iig niet voor de kleur gedaan.
Die 3 dagen is een aanname van wat veel vlees en vleeswaren voorschrijven op de verpakking, na opening 3 dagen houdbaar.
Een Engels medisch artikel heeft het over houdbaarheid in de koelkast langer dan 10 dagen dan moet je extra bacterie remmende acties nemen.
De getallen lopen wat uiteen maar je moet ergens een grens stellen, 1 week is ook kort, voor mijzelf stel ik de grens op een dag of 4. "Better safe than sorry"
Colorozo heeft overigens 3 doelen.
1: Het tegengaan van de ontwikkeling van Clostridium Botulinum, Ook Salmonella wordt terloops ermee bestreden.
2: Kleurbehoud, zonder Nitriet zou de slager alleen maar grauwe vleeswaar verkopen, veel van het vlees broodbeleg bevat nitriet, zelfs paté.
3: Smaak, Nitriet geeft een moeilijk te omschrijven maar aangename extra gerijpte vleessmaak aan je vlees.
In ons leven krijgen wij overigens meer Nitriet binnen uit verse groentes dan uit het gebruik van Colorozo.

Ik gebruik Colorozo dus niet alleen tegen 1: Clostridium Botulinum, maar ook voor de punten 2 en 3
 
Wat kan jij toch verschrikkelijk lekker koken Rick.
Fan tas tisch.
 
Oooh, dat ziet er lekker uit. Paar jaar geleden alweer dat ik Ganzenborst op de Q heb gelegd. Jouw recept zegt me dat ik dat snel maar weer eens moet doen. Hier in het dorp zijn wel wat jagers die bereid zijn een verse gans bij je op de stoep leggen. Wel ff zelf de fileetjes eruit peuteren. Maar dat is een handigheidje. Top gerecht iig.
 
Rick, het ziet er weer fantastisch uit! Mooi om te zien hoe zo'n op het eerste oog zo'n rauw stukje grauwe Ganzenborst omgetoverd wordt tot zo'n mooi stuk gegaarde borst, prachtig
 
Die 3 dagen is een aanname van wat veel vlees en vleeswaren voorschrijven op de verpakking, na opening 3 dagen houdbaar.
Een Engels medisch artikel heeft het over houdbaarheid in de koelkast langer dan 10 dagen dan moet je extra bacterie remmende acties nemen.
De getallen lopen wat uiteen maar je moet ergens een grens stellen, 1 week is ook kort, voor mijzelf stel ik de grens op een dag of 4. "Better safe than sorry"
Colorozo heeft overigens 3 doelen.
1: Het tegengaan van de ontwikkeling van Clostridium Botulinum, Ook Salmonella wordt terloops ermee bestreden.
2: Kleurbehoud, zonder Nitriet zou de slager alleen maar grauwe vleeswaar verkopen, veel van het vlees broodbeleg bevat nitriet, zelfs paté.
3: Smaak, Nitriet geeft een moeilijk te omschrijven maar aangename extra gerijpte vleessmaak aan je vlees.
In ons leven krijgen wij overigens meer Nitriet binnen uit verse groentes dan uit het gebruik van Colorozo.

Ik gebruik Colorozo dus niet alleen tegen 1: Clostridium Botulinum, maar ook voor de punten 2 en 3
Dank Ewald, voor je antwoord.
Dus pekelen met colorozo kan al vanaf dag 1?

Dat er nitriet in verse groenten zit had ik al eens meegekregen. Met name groene bladgroente schijnbaar. Een advies (in het betreffende stukje) was dan ook om max 2x per week groene bladgroente te eten.

Dat pekelen heb ik nog niet zo heel vaak gedaan, ja, af en toe kipfilet voor op brood en natuurlijk de pastrami, maar dit gaan we zeker vaker doen. Volgend project is al opgestart. :) Heerlijk dit.
 
Dank Ewald, voor je antwoord.
Dus pekelen met colorozo kan al vanaf dag 1?

Dat er nitriet in verse groenten zit had ik al eens meegekregen. Met name groene bladgroente schijnbaar. Een advies (in het betreffende stukje) was dan ook om max 2x per week groene bladgroente te eten.

Dat pekelen heb ik nog niet zo heel vaak gedaan, ja, af en toe kipfilet voor op brood en natuurlijk de pastrami, maar dit gaan we zeker vaker doen. Volgend project is al opgestart. :) Heerlijk dit.
Nitriet in verse groenten is zeer laag.
Het opwarmen van groenten zoals spinazie wordt echter afgeraden.
Er vindt dan omzetting plaats van nitraat naar nitriet.
Bij de seizoens groente is dit overigens al helemaal geen issue.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dank Ewald, voor je antwoord.
Dus pekelen met colorozo kan al vanaf dag 1?

Dat er nitriet in verse groenten zit had ik al eens meegekregen. Met name groene bladgroente schijnbaar. Een advies (in het betreffende stukje) was dan ook om max 2x per week groene bladgroente te eten.

Dat pekelen heb ik nog niet zo heel vaak gedaan, ja, af en toe kipfilet voor op brood en natuurlijk de pastrami, maar dit gaan we zeker vaker doen. Volgend project is al opgestart. :) Heerlijk dit.
Ja met colorozo kan al vanaf dag 1.
En je moet alles met een korrel zout nemen. Zeker wat het voedingscentrum beweert.
Zo mag je maar 1 gekookt ei per week eten en zo mag je er elke dag 1. Dat hele Nitriet verhaal is gebaseerd op een mislukt onderzoek in de jaren 70. Dat onderzoek is een aantal jaar geleden helemaal onderuit gegaan.
Dat een teveel niet goed is duuuh, dat is met alkes zo. Als je teveel water drinkt ga je ook dood. In 1 keer (zeer korte tijd) vanaf 7 liter water drinken was het om en nabij volgens mij.
 
Van niets eten ga je ook dood.....


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan