BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde zeebaars met citrus

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.902
Ik had die super dikke stoere engelse titel van Jord in het onderwerp staan.
Maar dat doet het toch echt niet voor mij..
Doe maar normaal, dan doe je al..

Jord heeft in een van zijn Smokey Goodness boeken dit recept geschreven.
We waren een keer eten met vrienden en deze werd voorschoteld aan mijn lieve dame, een hapje geprobeerd en onthouden.

Paar dagen terug de moeite genomen om hem zelf te maken..
Ik keek sochtends uit mijn raam naar buiten, en daar stond mijn groene vriend.
De hoes had ik er niet meer over heen gedaan die nacht na een hete hamburger sessie, en de zon kwam door de bladeren van de bomen bij de buren op het eitje en hij stond te schitteren in de zon.
Toch even een fotootje, hebben we weer een nieuwe lockscreen.
1660219077436.png


Goed, genoeg gedroomd.
Als je het doet doe je het goed, schoonouders uitgenodigd want die hebben indirect mijn eitje net zo hard gemist als ik afgelopen vakantie.
4 zeebaarzen gehaald bij de Makro. De citrusvruchten even bij de lidl gehaald wetende; 3 citroenen, 1 sinaasappel, 1 limoentje.
De takjes tijm en rozemarijn stonden al flink uit te groeien in onze tuin, dus die gebruikt.

De citrus vruchten (van ieder 1) in dunne plakjes gesneden en leuk om-en-om klaar gelegd, met een takje tijm en een takje rozemarijn.
1660219235277.png


Vervolgens konden de overige 2 citroenen op het hete gietijzer buiten om wat te karameliseren.
Toen dit gedaan was een vinaigrette gemaakt met deze citroenen + wittewijnazijn, mosterd, olijfolie en pezo.

Oja, ook nog een zoete aardappel gepoft.
1660219318055.png


En terwijl de zoete aardappel bijna klaar was, zijn we de zeebaarsen gaan vullen met de hierboven genoemde dingen.
even een slagerstouwtje eromheen om te zorgen dat niks verloren ging in de grill.
1660219376689.png


En een paar seconden later zeiden ze: "PSSHHHHHHH" op dat hete gietijzer.
Wat een heerlijk geluid is dat toch.

1660219414461.png


"5 minuten aan de ene kant, 5 minuten aan de andere kant" had Jord geschreven.
Nou, mijn r##t.
ik denk in totaal wel 20 minuten tot mijn thermapen 60 graden zei.. maar toen was het smullen geblazen.
1660219468209.png


Bij de eerste happen dacht ik dat de vinaigrette helemaal niet nodig was..
Toch geprobeerd en het smaakt wel echt meer naar citrus en daarmee wordt t wel lekkerder.
Ik zou er niet wakker om liggen als ik hem een keertje maak zónder de vinaigrette.
We hebben dit gegeten met een gepofte zoete aardappel en wat sla met tomaatjes/komkommertjes.
De vinaigrette deed het daar dan wel weer fantastisch in.


En of het genoeg was?
We dachten dat we met 4 personen, 2 kinderen (3 en 1) wel genoeg hadden aan 4 zeebaarzen.
Iedereen zou wel een stukje doneren aan de kinderen en dat liep wel los.
Nou, de volgende keer mogen ze een hele samen delen want hij ging razend snel op en ze bleven vragen naar maar.
Maar meer dan 4 passen niet op de L's gietijzeren grill, dat weet ik wel zeker..

Klik hieronder om het recept in zijn volledigheid te lezen.
1660219820357.png
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me een heerlijk recept.

Gaat op de to-Q lijst.
 
5 minuten aan elke kant is denk ik alleen met direct. Je opstelling zag er indirect uit, met lekbak oid.
Hoe dan ook een geweldig recept.
En zeebaars is altijd goed.
 
Oh dat ziet er erg goed uit! Genieten zo een lekker stuk vis. En de bereiding 5 tov 20 heeft inderdaad met de opstelling te maken. In het boek staat een directe methode en je gebruikt de indirecte zo lijkt het. Maar wat maakt het uit, zolang het maar lekker is. :)
 
5 minuten aan elke kant is denk ik alleen met direct. Je opstelling zag er indirect uit, met lekbak oid.
Hoe dan ook een geweldig recept.
En zeebaars is altijd goed.
Oh dat ziet er erg goed uit! Genieten zo een lekker stuk vis. En de bereiding 5 tov 20 heeft inderdaad met de opstelling te maken. In het boek staat een directe methode en je gebruikt de indirecte zo lijkt het. Maar wat maakt het uit, zolang het maar lekker is. :)
Ja het is maar welke regel je leest.
Jord heeft het lekker simpel gehouden.
In de benodigd heden heeft ie 't over directe hitte. Vervolgens in z'n verhaal over direct en indirecte zone als 't nodig is, en in de bereiding staat "bereid een bbq voor op indirecte hitte".
Maar als jullie hem nog wel snappen.. 🫣😜
 
Zelfs je groene vriend had er ‘s morgens al zin in
Mooi gemaakt en goed dat je effe gemeten had
 
wat blijft dat toch een heerlijke combi, vis gevuld met citroen.
Lekker Sander. Ziet er goed uit.
Goed idee om citroenschijfjes te wisselen met sinasappel en limoen. Gaan we ff onthouden.

En tja, die kinderen....... van wie hebben ze dat toch?
 
Goed idee om citroenschijfjes te wisselen met sinasappel en limoen. Gaan we ff onthouden.

En tja, die kinderen....... van wie hebben ze dat toch?
Ja uiteindelijk is het allemaal citrus smaak, maar toch nét een klein verschil.

En die kids, ik heb gééééén idee.
De postbode? of de melkboer? :p
 
Heerlijk vis van de Q . Ziet er lekker uit
 
Heerlijk, ouwe romanticus! Ik heb genoten van je prachtige bijdrage en de heerlijke foto's! Vooral die eerste foto is geweldig mooi! Die vis ziet er ook top uit zo al vermoed ik dat direct grillen beter zou zijn. Het viel me al op dat er indirect en direct door elkaar lopen en de ene vis is de andere niet... goed om te meten! Was het huidje ook mooi knapperig? Dat vind ik zo lekker aan grillen bij vis. Zalig! Mooi wijntje erbij! Ik mis mijn groene vriend ook enorm!
 
Laatst ook zeebaarsen gemaakt op de Groene Vriend. (mooie naam).
Dit recept is ook hemels.
Lekkere bijdrage.
 
Heerlijk visje Sander. En net z’n lekker verhaal erbij.
Het is al vaak genoeg gezegd. Maar idd direct grillen die handel gaat prima. Maar dan wel het slagerstouw vervangen door een visklem oid. Die fikken bij het grillen helemaal weg. (Heb ik van een vriend 😜)
Hoe dan ook. Zonet zien hebben jullie prima zitten eten. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan