BasBQ
Beef en Steak

Fruit en Groente - Teubner

ystava_nl

Sprokkelaar
Berichten
34
P1020922.JPG

Titel: Fruit en Groente
Auteur: Teubner
ISBN: 978-3-8338-1481-5
Taal: Nederlands
Aantal blz: 318
Waar te koop: Makro, internet
Prijs in ?: 9,95 (aanbieding)
Bespreking:

Dit is een boek over fruit en groente zoals de titel al aangeeft en is ingedeeld in twee gedeelten, een deel over fruit en een deel over groente. Daarnaast is er nog een klein gedeelte over kruiden en specerijen
In beide gedeelten wordt ingegaan op warenkennis en praktische keukentips.

Heel veel soorten fruit worden behandeld (en per soort heel veel variëteiten), waarbij gegevens over oorsprong, smaak, verkrijgbaarheid, etc. Daarnaast worden een aantal keukentechnieken behandeld, zoals het maken van vruchtensappen, -puree en -siroop, zoetmiddelen, binden en geleren, vruchtensausen, versieren met saus, confijten, fruitversieringen (snij technieken etc), drogen en invriezen.
Dit deel heef zo ongeveer 120 bladzijden.


In het groente gedeelte worden op dezelfde manier allerlei groenten beschreven alsmede teelttechnieken en gebruikelijke bereidingsvormen. Daarna komt in de praktische keuken informatie veel aan bod over de juiste behandeling in de keuken en snijtechnieken.
Dit deel heeft ongeveer 140 bladzijden (er zit ook een reclamestuk tussen).


Tot slot een gedeelte over kruiden en specerijen, hier worden allerlei kruiden kort behandeld.
Dit deel heeft ongeveer 30 bladzijden.

Ik vind het een fantastisch boek, met mooie foto's en heel veel informatie. Dat er geen recepten in staan vind ik niet erg, veel van de informatie helpt als basiskennis bij recepten.

Momenteel (dec 2011) in de aanbieding bij de Makro in Vianen. Ik heb het boek voor het eerst gezien in de Makro bij Best, maar daar was het niet meer te krijgen (ze zeiden dat het een aanbieding was geweest. Op het internet gaan ze van de hand (2e hands) voor 35-40 euro.
 
Mooie bespreking Wim, dedankt voor het delen!
 
Dat zijn mooie boeken van Teubner,ik heb zelf Vis en Zeevruchten.
 
Vis en zeevruchten lag een exemplaar van in de uitverkoop, maar die was behoorlijk beschadigd (en er zijn een paar niet viseters hier in huis, dat zo'n boek iets minder bruikbaar :).
 
Zie net deze bespreking, dus sorry voor de late reactie. E
Teubner heeft een hele reeks aan kookboeken geschreven en gefotografeerd (het is een fotograaf geloof ik), die zeer gewild zijn onder koks en verzamelaars.
Ik weet niet of dit boek onder dezelfde serie valt, maar het gaat om de serie "Het Grote....Boek".

Ik heb ze (gelukkig) allemaal en ik heb ze via marktplaats verzameld jaren geleden.
Je hebt oa Het Grote Wild, Schaal en Schelpdieren, Desserts, Kaas, Gevogelte, Vis, Groente, Pateboek.
Vooral wegens de warenkennis, keukentechnieken en prachtige fotografie zijn ze gewild en wordt er grof voor betaald (500 euro soms). Veel recepten zijn wat achterhaald soms (jaren 80), maar de klassiekers zijn natuurlijk tijdloos (hazenpeper binden met hazenbloed!).

Als je ze dus tegenkomt: kopen. Echt een aanwinst.

Gr
Mike
 
Terug
Bovenaan Onderaan