BasBQ
Beef en Steak

Externe thermometer wijkt af?

Thomas2001

Tondelzoeker
Berichten
8
Goedenavond,

Vorige week heb ik een bastard compact aangeschaft en heb deze nu 2x aangestoken, alle 2 de keren heb ik een probe geplaatst op het rooster met klem, (inkbird thermometer). Nu viel het mij de eerste keer op dat de temperatuur van de dome thermometer vele malen lager lag dan die van mijn rooster temperatuur (40 graden verschil). Nu weet ik dat deze kan afwijken maar dit vond ik toen al erg veel. Vervolgens heb ik beide thermometers in een pan kokend water gelegd en deze gaven 100 en 101 graden aan. Niet heel veel verschil dus. Nu heb ik mijn kamado net dus ook aangehad en merkte weer dat er een groot verschil zat tussen de 2 thermometers. Weer dacht ik oh, het zal wel goed zijn op mijn externe thermometer. Ik was bezig met het bereiden van de frikandel burnt ends van noskos, temperatuur en tijden perfect opgevolgd bij het er de eerste keer afhalen, maar merkte dat ze toch nog niet echt lekker gaar waren ofzo, ook de rub was niet echt ingetrokken. Toen heb ik dus de probe losgehaald van het roosterklem en op het rooster gelegd, vervolgens zakt dus de temperatuur flink naar beneden en deze lag nu dus wel gelijk met de dome thermometer!! Is het vaker een probleem dat een roosterklem zorgt voor zo’n verschil?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Gr Thomas
 
Geen idee, heb een keer thermometer op het rooster gehad van mijn Bastard (die ik door een aardappel had gestoken) om het temperatuur verschil te meten.
Dit was te verwaarlozen, ziens dien ga ik alleen op de dome meter af . En tot nu toe alles met succes
 
Het verschil kan best 20 tot 40 graden zijn, maar dat is afhankelijk van hoe de probe is gepositioneerd en de temperatuur van de keramiek.

Het is wel vreemd dat als je het roosterklemmetje weghaald de temperatuur zakt van je thermometer. Zeker als die er goed inzat.
 
Het verschil kan best 20 tot 40 graden zijn, maar dat is afhankelijk van hoe de probe is gepositioneerd en de temperatuur van de keramiek.

Het is wel vreemd dat als je het roosterklemmetje weghaald de temperatuur zakt van je thermometer. Zeker als die er goed inzat.
Vond ik dus ook al, lijkt wel alsof het klemmetje zelf gewoon veel warmer is dan het rooster. Maar of dat kan, geen idee?
 
Geen idee, heb een keer thermometer op het rooster gehad van mijn Bastard (die ik door een aardappel had gestoken) om het temperatuur verschil te meten.
Dit was te verwaarlozen, ziens dien ga ik alleen op de dome meter af . En tot nu toe alles met succes
Ik snap hem, morgen maar eens iets proberen te maken waarbij ik enkel de dome thermometer gebruik.
 
Dome temperatuur wel wijkt altijd af tov het rooster!
Kan zo maar 50 graden zijn en is helemaal afhankelijk van je setup (direct/indirect). Dometemperatuur is niet interessant, je vlees ligt immers op het rooster en niet tegen je dome geplakt. Verder moet je opletten dat je thermometer niet aan de rand plaatst, daar zit vaak een hotspot aangezien daar de warmte langs de deflector steen komt
 
Dome temperatuur wel wijkt altijd af tov het rooster!
Kan zo maar 50 graden zijn en is helemaal afhankelijk van je setup (direct/indirect). Dometemperatuur is niet interessant, je vlees ligt immers op het rooster en niet tegen je dome geplakt. Verder moet je opletten dat je thermometer niet aan de rand plaatst, daar zit vaak een hotspot aangezien daar de warmte langs de deflector steen komt
Dat snap ik, maar dan is het toch raar dat als ik mijn probe op mijn rooster leg hij dezelfde temperatuur als de dome aangeeft, hierdoor weet ik dus niet waar ik naar moet kijken.
 
Dome temperatuur wel wijkt altijd af tov het rooster!
Kan zo maar 50 graden zijn en is helemaal afhankelijk van je setup (direct/indirect). Dometemperatuur is niet interessant, je vlees ligt immers op het rooster en niet tegen je dome geplakt. Verder moet je opletten dat je thermometer niet aan de rand plaatst, daar zit vaak een hotspot aangezien daar de warmte langs de deflector steen komt
Heb dit alleen vergeleken met indirect opstelling.
Direct kijk ik niet op de meter , controleer dan optisch (afgrillen naar strepen en kleur )
 
Terug
Bovenaan Onderaan