BasBQ
Beef en Steak

Everything tastes better with...

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Ik had nog een stukje buikspek in de vriezer liggen en wat is er dan lekkerder dan daar bacon van te maken?!? Dus gisteren de standaard bacon cure uit Charcuterie gemaakt, het buikspek ermee in gewreven en dit alles in een ziploc zak gestopt. Nu een week lang elke dag de zak even omdraaien en dan mag het uit de zak, dan afspoelen en nachtje drogen in de koelkast en de smoker in.

Voor de mensen die nog nooit bacon hebben gemaakt, het roze spul in foto 2 is Pink Salt (hé, het heet niet voor niks zo ;)), dat bevat 6% nitriet, dat is anders dan ons colorozo zout, dat maar 0,6% nitriet bevat. Het nitriet zorgt ervoor dat de bacon mooi van kleur wordt, gebruik je dit niet dan krijg je grijze bacon, niet erg mooi om te zien, maar de belangrijkste reden is dat het nitriet allerlei gevaarlijke organismen doodt zoals botulisme, iets dat je niet ziet, ruikt of proeft, maar waar je wel gewoon dood aan kunt gaan. En de mensen die roepen dat nitriet gevaarlijk is, in spinazie en selderij zit het ook gewoon....

bacon1-1.jpg


bacon1-2.jpg


bacon1-3.jpg


bacon1-4.jpg

 
Noskos. Ik meen te hebben gelezen dat jij ook een vacuumapparaat hebt. Je kunt ook na het zouten vacuum trekken, het spek zout dan heel mooi en egaal door. Ik gebruik dat nog wel eens voor het snel zouten van buiken voor zeeuwsspek en zuurkoolspek.
 
Ik heb inderdaad een vacumeerapparaat. Verandert er nog wat aan de tijd dat het in de cure moet dan? Ik weet dat als je marineert in vacuüm dat het dan sneller gaat.
 
Deze ontwikkeling ga ik volgen
Bacon staat hier hoog op de to do lijst
 
Mijn Bacon is bijna op dan ga ik er ook weer eentje maken.
 
noskos zei:
Ik heb inderdaad een vacumeerapparaat. Verandert er nog wat aan de tijd dat het in de cure moet dan? Ik weet dat als je marineert in vacuüm dat het dan sneller gaat.
Ik laat het dan meestal 4 dagen liggen. Maar het grootste voordeel vind ik dat het zout zich egaler verdeelt. En je kunt zo ook het aantal grammen zout per kilo bepalen wat voor ons dan weer een konstanter produkt geeft. Lang niet iedere slager kan kruiden en zouten. Dus een vaste receptuur met gewichten kan dan veel helpen want lezen kunnen de meesten wel.
 
Ik hou ook vaste hoeveelheden aan per kilo hoor, dus daar verschillen we niet zo veel ;) Wat gebruik jij voor bacon, colorozo waarschijnlijk, maar heb je een vast recept?
 
noskos zei:
Ik heb inderdaad een vacumeerapparaat. Verandert er nog wat aan de tijd dat het in de cure moet dan? Ik weet dat als je marineert in vacuüm dat het dan sneller gaat.

Ik zag bij Cook en Co een doorzichtige doos staan met handpompje om vacuum te zuigen, en was inderdaad speciaal om vlees mee te marineren.
 
Vacuvin, van die wijnstoppertjes maakt dat dacht ik. Dingen schijnen sneller te marineren in een vacuüm. Ach ik heb de tijd ;) Dat is ook het enige maar ik heb het wel!
 
noskos zei:
Ik hou ook vaste hoeveelheden aan per kilo hoor, dus daar verschillen we niet zo veel ;) Wat gebruik jij voor bacon, colorozo waarschijnlijk, maar heb je een vast recept?
Ik gebruik inderdaad colorozo in combinatie met spuitpekelmix op het werk.
Thuis gebruik ik ook colorozo en maak ik een pekel met verschillende kruiden en wat knoflook en laurier. Die kook ik eerst en laat hem dan afkoelen. Hier leg ik het spek dan in voor een week. Dus een natte pekel.
 
Maandag heb ik mijn rauwe bacon uit de ziploc gehaald en afgespoeld, wilde het gisteren roken, maar daar was het niet echt het weer voor, dus nog maar een dagjes extra laten drogen in de koelkast.

Vandaag heb ik het gerookt in de WSM op 85°C / 180°F tot een kerntemperatuur van 65°C / 150°F. Als rookhout appelhout. Het roken heeft een uur of 5 geduurd. Net toen het nog warm was even de zwoerd eraf getrokken, dat kan gewoon met de hand heb ik al een vorige keer ontdekt. Morgen snij ik het in plakken.

bacon2-1.jpg


bacon2-2.jpg
 
Wat zal het weer lekker ruiken in Huize noskos.
 
Heerlijk die zelf gerookte bacon. Ik heb nog wat nodig om de nieuwe snijmachine te testen Noskos.. ::)

 
Je woont niet echt in de buurt Nosmo, anders had je het best voor me mogen snijden ;)
 
Hmm, dan ga ik zaterdag zelf maar bacon maken  :p
 
Je hebt toch wel geproefd he? Het is net als met paling. Warm en vers gerookt spek daar kan ik niet van afblijven
 
Nee, nog niet geproefd, morgen met een eitje denk ik :D
 
Hahahaha

+1 voor Bert
Dankzij Noskos vliegt er bij ons ook meer spek en bacon doorheen
als nooit te voren.

Mooi stukje hoor.
Qua recept trekt me de zeeuwse spek nog het meest als ik het zo allemaal lees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan