BasBQ
Beef en Steak

Ervaring maar toch weer een beginner.. Wie helpt mij op weg?

 

Rene94

Kooltjesharker
Berichten
170
Dag allen,

Heb al een tijdje weinig gepost maar lees nog meer dan voldoende mee hoor en de bbq staat thuis regelmatig aan ;) Even erg druk met werk gehad. Aankomend weekend gaan we met een man of 10 naar een vakantiehuis toe om een paar dagen biertjes te drinken en natuurlijk te bbq'en. Of naja, dat tweede is dus aan mij toevertrouwd. Nu hebben we daar o.a. een webertje (47cm) staan, tevens een gas bbq. Ik zal beide gebruiken maar die gas bbq vind ik niet zo spannend. OP een weber heb ik echter alleen nog hot & fast gedaan. Ff snel wat spiesjes e.d. terwijl de kamado verantwoordelijk is voor het low & slow werk.

Nu merk ik dat ik me weer een aardige beginner voel, en natuurlijk wil ik niemand teleurstellen. Daarom een aantal vraagjes, ik hoop dat jullie met kunnen helpen. Heb overigens al wat info opgezocht (o.a. op dit forum) maar niet alles is me duidelijk.

Ik wil een hele picanha klaarmaken, overigens, volgens de reversed sear methode :)

1. opstelling: Mijn idee: Aan de ene kant brandstof, daarnaast een soort blokkade maken dmv 2 baksteentjes bijvoorbeeld, (of alufolie beter?), daarnaast een lekbakje met water erin. beetje 50/50 verdeling tussen directe en indirecte zonde dus. Is dit een idee of zijn er betere manieren?

2. lucht regelen: Dit doe je dus met de onderste "schuiven", als ik het goed lees? En de bovenste houd je helemaal open? Vooral dat tweede puntje, wordt het dan niet snel te heet? In een kamado begint e.e.a. toch snel op te stoken als ik dit doe.

3. Brandstof; Ik heb thuis een berg houtskool (black wattle, redelijk zacht volgens mij). Mijn voorkeur heeft om dit mee te nemen. Is dit te doen of werkt dit gewoonweg niet bij indirect op een weber? Ik gebruik thuis geen briketten dus zou liever gewoon kolen gebruiken. Bij houtskool, zou een wokkel in het midden (net als met de kamado) gewoon zijn ding doen, mits je de luchtschuiven goed regel?

Andere tips zijn welkom! :)
 
Ff een snelle reactie:
1: Bakstenen (ingepakt in alufolie) beter, meer massa dus stabielere temp, en betere barriere tegen de directe warmte
2: Ik gebruikt beide de onderste en bovenste schuiven bij een Weber, onderste voor grove regeling en bovenste voor finetuning (net als met een kamado dus)
3: Houtskool is prima te gebruiken hoor, briketten werkt fijner in een Weber maar dat wil niet zeggen dat houtskool niet fijn werkt. Het is dan wel lekker om niet te grote stukken te hebben, en een beetje uniform verdeeld.
 
Tipje, een W47 is snel op temperatuur. Weinig houtskool aan 1 zijde voor L&S. Knijpen en zeer rustig opregelen,
Gaat zeker lukken. Heb jaren niet anders gedaan.

🤔 Webertje ?
 
Dank aan jullie beide! Ik ga m'n best doen😜

Voor alles een eerste keer, moet goed gaan komen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan