BasBQ
Beef en Steak

Eerste run ever. Beer can chicken op de Proq exel.

 
 

Mr D.J.

Kooltjesharker
Berichten
215
Aantal weken geleden een Proq exel aangeschaft. Komt door al het verlekkerd kijken hier op  het forum. Vandaag moet het dan ook echt gaan gebeuren.
We gaan het eerst maar "simpel" houden en beginnen met een bcc. Zo hoop ik eerst maar eens alles wat onder de knie te krijgen met het regelen van temperatuur en dergelijke.
We starten met een Polderhoen. Als rub heb ik de Simply Marvelous Pecan rub gekozen. Eerst maar een van de plank rub,later zelf maar eens even gaan experimenteren dacht ik zo. Rustig beginnen met onderzoeken en proberen en niet meteen alles maar zelf willen doen.
Kippetje gewassen en onder de huid voorzien van een mengsel. Ongezouten grasboter,beetje rub,knoflookpoeder en wat Majoraan.
In de olie gezet en voorzien van de rub. Beestje staat in de koelkast om alles even lekker te laten intrekken.

Alles op een rij wat ik denk nodig te zijn. Op het blikje bier na.
ok33ip.jpg


In de olie en rub. Klaar om in de koelkast gezet te worden.
bi8nk5.jpg


Nja en dan de grote vraag. Hoe gaan we het met de hardware aanpakken.
Ik ga het maar zo doen.
Onderste deel gewoon met de kolenmand. Daarboven meteen het rooster. Dan een extra ring om wat hoogte onder het deksel te maken als het nodig is.
Ga de kolen wel verdelen aan twee zijden en dus niet ook onder de kip.
Ik doe in de mand wat Dammers houtskool. De starter ga ik vullen met kokosbriketten. Dan nog een handje beuken houtsnippers voor de rook. (las net in de shoutbox over het voorweken. Bedankt,ik was dat anders vergeten)
Like this.
ogbfvs.jpg


Advies is welkom,ik heb nog een paar uur om het aan te passen.
Ik ga jullie in ieder geval op de hoogte houden. Ook als het helemaal in de soep loopt. Zo ben ik dan ook wel weer. Natuurlijk hoop ik op een puik resultaat...
 
Alle schuiven open, moet goedkomen.
 
Je kip zit zo wel heel direct boven het vuur als je het mij vraagt.... houtsnippers zou ik gewoon droog houden, wat tussen de kolen en een handje erop als je het opbouwt. Als je snel de BBQ in elkaar zet roken ze gewoon omdat ze geen lucht hebben om te ontbranden...
 
Te direct?
Ik dacht zelfs wel een beetje veilig te spelen. Heb wel gezien dat ze de kip zelfs in een schaaltje tussen de kolen zetten. Het rooster waar de kip op komt staat zo'n 10cm boven de kolen denk ik zo.
 
In mijn ei en mijn weber doe ik het altijd indirect, dus niet direct boven de kolen. Ja, mijn kip staat in de weber op het kolenrooster, maar naast de kolen. Maar het is maar kip, gewoon proberen, kost je hoogstens een tientje en een ritje naar de snackbar :D
 
Ach een paar plakken brood red ik me dan ook wel mee...
Maar het is de bedoeling om de kolen aan twee kanten te verdelen. Niet meteen onder de kip dus. Kan natuurlijk wel de folie wat breder maken. Dan heb ik wel minder directe warmte naar de kip toe.
 
Ow, ok... Dan moet het goed komen.... Dacht dat je het mandje wilde vullen en brandende kooltje erop gooien.
 
Nou ja,ik ga het mandje wel vullen. Maar dan aan twee kanten dus. En ook ga ik er brandende kooltjes opgooien.
Zo ver zat je er dus niet naast..  :p
 
LOL, we zien de foto's wel verschijnen... Wat voor rookhout ga je gebruiken?
 
Ik heb beuken snippers. Die kreeg ik bij de bestelling van vuur&rook. Moest wel even mailen om te vragen wat het was trouwens aangezien het niet op de zakjes staat. Anders heb ik alleen mesquite blokjes. Maar als ik zo wat lees over dit hout is dat wat te veel van het goede.
 
Een kippige ontmaagding zou ik zo zeggen, hahahaha
Succes met je eerste run!!!
 
Beuken valt wel mee, mesquite is echt heel heftig, kun je mooi gebruiken als je steaks grilt e.d.
 
Dat vermoeden had ik al inderdaad..
Nou en eigenlijks ben ik er wel klaar voor. Blikje staat klaar met water ketjap en geplette knoflook. Kooltjes staan klaar,kip staat klaar.. Ik denk een vroege maaltijd vandaag..
 
Succes, gaat goed komen gezien de vele tips  :D
 
Ik hoop het ook. En inderdaad,aan info ontbreekt het niet hier. Mooi ook dat de lijntjes kort zijn. Snelle antwoorden op snelle vragen,dat geeft vertrouwen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan