BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer picanha ... zonder vetkap

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.157
Gisteren voor de eerste keer eens picanha gemaakt als ik het zoal mag noemen. Vermits ik het één en ander vlees aan het testen ben dat ik bij de boer haal van zijn vetarme Belgisch Witblauw koeien, was het dus nu tijd voor dat staartstuk.

Zoals geweten is BWB gekweekt om vetarm te zijn omdat dit beter is voor de volksgezondheid :ROFLMAO: Hij had me een stuk van een 850gr mee gegeven met de melding dat het mss wel niet aan mijn verwachtingen kon voldoen omdat er geen vetkap op zit. Maar nieuwsgierig als ik ben ... . En voor die €13 dat hij gekost heeft, kun je ook niet sukkelen.

Ik heb picanha pas hier op het forum leren kennen en heb het nog nooit van mijn leven gegeten. Dus heb ook geen enkel vergelijk en omdat het de eerste keer was, heb ik enkel gekozen voor PEZO en geen rookhout, omdat ik het eerder puur wilde proeven en het later alleen maar beter kan worden :D

Heb een reverse gedaan waarvan indirect tot 47° en daarna nog 2 min aan elke zijde afgegrilld. Ik had er echt mijn bedenkingen bij omdat er echt niets van vet aan zat, maar was toch nog verrast dat het een lekker stuk vlees was. Dacht vandaag de overschot te eten, maar mijn vrouw en ik hebben gisteren toch die hele brok opgegeten :D De cuisson was ook weer helemaal perfect voor ons.

Maar ben er mij wel van bewust dat eentje met vetkap van een ander ras veeeeeeel beter gaat smaken en dus ga ik in de toekomst daar achter gaan.

IMG_8750.JPEG


IMG_8755.JPEG


IMG_8756.JPEG


IMG_8757.JPEG
 
Dat zijn bordjes zoals je ze in een restaurant ziet!

Mijn vrouw wilde wortel-pompoen-puree maken en zag dat er nog een bloemkool lag en dus ook een bloemkoolpureetje erbij. Maar een goede vriend van mij heeft een koksopleiding als hobby gedaan en loopt nogal hoog op van zijn eigen. En we sturen elke avond naar mekaar door wat er op het bord lag en mijn vrouw wou dat ik hem eens een mooie foto stuurde :ROFLMAO:
 
lekker hoor. mooi bordje eten is het geworden
volgens mij is van je picanha gewoon de vetkap afgesneden. vetarm is niet vetloos
 
lekker hoor. mooi bordje eten is het geworden
volgens mij is van je picanha gewoon de vetkap afgesneden. vetarm is niet vetloos

Daar kan ik die boer wel op vertrouwen. Toen ik bestelde, stuurde hij een mailtje terug of ik daar zeker van was omdat BWB staartstuk geen of nauwelijks een vetkap heeft. Hij heeft er voor de lol dan 2 stukken vet zo bij gestoken, maar daar was ik gisteren niets mee en heb ik dan ook weggegooid.

Zoals ik al schreef, het was het proberen waard. Het was zeker een heel lekker stuk vlees, maar denk wel dat als er een lichte vetkap op zit, dat het een heel andere smaak geeft. De andere delen van de BWB koe, bevatten wel wat vet en zit wat marmering in, maar in deze picanha zat geen streepje vet :ROFLMAO: Mijne diep verstopte sixpack is daar wel blij om.
 
Ziet er goed uit, lekker ook met zo’n pureetje!
Heb je de vetkap gemist?

Eerlijk gezegd was het mijn allereerste picanha, dus geen idee hoe eentje met vetkap proeft. Maar dit was oké.

Wat het pureetje betreft, heeft mijn vrouw de laatste tijd wel leuke dingen die ze maakt omdat ze wat op haar lijn aan het letten is. Zo eten we vaak courgetti en van de week had ze nog eens lasagne gemaakt met pompoenbladen ipv pastabladen. Doet ze regelmatig en kun je zo in de AH kopen. Ik vind het zelfs lekkerder als pasta bladen en het is nog goed voor de lijn ook. Scheelt een paar Karmelietjes op café :p
 
Heel mooie cuisson hoor. Daar is helemaal niks mis mee. Ik had graag een vorkje mee geprikt iig. Heerlijk opgemaakte bordjes.
Hier zijn nog al eens dames aan tafel die geen vetrand blieven. En snijden het er dan ook direct af.


Bij jou snit is waarschijnlijk door de uitbener het vet weg gesneden. Het bestaat niet dat een rund helemaal geen vet op z’n lijf heeft. De vet marmering in het vlees kan wel heel veel verschillen per ras en type voeding. Hij zal z’n slager/uitbener expliciet moeten vragen het vet te laten zitten.
 
Heel mooie cuisson hoor. Daar is helemaal niks mis mee. Ik had graag een vorkje mee geprikt iig. Heerlijk opgemaakte bordjes.
Hier zijn nog al eens dames aan tafel die geen vetrand blieven. En snijden het er dan ook direct af.


Bij jou snit is waarschijnlijk door de uitbener het vet weg gesneden. Het bestaat niet dat een rund helemaal geen vet op z’n lijf heeft. De vet marmering in het vlees kan wel heel veel verschillen per ras en type voeding. Hij zal z’n slager/uitbener expliciet moeten vragen het vet te laten zitten.

Ik zal er nog eens achteraan gaan ivm die vetkap. Want het zou idd wel eens wat anders kunnen zijn. Het is gewoon leuk omdat dit nog betaalbaar is.
Bij de andere delen die ik al gemaakt heb, zit er wel vet aan. De koe is dus niet vetloos :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er goud uit zo op de bordjes.

Voor die prijs ging ik vaker langs 😁
 
Ziet er goud uit zo op de bordjes.

Voor die prijs ging ik vaker langs 😁

Voor de prijs moet je het zeker niet laten. Net nog eventjes het bonnetje nagekeken en was 875gr aan €16,20kg. Dus was voor €14,18 een vetloze picanha. Als je er de humor van in ziet, betaald een mens zich blauw aan dat vet :ROFLMAO: Het was heel lekker, maar desondanks ik niet echt een liefhebber van overmatig vet ben (eeuwige strijd met de kilo's), had hier toch wel iets van vet aan mogen zitten.
 
Heel mooie cuisson hoor. Daar is helemaal niks mis mee. Ik had graag een vorkje mee geprikt iig. Heerlijk opgemaakte bordjes.
Hier zijn nog al eens dames aan tafel die geen vetrand blieven. En snijden het er dan ook direct af.


Bij jou snit is waarschijnlijk door de uitbener het vet weg gesneden. Het bestaat niet dat een rund helemaal geen vet op z’n lijf heeft. De vet marmering in het vlees kan wel heel veel verschillen per ras en type voeding. Hij zal z’n slager/uitbener expliciet moeten vragen het vet te laten zitten.
Amen. Picanha hoort een fat cap te hebben, Kan verschillen per stuk en koe, per voer en per land. Picanha wordt wel steeds duurder. Ik experimenteer daarom met grain and grassfed. Eerste plus 2. Maar soms maakt het land al 5 euro per kilo uit. Om maar te zwijgen over het verschil met maminha, ezeltje, zelfde smaak, scheelt een tientje per kilo. What to do, what to do...
 
Mooi gemaakt. Vet of geen vetrandje, ziet er prima uit.
Volgende keer kom ik met Bram een vorkje mee prikken.
 
Prachtig. Wij houden hier ook niet van vetrandjes. Ik laat het er wel aanzitten en snijd het er op het bord vanaf. De vetjes zijn voor de hond.
 
Prachtig. Wij houden hier ook niet van vetrandjes. Ik laat het er wel aanzitten en snijd het er op het bord vanaf. De vetjes zijn voor de hond.

Grote vetstukken eet ik ook niet op, maar tijdens het bakken laat het wel wat smaak na.
 
Terug
Bovenaan Onderaan