BasBQ
Beef en Steak

eerste keer paling roken in mn nieuwe uds/rookton

 
 

hansi

Vuurmaker
Berichten
60
Ik had al weken zin in pulled pork, maar ik had geen zin om mn wekker op 5:00 te zetten. Dus de vrouw over kunnen halen om laat ( rond 20:00 uur) te eten ( ik ga meestal uit van 12 uur tussen starter aansteken en het vlees uit de "rustfolie" te halen). Dus om 8:00 de starter gestart. Keerzijde van het verhaal was wel dat ze dan smiddags ook wel wat warms wou eten. En omdat ik nog 2 kilo paling in de vriezer heb, en toch in de buurt van de bbq ben, vond ik t een goede motivatie om versneld mn uds/rookton af te maken, en paling te roken. ik ben al vaak bij t roken aanwezig geweest, maar nog nooit zelf gedaan.
De UDS/ton is technisch gezien klaar, nu moet er nog wat met verf gekliedert worden.
Dus, gister ff proefgestookt met wat haardhout, kijken of en hoe het werkt, en dat viel me niet tegen. Maar omdat het maar voor ons 2e was, en het de eerste keer was, heb ik op safe gespeeld en maar 4 palingen gerookt.S'avonds de paling uit de vriezer gehaald. En vanmorgen gepekeld.
Voor de gene die het niet weten : je neemt een hoeveelheid water passend bij de hoeveelheid paling, je pakt een stukje aardappel, en je vult al roerend net zolang zout bij tot dat stukje aardappel niet meteen zinkt, maar ook niet blijft drijven op t water, hij moet eigenlijk zweven. Ik heb ze een half uurtje in het zoutwater gelaten, en daarna afgespoeld met water.
Meteen daarna een speet door de kop, in de ton gehangen, de klep open gelaten, en een vuurtje in de la gestookt.
daarna net zolang door gestookt, tot de huid van de paling perkamenterig aanvoelt. Hoe voelt perkament aan? ja, niet nat en glad.
720.jpg

Toen de paling goed droog was, heb ik de klep gesloten, de uitlaat open en geprobeerd de temperatuur constant op 75 graden te houden.
720.jpg

720.jpg


Ondertussen moest de procureur na 7 uur de folie in, maar weglopen bij de paling kan eigenlijk niet, want de temperatuur kan heel snel stijgen of dalen.
Met 1 oog op de temp meter de nek ingefolied.
720.jpg


Ik heb de ton net zolang op 75 graden proberen te houden, tot de kerntemperatuur van de paling 72 graden was.
720.jpg

Toen ik zag dat de temp daar in de buurt kwam heb ik een stuk of 5 briketten bij het hout gegooid. Bij 72 graden kern heb ik de schoorsteen voor 3/4e gesloten,en inmiddels was bijna al het hout opgebrand, en waren de briketten aan het gloeien, dus heb ik wat vochtig beukenmot op de briketten gegooid. De briketten hielden de temperatuur mooi stabiel op 60 graden. En zo heb ik de boel een uurtje laten roken. Regelmatig wat mot erop gegooid.
720.jpg

Na het uur roken, had ik voort honger, en ik weet dat je de paling dan eigenlijk moet laten rusten in bakpapier, maar ik was gewoon erg benieuwd ( en hongerig)
Nou, het was heerlijk. Ik kon ook duidelijk het verschil merken tussen het echt boven vuur laten drogen,of aan de lucht.
Het vlees kwam super makkelijk van de huid, maar was nog wel lekker vet.
Wat ik nog over heb van de 2 kilo gaat er binnenkort in 1 keer op.
720.jpg

720.jpg
 
Heerlijk, water loopt in m'n mond!
 
Ziet er top uit!
(En valt wel onder lang dun en lekker )
 
Zien er lekker uit! Vraag me af of het de moeite waard is om paling eens te roken in een ei... Of ben ik er aan voor de moeite?
 
Man wat ziet dat er zalig uit zeg!
 
Kun je de buren een beetje uit de tuin houden? Yum

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Heeeeeeeeerlijk zeg! Gek op paling... wat niet eigenlijk ;)
 
Ziet er goed uit. Net een kilo besteld om van het weekend dit ook voor de eerste keer te doen, vrijdag komt ie binnen. Zaterdag wens ik mijn buren veel succes...
 
Het rookt wel behoorlijk, maar kwa geur vond ik het erg mee vallen. Zorg wel dat je hout kurk en kurk droog is, dat scheelt ook veel in de rook.
Succes. Ik heb gemerkt dat hoe droger de paling is voor je begint hoe lekkerder hij is. En ook veel makkelijker uit zn huidje komt.
 
Heb zelf geen hout meer, uiteindelijk deze winter meer verbruikt dan gedacht dus heb via de shop van de paling ook maar beukenhout mee besteld (1 kg).

Ga ze overigens op de barbecook roken. Krijg ze gepekeld geleverd, koste nagenoeg hetzelfde en soms ben ik gewoon ontzettend lui  B-)
Heb jij ze laten drogen in de biuteblucht als ik het goed begijp of toch droog gestookt (beide schijnt te kunnen)
 
Drooggestookt. Gewoon een vuurtje gestookt in mn vuurla met klep open. De thermometer gaf telkens 30a35 graden aan. Dat heeft wel lang geduurd, meer als een uur geloof ik. En t kost je ook veel hout.
De paling die ik altijd gerookt heb zien worden (en gegeten), werd aan de lucht gedroogd, en die voelde wel droog aan, maar nog steeds"glad", ik weet niet hoe ik t moet omschrijven. Maar ik heb net zolang gedroogd tot de huid echt aanvoelde als perkament zoals ze dat noemen. Droog en ruw meer. Ik vond mijn paling meer bruin/goud, en die andere bleef zwarter. De mijne kwam ook makkelijker uit zn jasje, maar bij die andere brak de kop makkelijker,en scheurde de huid ook makkelijker/sneller.
 
tip,
bij het roken de temperatuur laten afzakken naar de 40 graden....na 45 minuten roken inwikkelen in vetvrijpapier en dan inpakken in oude handdoeken...
dan gaan de vetten heerlijk door de hele vis heen.
zijn ze nog lekkerder!
https://www.facebook.com/profile.php?id=100014089711265
daar ergens staat hoe ik het doe....
 
Dat was oorspronkelijk ook de bedoeling, maar toen mn dochter halverwege de rooksessie een tand door dr lip viel, en ik 1,5 uur vertraging had, had ik toch voort honger. Als ik ook nog had gewacht had ik pulled pork met paling gehad, wat me toch een vreemde combinatie lijkt.
Als alles de volgende keer volgens plan verloopt laat ik ze zeker rusten
 
Terug
Bovenaan Onderaan