BasBQ
Beef en Steak

Eerste Bavet 'als' bavet

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.157
Hey

Ik had vorig jaar nog bij de boer bavetten besteld. Om het verschil te kennen had ik een vink en een maan gevraagd. Enkele maanden terug is die vink eraan gegaan in de vorm van een rollade en die was overheerlijk. Nu moet ik de diepvries ontdooien en dus moest deze leeg. Met Covid moeilijk om telkens de grote stukken met 2 a 4 personen erdoor te jagen, maar ze begonnen nu wel wat naar de einddatum te gaan qua invriezen. Deze Bavet (maan) was het allerlaatste stuk dat erin lag en dus kan ik opnieuw zaken beginnen bestellen.

Ik heb m met een reverse gedaan, dus 40 min op voorhand grof zeezout, paprikapoeder, peper en lookpoeder erop. Tot 46° laten garen op 100°, waarna ik hem heb afgegrild tot 54°. Tijdens het rusten konden de groene asperges erop zodat alles samen klaar was. De patatjes zijn in de oven terecht gekomen, want ik ben nog niet handig genoeg om het allemaal op 1 kamado te doen :ROFLMAO: Dringend een 2de nodig.

Dus eerste keer ook bavet als bavet gegeten en las hier al dat het een heerlijk stuk vlees is. Daar kan ik weinig anders over zeggen. Het is echt wel een heerlijk stuk vlees. Heb wel van te voren heel goed zitten inspecteren hoe ik moest snijden :D. Want verkeerd snijden, is het stuk om zeep. Maar ik zat goed.

Dit was een bavet van Belgisch Witblauw en kan er niets op aanmerken. Koop ik zo weer.

Oh ja, deze keer met een Gin Tonic.

IMG_5257.jpeg


IMG_5258.jpeg


IMG_5261.jpeg


IMG_5264.jpeg


IMG_5265.jpeg


IMG_5267.jpeg


IMG_5269.jpeg
 
Dat ziet er heerlijk uit. Mooi stuk vlees en prima garing zo te zien.
 
Is inderdaad een lekker stukje vlees :love: ik doe er meestal 2 klaarmaken en stop er dan 1 vacuüm verpakt terug in de vriezer. Sous Vide (lees in de verpakking in een pannetje warm water) opgewarmd is 'ie weer net zo lekker als die eerste ;)
 
Is inderdaad een lekker stukje vlees :love: ik doe er meestal 2 klaarmaken en stop er dan 1 vacuüm verpakt terug in de vriezer. Sous Vide (lees in de verpakking in een pannetje warm water) opgewarmd is 'ie weer net zo lekker als die eerste ;)

Het was er eentje van 1,8kg en de kids eten er niet van. Dus was het enkel mijn vrouw, schoonzus en ik. dus de gesneden stukken zijn op geraakt en ik heb nog 1 schijfje gesneden van het andere deel. De rest bleef over. Heb ik in stukjes gesneden en eet ik morgen in mijn slaatje. Zo krijg je wel een idee als je met veel volk bent wat je precies moet maken. Vroeger hield je rekening met 150 à 200gr per persoon, maar heb zo de indruk als het om dikke en grote steaks gaat, dat dit een onderschatting is qua gewicht en dat je dit best mag optrekken :)
 
Het was er eentje van 1,8kg en de kids eten er niet van. Dus was het enkel mijn vrouw, schoonzus en ik. dus de gesneden stukken zijn op geraakt en ik heb nog 1 schijfje gesneden van het andere deel. De rest bleef over. Heb ik in stukjes gesneden en eet ik morgen in mijn slaatje. Zo krijg je wel een idee als je met veel volk bent wat je precies moet maken. Vroeger hield je rekening met 150 à 200gr per persoon, maar heb zo de indruk als het om dikke en grote steaks gaat, dat dit een onderschatting is qua gewicht en dat je dit best mag optrekken :)
Mooi stukje vlees, ziet er top uit!

haha! Ja die 150 a 200 gaat hier ook niet meer op, wordt eerder 500 om 750 😂
 
Mooi stukje vlees, ziet er top uit!

haha! Ja die 150 a 200 gaat hier ook niet meer op, wordt eerder 500 om 750 😂

Als mijn drinkebroeders komen, zullen we daar ook wel aan zitten. Is heus wel veel.
Mijn vrouw wilt dan ook nog dat de mensen veel keuze hebben aan koude grientjes en feta en van die dingen. Maar wij mannen willen eigenlijk alleen een lap vlees en bier :ROFLMAO:

Ze leert dat niet af. Vandaag gewoon asperges, aardappeltjes en vlees en we waren tevreden. Als haar ouders komen is daar nog tomaten, komkommers, feta, paprika, rijst, pasta,... bij ... zodat ze kunnen kiezen. 3 dagen later ben ik er nog slaatjes van aan het maken :ROFLMAO:
 
Prachtig stuk vlees en mooi gebakken ! Groene asperges staan morgen op de planning bij ons 🥳
 
Wat een plaatje zeg.. Heerlijk
 
Prachtig stuk vlees en mooi gebakken ! Groene asperges staan morgen op de planning bij ons 🥳
Die groene asperges was de 2de keer. Vorige keer waren ze wat verbrand en ben ik op onderzoek gegaan. Zo kwam ik er achter dat je groenten best insmeert met olijfolie. Dus deze keer super gelukt.
 
Mooi stuk vlees 👌🏻 Dat zal zeker gesmaakt hebben 😋
 
Als mijn drinkebroeders komen, zullen we daar ook wel aan zitten. Is heus wel veel.
Mijn vrouw wilt dan ook nog dat de mensen veel keuze hebben aan koude grientjes en feta en van die dingen. Maar wij mannen willen eigenlijk alleen een lap vlees en bier :ROFLMAO:

Ze leert dat niet af. Vandaag gewoon asperges, aardappeltjes en vlees en we waren tevreden. Als haar ouders komen is daar nog tomaten, komkommers, feta, paprika, rijst, pasta,... bij ... zodat ze kunnen kiezen. 3 dagen later ben ik er nog slaatjes van aan het maken :ROFLMAO:
Haha! Heel herkenbaar, maar toch eigenlijk best een fijne eigenschap! Liever dat, dan dat er alleen een schaaltje borrelnootjes op tafel wordt gezet uit een zak die 3 jaar over de datum is en al zeker 4 jaar achterin de voorraadkast stond 🤣
 
Schitterend.
Mooi stukje vlees en een mooie garing.
Perfectie (y)

Je reportage en foto's zijn ook super
 
Ik heb nog een bavette liggen. Bedankt voor de inspiratie.
 
Mag je me voor wakker maken, heerlijk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan