BasBQ
Beef en Steak

eerst de hardware

J

jeroents

Gast
Beste bbq?ers,

Leuk forum! ik kom net kijken en sta te trappelen om te gaan beginnen!

Maar eerst de hardware!

Ik wil graag een nieuwe bbq en ik heb hulp nodig bij de keuze kunnen jullie helpen?!

Ik zoek:
* BBQ Smoker
* voor 10 to 15 pers.
*  bij voorkeur ook Pizza bakken en vis roken.
* en alle waanzinnige recepten uit het forum kunnen maken. [/i][/list]


Belangrijk voor mij is dat ik de smoker snel warm wil hebben. Als hij uren moet opwarmen gebruik ik heb 2 keer per jaar vrees ik. Ik ken me zelf....

Naast culinaire huzarenstukjes gaat het vooral ook om het eten met vrienden. spontaan bezoek. gezellig bbq aan en lekker eten.

Ik heb ongeveer 600,- budget en 100 daarbij voor een eventuele gas aansluiting, thermometer en ander toebehoren.

zelf vond ik deze online:
FG-060 Euro - Smoker XXL
http://www.barbecueplein.com/contents/nl/d27_Bbq_smokers.html#p13

of

15 inch Oklahoma Country Smoker Chuck Wagon Bouwpakket 3,5 mm plaat dikte
http://www.oklahomabbq.nl/oklahoma/premium/15inch_smoker.htm

of

Bbq smoker, Oklahoma Joe 13 inch 4mm (dutch product
http://www.huisentuinwinkel.nl/bbq-smoker-oklahoma-joe-13-inch.html

is dat wat?

Hebben jullie eventueel andere alternatieven?

alvast bedankt,

Jeroents
 
Hi Jeroen,

Ikzelf kwijl erg weg bij het zien van een gave offset smoker. Uit praktische overwegingen raad ik je deze toch af. Naast het feit dat deze smokers ontzettend veel brandstof nodig hebben, zijn ze moeilijk op temperatuur te krijgen. Daarnaast zijn ze erg gevoelig voor weer invloeden. Voor dit budget is naar mijn mening de Weber Smokey Mountain de beste smoker die krijgen kunt. Ik heb hem nu een jaar en ik zou niet meer zonder kunnen en willen.

Maar ik snap best jouw overweging voor een offset! :)

Edit: ik lees net je opmerking voor het gebruik bij spontaan bezoek. Een smoker is voornamelijk bedoeld voor low&slow sessies. Als je vrienden spontaan langs komen, heb je niets aan een smoker. Tenzij onder spontaan verstaan wordt dat ze het een dag van te voren aankondigen ;)
 
Ik heb zelf sinds een paar weken de fg 030, bevalt zeer goed. Had al een weber.
Moet nog even wennen met de temperatuur, maar tot nu toe zeer tevreden.

Kan hem aanraden.

M vr gr
Ronald
 
Kijk dat zijn antwoorden waar je wat aan hebt. Thanks!

Ik heb me wat geori?nteerd de weber smoky mountain ziet er goed uit. Ik kan ook wat meer spaargeld gebruiken en een beetje doorsparen voor een big green egg. Is dat de moeite waard of is bge heel anders dan wsm?

(Nu mijn verloofde weet dat het een q word waar haar vader ook mee uit de voeten kan en hij snel opgestart kan worden mag ik het budget verhogen. :p  Yhea!)
 
Hoi Jeroen, inmiddels heb ik op heel wat Q's mogen bakken, maar niets beviel me zoals mijn grote ei me nu bevalt. Zeer veelzijdig, snel op temp, zuinig met brandstof, goed voor heet en snel, maar zeker ook koel en langzame bereidingen. Ook prima te gebruiken als koud en warm roker. En zeer duurzaam. Maar als je veel feestjes hebt met 20 personen of meer zou je liever een wat groter grilloppervlak hebben denk ik. Misschien is een grote 67 cm Weber dan meer je ding. Daar kun je ook van alles mee.
 
Een keramische Q is erg veelzijdig, je kunt low&slow en high&fast met een apparaat, en voor pizza is het ideaal.

Ruimte is bij bijna elke BBQ uit te breiden met raised grids (verhogingsroosters) voor bijv feestjes.

Een veel gebruikte combi is een wsm en OTx dan heb je twee Qs zodat je veelzijdig kunt koken
 
Met een budget van 700 euro zou ik een WSM en een OTP57 kopen, dan kun je zowel grillen als low & slow en ben je flexibel als je meerdere gasten te eten krijgt, al wordt het wel plannen en passen en meten bij groepen van 15 pers.

 
Nosmo zei:
Met een budget van 700 euro zou ik een WSM en een OTP57 kopen, dan kun je zowel grillen als low & slow en ben je flexibel als je meerdere gasten te eten krijgt, al wordt het wel plannen en passen en meten bij groepen van 15 pers.
Ik heb dezelfde configuratie hier en ben het volledig met Nosmo eens!
 
maar als je vrouwlief zo ver kunt krijgen om een keramische aan te schaffen zou ik dat doen! Een WSM met een OTX vs een keramische is appels met peren vergelijken.
 
Big-T zei:
maar als je vrouwlief zo ver kunt krijgen om een keramische aan te schaffen zou ik dat doen! Een WSM met een OTX vs een keramische is appels met peren vergelijken.

Het is niet hetzelfde maar je kunt wel hetzelfde (globaal) ;)
 
Nosmo +1

plannen en passen is meteen de uitdaging, hier moet in de toekomst ook de WSM komen
 
Thanks voor alle hulp.

Net besteld: WMS & OTP57.
Komend weekend: zon & bbq!

Kan niet wachten!
 
Gefeliciteerd met je aankopen, daar zul je veel plezier van hebben! Hier heb ik hetzelfde span regelmatig in actie. 
Heb je van de WSM de 47cm versie gekocht?
 
Veel plezier met deze aanwinsten!!!!
 
Gefeliciteerd! Gezien het budget de beste keuze die je maken kon!
 
Terug
Bovenaan Onderaan