BasBQ
Beef en Steak

Dry January Therapie: 4 Geschenken Dessert (definitieve versie)

Trijsie

Stoker

Hallo forum leden en gasten,

De wedstrijd deze maand was voor mij een ommekeer....

Voor de deelname deed ik mee aan dry january.... na de reportage was ik ... af... dus bedankt voor deze opdracht :cool: :cool:

Ik zal voor sommige wat te uitgebreid zijn maar ik doe hier ook aan mee om juist andere dingen te proberen. Tevens vind ik het leuk om dit samen te doen en de hele dag vast te leggen.

Ik ga jullie een toetje voorschotelen met maar liefst 4 soorten Alcohol

Het aantal ingredienten was dan ook enorm. Uiteraard doe je zoiets niet voor een normaal toetje zo uitgebreid. Ik ben bijna 2 dagen bezig geweest. Maar je kan het toetje ook simpeler namaken natuurlijk. De snelle alternatieven geef ik ook aan. (hieronder missen ook nog wat dingen die ik later heb bijgehaald.)

DSC_9600.jpg

1. Rum in een Ananas indirect op de BGE met rietsuiker, vanille en steranijs (bbq helden)
  2. Bier in wafels, gemaakt boven direct vuur, volgens een middeleeuws recept (eetverleden.nl)
  3. Cognac in slagroom met kaneel (ooit zelf er een keer in gegooid, blijft heerlijk)
  4. IJs voor opdienen gemengd met een beetje Amaretto
Hele ananas met Kraken Rum

Moet je voor een fotowedstrijd terwijl je in rehab zit zoals Amy Winehouse de GenG in voor een Rum. Heb maar meteen 1 van de betere gepakt. Maar ik neem geen drank! ik doe mee aan dry january!

Toch maar even proeven.....hier gaat het al mis.. wat een heerlijke rum.. zonde dat het bijna bij die ananas moet...
DSC_9801.jpg

DSC_9821.jpg

Tja en dan ga je nog de Hanos in, en de Sligro voor een ananasboor.. maar nee.. die hebben ze hier niet.. serieus... hoe dan.. maar deze kerel laat zich niet uit het veld slaan...

DSC_9904.jpg

dat ging meer dan perfect! Nu vullen met basterdsuiker, een vanillestokje en 2 steranijs. Dit vullen met de rum tot de bovenkant. Hoedje er weer op en vastzetten met 2 sateprikkers....

DSC_9930.jpg

Dan gaat het hele zwikje op de bbq. Ik moest wel de ananas bijknippen want anders paste het niet. Hij kan op 150 graden 2 uurtjes lekker erop.

DSC_9962.jpg
DSC_9965.jpg

Na 2 uur eraf halen en schillen. Prachtige plaatjes levert dit weer op.

DSC_0278.jpg
DSC_0329.jpg

En dan in verschillende stukken snijden. Op dit moment wisten we nog niet hoe de opmaakt zou worden.. (leuk he experimenteren) .. dus sneed ik verschillende soorten plakken.

DSC_0429.jpg

Ananas in Rum en Rietsuiker de simpele versie: Ik zal vast verklappen dat wij met het resultaat na de eerste run niet tevreden waren. Dus hebben we de week erna nog een run gedaan. Hierbij neem je een verse ananas, die snijd je in stukken en marineer je simpel in rietsuiker, kaneel en rum en grillt deze op een skillet.
Hiervoor gebruikte ik nu het nog hete wafelijzer.

DSC_1754.jpg

Wafel van bier naar middeleeuws recept.

Op zoek naar een leuk recept kwam ik op deze website uit: Bierwafels uit de late middeleeuwen - eetverleden

Leuk om te lezen dat wafels dus al in de 16de eeuw werden gemaakt. Men had toen nog bijna geen suiker dus dat is aan deze versie toegevoegd. Mocht je dit willen namaken, weet dan dat de bierhoeveelheid van 75 ml voor 10 wafels echt helemaal natuurlijk nergens op slaat. Ik heb de tweede keer 200 gebruikt en zelfs dan kan er nog wat bij wat mij betreft. ook de suiker mag best wat meer. Ik heb de hoeveelheid verdubbelt. F... it!

Ik heb een mooie Westmalle gebruikt. Prima bier alleen het schuimt echt enorm.

DSC_9663.jpg

Alle ingredienten mixen.

DSC_9707.jpg

DSC_9734.jpg

En deze hadden een aantal van jullie al gezien. Mijn zeer nieuwsgierige huisgenoot had het hier al in de gaten dat er iets lekker werd gemaakt. Fijn ook zon vriendin die niets zegt en het liever op de foto vastlegt.

DSC_9761.jpg

De makkelijke variant is trouwens de wafelmix van Homemade kopen. Deze wafels zijn met water aan te maken en smaken voortreffelijk.

Ik heb voor kerst deze gietijzeren wafelijzers gekregen. Werkelijk waar wat een feest met de kids. Deze avond waren de kids er niet. Super leuk om te doen ook boven direct vuur dit keer. (ik heb een Ofyr nodig)

Laat de ijzers eerst goed warm worden. Dit is een beetje oefenen. Te heet verbranden ze meteen en te koud duurt het heel lang en krijg je niet echt een korstje. Ik heb beste effect als olie (met kwastje) goed sist maar niet meteen in de fik vliegt.

Wafel mix erin, dichtdoen, beetje ronddraaien en dan op het vuur. UIteraard zo nu en dan draaien.

DSC_0015-2.jpg

DSC_0051.jpg

Zo trots als een pauw JONGUH

DSC_0139.jpg

Tussen door kan je gewoon een kijkje nemen hoe die gaat. Als die niet los laat kan je er even op slaan met een bbq tang of vuurpook.

DSC_0210 (2).jpg

IJS met alcohol maken en slagroom met Cognac

Aangezien we nu wel moesten hebben we verschillende ijs soorten met drank geprobeerd. Deze avond hadden we er 3. Uiteindelijk werd het citroenijs met amaretto. Maar in de tweede run werd het vanille ijs met Amaretto. Dat was een veel betere combinatie.

DSC_0259.jpg

Slagroom met Kaneel en Cognac

Inmiddels was Dry January officieel en hard gesneuveld, Rum, Bier, Cointreau, Amarreto en Tia Maria....

Je begrijpt dat je dan na 2 weken droog staan anders gaat acteren...sorry voor deze foto.

Afijn Slagroom met Kaneelpoeder. Doe dit !! en doe er dan een beetje cognac doorheen. Ook gruwelijk lekker op een kopje koffie.

DSC_0379.jpg

Afijn, we hadden wafels, ananas, ijs en room

Nu de bordopmaak. Dan ben je een dag bezig en zit je toch van meeeeh.. nee net niet... Hieronder het resultaat. De kleuren waren wat saai, het licht niet goed en de opbouw ook aardig maar niet geweldig.

DSC_0501.jpg
DSC_0591.jpg
DSC_0652.jpg
DSC_0633.jpg

Niet tevreden

Ook al was het allemaal wel aardig het smaakte ook niet heel bijzonder... er miste gewoon wat.....

We waren niet blij genoeg. Gelukkig hadden we nog genoeg in huis. Dus hebben we dit weekend een tweede ietwat versnelde poging gedaan.

De wafels opnieuw gemaakt, (geen straf, want we hadden genoeg eters met 3 kids)
De ananas zoals hierboven al staat op de wafelijzers gemaakt.
De room zonder (kids) en met alcohol gemaakt
Het ijs zonder (kids) en met alcohol gemaakt
Mooi fruit gehaald en verse munt
De opmaak van het bord ook anders gedaan en een wit laken op tafel gelegd.

En toen... toen was het resultaat opeens heel heel anders met exact dezelfde ingredienten.

DSC_1900.jpg

wat een plaatje vond ik zelf en nu in veel minder tijd. De ananas was wellicht nog lekkerder, maar ook het verse fruit maakt alles af. Wat een HEERLIJK TOETJE IS DIT!

DSC_1955.jpg

DSC_1978.jpg

20210116_181015v2.jpg

We twijfelen nog even over de inzending. De laatste heeft mijn voorkeur vanwege de scherpte en omdat alle ingredienten er duidelijk op staan. Ik denk nog even na ;)

Mocht je nog steeds aan het lezen zijn na dit uitgebreid verslag, dank je wel! vind jullie reacties altijd er leuk.

Laatst bewerkt:

Barbeknoei

Gemarineerd

Dus tot zover dry January... De rest van de maand ben je dronken .
Ziet er geweldig uit, uitslover

TastyTom

Stoker

Man man man, wat een geweldige foto’s weer! 10 punten voor het idee, de creativiteit, het verhaal en dan die foto’s....🤤

ik kijk uit naar de volgende

Dobey

Stoker

Zeker weten dat je voor de foto’s geen fotograaf hebt ingehuurd🤔🤔?
En hoevaak heb je de positie opnieuw mogen doen tot de foto goed was 😂😛?

Nah zonder gein, leuk bedacht. Mooi uitgebreid toetje en gelukkig dat je halverwege januari bent anders was het waarschijnlijk geen dry-januari 😬

Laatst bewerkt:

Trijsie

Stoker

Uitslover? Oh jee..

Tja, geen kids om het weekend, corona, samen met je vriendin dezelfde hobby, leergierig alle tijd vd wereld en in mijn werk kan ik mijn creativiteit niet kwijt... dus dan maar jullie ermee stalken.

En dit was wel een hele leuke challenge voor deze alcoholist in dry January

Ja het is een uit de hand gelopen hobby maar ik heb ook een eenmansbedrijf vorig jaar opgestart met iets in de bbq. (Goede timing he met Corona...not)
Maar wat ik maak leg ik graag vast. Maar ook nieuwe ideeën opdoen door lezen en uitproberen.. dat ding staat hier elk weekend aan. En met dit toetje betrek ik kids ook.. die hebben de wafels mede gemaakt.

En nee heb niemand ingehuurd maar zoals jullie nu wel weten is mijn meissie inderdaad fotograaf, niet voor voedsel overigens maar bruiloften. Dat vinden we nu wel samen leuk om te ontdekken, dus hoe je eten vast legt enzo. Qua licht op een foto helpt dat vooral. En inderdaad veel, veel foto's maken dus. Mochten jullie het leuk vinden kan ik wel een keer wat tips delen hierover in de asbak. Zijn vaak redelijk simpele dingen die al een heel verschil maken met een foto.

Overigens vonden we de beste foto uiteindelijk 1 van mijn fotos met mijn mobiel (ze gaf t schoorvoetend toe). Die leggen soms details vooral scherper vast.

Maar deze run gaat ook mis. Als ik iets in mijn kop heb dan wil ik dat het lukt. Dat was hier niet het geval. We vonden de foto's niet mooi. Dus hebben we het zwikkie opnieuw gedaan.

knubbe

Stoker

Weer heel fraai hoor! Ziet er prachtig uit en benieuwd naar de rest :)

En kom maar op met die tips! Ik heb het altijd heel mooi in mn hoofd zitten maar zo komt het helaas nooit op de foto :D

Ridevi71

BBQ Junkie

G E W E L D I G!! 👌
Schitterend, dat pielen, proberen, testen, uithuilen en opnieuw beginnen.
Goed bezig

@rno

Gerijpt

Vind het verre van vervelend om in jullie hobby’s meegenomen te worden, jij met de Q en de foto’s die je meissie maakt
En alles wat je nu maakt kan je hopelijk weer snel in je eigen bedrijf gaan gebruiken

De ananas paste ook maar echt net 😁

Laat de rest maar doorkomen

Peter64

Gemarineerd

Trijsie;, schitterend, geweldig, overweldigend en ziet er ongelofelijk lekker uit. Bbq 👍😋🙃
Dit is top.

Btw. Hoe is die Kraken rum qua smaak?

Beun

Gemarineerd

Dit heb je weer eens mooi gedaan. Nu wil ik ook een wafelijzer haha. Ik zou zelf ook voor de laatste foto gaan.

Robdijn

Stoker

Mooie reportage hoor! Hierbij ben ik maar een amateur alcoholist 😜
Qua foto's is het gewoon heel erg persoonlijk, ik vind die donkere foto's echt top! Ik vind het een beetje middeleeuws aanvoelen, prachtig!

TastyTom

Stoker

Heerlijke update. Ik denk dat je met een willekeurige foto al direct kandidaat bent voor de beker.
Leuk om je ervaringen mee te kunnen lezen! Bedankt voor t delen

Barbeduke

Vuurmaker

Wauw, wat een fantastische (gelikte 😉) rapportage. Heel leuk om te zien. En tja, soms is het lastig voor een perfectionist om tevreden te zijn :)

Die website eetverleden.nl vind ik ook erg interesant. Die ga ik maar eens doorpluizen.. Nooit van gehoord en zit zowaar ook nog gewoon hier in Nijmegen.

Bovenaan Onderaan