BasBQ
Beef en Steak

Dry January: Francesinha

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.090
De fotowedstrijd van vorige maand, Kaas, kwam ik helaas niet aan toe.
Toen wilde ik dit ook al maken, maar aangezien er een hele speciale saus met alcoholische dranken bij hoort kan het ook voor de fotowedstrijd uitdaging van deze maand.
Francesinha betekent jonge franse dame het is een nationaal Portugees gerecht en is afgeleid van de Croque Monsieur uit Frankrijk
Het schijnt dat je in Porto de beste Francesinha kunt eten bij restaurant Santiago zij hebben daar 3 vestigingen, en serveren gemiddeld 1200 Francesinha's per dag.
Francesinha is een Sandwich met rundersteak, worst, ham, kaas, gebakken ei en het allerbelangrijkste is de saus, elk restaurant heeft zijn eigen geheime recept.
De saus heeft altijd de de volgende ingrediënten gemeen: Bier, Whisk(e)y, Witte Wijn en tomatensaus.
Hoe vreemd de combinatie van deze alcoholische dranken ook klinkt, deze saus is echt heerlijk.
Voor de steak heb ik ditmaal een diamanthaas gekozen, en de worst is eigengemaakte venkelworst.

DSC_0362.JPG
DSC_0358.JPG
DSC_0367.JPG
DSC_0373.JPG
DSC_0375.JPG
DSC_0380.JPG
DSC_0381.JPG
DSC_0407.JPG
DSC_0427.JPG
DSC_0430.JPG
DSC_0436.JPG
DSC_0437.JPG
DSC_0444.JPG
DSC_0445.JPG
DSC_0459.JPG

DSC_0464.JPG
DSC_0468.JPG
DSC_0474.JPG
DSC_0489.JPG
DSC_0502.JPG
 
Ooooh dit is zo enorm lekker! Een aantal jaar geleden een weekje in Porto geweest met vrienden en daar twee keer Francesinha gegeten. Één keer bij die beroemde tent en één keer bij een lokaal tentje wat gerund werd door vader en zoon. Beide waren fantastisch, beste brunch ooit! Maar daar zaten wel nog frietjes bij, die mis ik hier een beetje.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ooooh dit is zo enorm lekker! Een aantal jaar geleden een weekje in Porto geweest met vrienden en daar twee keer Francesinha gegeten. Één keer bij die beroemde tent en één keer bij een lokaal tentje wat gerund werd door vader en zoon. Beide waren fantastisch, beste brunch ooit! Maar daar zaten wel nog frietjes bij, die mis ik hier een beetje.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
In de meeste restaurants in Portugal kun je kiezen of je er wel of geen frietjes bij wil, en aangezien het al een flinke calorieën-bom is doen wij dat niet😜
 
ziet er heerlijk uit, zal vast genieten zijn geweest! 😉
 
Dat is een mooi bouwwerk. Leuk die uitgesneden plak kaas rondom het eigeel. 😋😋
De lat wordt door jou gelijk hoog gelegd.
 
In de meeste restaurants in Portugal kun je kiezen of je er wel of geen frietjes bij wil, en aangezien het al een flinke calorieën-bom is doen wij dat niet
Ach als het toch al een caloriebom is, wat maakt dat beetje extra dan nog uit?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Heerlijk bezig geweest Ewald, en leuke intro!
Paar jaar geleden in Porto geweest, had ik toen deze kennis maar :eek:
Wij hebben daar alleen maar Port lopen lurken..
 
Wauw, dat ziet er fantastisch uit. Dat ga ik ook eens proberen te maken
 
Wat een onwijs overdadig broodje. Wikipedia leert de volledige geschiedenis. Die gaat zeker op de lijst!!!
 
Heerlijk Ewald. Het water loopt me in de mond.
 
Dat ziet er heerlijk uit!
Moet een feest geweest zij om te maken en op te eten 😊
 
🤤 gelukkig maak ik me niet druk om calorieën
Laat maar doorkomen ziet er lekker uit. En je eigen worsten gebruikt 👍🏻
 
Wauw. Heb instant honger.
Wat ziet het er fantastisch uit zeg.
Genoeg calorieën om de hele winter mee door te komen, maar wat geeft het. Genieten Is gezond zeg ik altijd maar 😇
 
Hey water loopt me in de mond. Jeejtje wat zier dat er lekker uit zeg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wauw. Heb instant honger.
Wat ziet het er fantastisch uit zeg.
Genoeg calorieën om de hele winter mee door te komen, maar wat geeft het. Genieten Is gezond zeg ik altijd maar 😇
Het smaakt ook fantastisch, die saus is ook schandalig lekker. doordat er ook wijn in de saus zit blijft hij fris, en dat is een goede tegenhanger voor het hartige vlees en kaasgeweld van de sandwich. Ik begrijp wel waarom er in Porto op bijna elke straathoek een Francesinha restaurant te vinden is.
 
Man man man, ik sta hier te kwijlen als een Pavlov hondje.... Deze gaat op de to do list!
 
Terug
Bovenaan Onderaan