Stijn
Gemarineerd
Aangezien het eerste dry age project geen tegenvaller was een 2e projectje opgestart.
Deze keer 15,62kg blonde Acquitaine die ik in Frankrijk gekocht heb, het was een lokaal rund dat daar in de buurt geleefd heeft.
De beenhouwer was fier dat hij zo een stuk kon verkopen en daarom had hij ook het etiket van het vlees bijhouden.
Interessant om zien van waar het beestje kwam, wanneer het geboren en geslacht is.
Blijkt dus dat het dier in vogelvlucht op 5 km van bij ons geleefd heeft.
Terug in België direct het stuk in de kast gehangen:
28/10 geslacht, 6/11 in de kast.
Mooie korstvorming...
Dan 18/12 eindelijk tijd om het aan te snijden, maw 42 dagen gedry aged.
Van de 15,62kg schoot 14,00kg over, maw 11,5% verlies.
De eerste bevindingen zijn, 42 dagen ipv 28 dagen, lijkt toch wel een veel beter resultaat te geven qua kleur en geur.
Uiteindelijk 11,00kg côte à l'os en entrecote kunnen snijden.
Ook nog 1,80kg korst en vet afsnijsels, deze ga ik nog transformeren in burgers om dry aged burgers te hebben (zal ergens volgend jaar zijn).
Vanavond de vuurdoop, het 'lelijkste' stuk, daar waar de haak in zat, staat op het menu... ben benieuw
Deze keer 15,62kg blonde Acquitaine die ik in Frankrijk gekocht heb, het was een lokaal rund dat daar in de buurt geleefd heeft.
De beenhouwer was fier dat hij zo een stuk kon verkopen en daarom had hij ook het etiket van het vlees bijhouden.
Interessant om zien van waar het beestje kwam, wanneer het geboren en geslacht is.
Blijkt dus dat het dier in vogelvlucht op 5 km van bij ons geleefd heeft.
Terug in België direct het stuk in de kast gehangen:
28/10 geslacht, 6/11 in de kast.
Mooie korstvorming...
Dan 18/12 eindelijk tijd om het aan te snijden, maw 42 dagen gedry aged.
Van de 15,62kg schoot 14,00kg over, maw 11,5% verlies.
De eerste bevindingen zijn, 42 dagen ipv 28 dagen, lijkt toch wel een veel beter resultaat te geven qua kleur en geur.
Uiteindelijk 11,00kg côte à l'os en entrecote kunnen snijden.
Ook nog 1,80kg korst en vet afsnijsels, deze ga ik nog transformeren in burgers om dry aged burgers te hebben (zal ergens volgend jaar zijn).
Vanavond de vuurdoop, het 'lelijkste' stuk, daar waar de haak in zat, staat op het menu... ben benieuw
Laatst bewerkt: