BasBQ
Beef en Steak

Droogkasten

ff een beetje finetunen Mosseltje  :)
Klopt, met inhoud is het toch een beetje anders.

En u zie je dus ook het nut van de heater  ;)

Het blijft altijd wel fluctueren hoor, maar alleen niet zoveel als bij jou nu.
Komt goed.

Mac
 
Gisteren 2 uur voor de koelkast gezeten om de metertjes in de gaten te houden.  =))

Volgens mij nu een goede balans gevonden.
Als ik de temperatuur rond de 14 graden wil hebben met LV van 80% dan springt de heater aan op 13.9 graden en de koelkast op 14, 4 graden.
De LV schommelt dan tussen de 70 en 90%.

Zodra de koelkast aanspringt zie je de LV met 2-3% per minuut omlaag gaan.
 
Ziet er erg mooi uit, en het is dat dit voor mij te hoog is gegrepen, daarom heb ik dan ook mijn kast met basismiddelen gebouwd. (maar goed, dat werk ook prima, maar hij zou toch ietsje stabieler mogen zijn)

Maareuhh ik hoor wel wanneer je productieproces gaat starten Emiel, of besteed je dit uit aan Piet  ;) :D

Mac
 
Mac zei:
Ziet er erg mooi uit, en het is dat dit voor mij te hoog is gegrepen, daarom heb ik dan ook mijn kast met basismiddelen gebouwd. (maar goed, dat werk ook prima, maar hij zou toch ietsje stabieler mogen zijn)

Maareuhh ik hoor wel wanneer je productieproces gaat starten Emiel, of besteed je dit uit aan Piet  ;) :D

Mac
+1, ben ook meer van de relaisschakelingen  :D
 
Ceriel zei:
Mac zei:
Ziet er erg mooi uit, en het is dat dit voor mij te hoog is gegrepen, daarom heb ik dan ook mijn kast met basismiddelen gebouwd. (maar goed, dat werk ook prima, maar hij zou toch ietsje stabieler mogen zijn)

Maareuhh ik hoor wel wanneer je productieproces gaat starten Emiel, of besteed je dit uit aan Piet  ;) :D

Mac
+1, ben ook meer van de relaisschakelingen  :D
Deze heeft relaisschakelingen =))
 
mensen,
Wat vinden jullie van onderstaande aankooplijst voor het bouwen van een fermentatie/droogkast :

De koelkast heb ik al (gelijkaardig model):
Cristal%20Tower%20weiss.jpg


als regelaar zou ik volgende gebruiken :
Fox 301 (conrad)
198571_BB_00_FB.EPS_1000.jpg


om te ontvochtigen :
Elro DH-250
DH250.jpg


om te bevochtigen : (injecteren via de ventilator van de koelgroep, de koelkast heeft een geforceerde koeling (koude lucht wordt ingeblazen))
Bonaire BU 1300
bu-1300.jpg


in de ruimte waar de koelgroep zit is onderaan nog wat plaats en daar zou ik alles willen inbouwen en niks in de "glazen" kast.
dus zit een beetje verveeld met de ontvochtiger  :-(
de verwarming ben ik nog niet aan uit, maar opteer voor een folieverwarming. Maar ik heb geen enkel idee hoeveel wattage ik nodig zou hebben, in gedachte houdende dat ik de kast ook als fermentatie kast zou willen gebruiken.
120719781.jpeg


verluchting aan de hand van ventilatoren en filters is natuurlijk vanzelfsprekend.

Graag jullie ongezouten mening over mijn "wilde" plannen / idee?n

ervaringen zijn tevens ook welkom !

ik wil mijn kast zo multifunctioneel mogelijk maken, dus van Dry Aged Meat -> droogkast -> fermentatiekast en tevens zo "lean" als mogelijk qua uitzicht / ruimte.

Mocht iemand nog een idee hebben voor een data logger die werkt met OS x, dat is ook steeds welkom
 
Een glazen kast?
Ik heb ergens gelezen dat licht en vet geen goede combinatie is...


Ontvochtiger vind ik een goed idee.
De bevochtiger in mijn droogkast heeft in het afgelopen half jaar nog geen liter water verbruikt.

 
wat het licht betreft, had ik aan gedacht, staat in de eerste plaats in het washok (weinig licht), maar dacht aan eventueel rolgordijntjes aan de buitenzijde. eventueel een verduisteringsfolie, als ik toestellen in de onderste helft moet plaatsen had ik dat sowieso al gedacht om zo de toestellen te camoufleren.

ook eens gegoogeld :

Chemisch bederf
Onder invloed van zuurstof en licht zullen de vetdeeltjes in het vlees oxideren, dit wil zeggen dat deze vetdeeltjes worden afgebroken tot kleine partikels met een onaangename geur. Het vlees is ranzig geworden. Door dit chemisch bederf wordt de bewaartijd verkort. Men kan dit proces tegengaan, door het vlees goed (vacu?m) te verpakken zodat contact met zuurstof wordt uitgesloten. Ook kan aluminiumfolie gebruikt worden om het vlees af te schermen van licht.

Zelfs bij de bereiding van vlees kan ranzigheid snel optreden. Om dit te vermijden, raadt men aan om zo weinig mogelijk zout te gebruiken omdat zout de oxidatie van vet bevordert. In de plaats daarvan kan er gewerkt worden met antioxiderende kruiden zoals rozemarijn.
Bewerk bericht
 
*schop*

Heb het topic reeds doorgelezen en wil op termijn ook een droogkast gaan maken om oa worst te drogen. Nu vroeg ik me af of jullie nog modificaties hebben aangebracht voor het condenswater, zo ja wat? Kan me indenken dat je een soort leidinkje naar buiten maakt om het condenswater extern op te vangen.
 
Frantic zei:
*schop*

Heb het topic reeds doorgelezen en wil op termijn ook een droogkast gaan maken om oa worst te drogen. Nu vroeg ik me af of jullie nog modificaties hebben aangebracht voor het condenswater, zo ja wat? Kan me indenken dat je een soort leidinkje naar buiten maakt om het condenswater extern op te vangen.
Alle koelkasten hebben een afvoertje naar buiten, deze komt meestal uit in een bakje op de (warme) compressor. En daar zit het probleem bij een droogkast; doordat er veel water afgevoerd moet worden en de compressor nauwelijks draait, is het bakje te klein.

Dit is eenvoudig op te lossen door het slangetje te verlengen en in een groter bakje uit te laten komen.
Zet dit bakje in het zicht of op een goed bereikbare plaats, en het probleem is opgelost  :)
 
Aah, thanks! Nu druk op zoek naar een koelkast ;) Hygrostaat is binnen, thermostaat is onderweg :)
 
Dit is eenvoudig op te lossen door het slangetje te verlengen en in een groter bakje uit te laten komen.
Zet dit bakje in het zicht of op een goed bereikbare plaats, en het probleem is opgelost  :)

Ik ben hier destijds op de harde manier achter gekomen  L-)

Denk er wel aan, dat de meeste (wijn)klimaatkasten geen afvoer zullen hebben, en je hier dus iets op zal moeten verzinnen. (als dit ?berhaupt wel oplosbaar is)
Volgens mij blijft dat dan behelpen. (denk ik)

Mac
 
Mac zei:
Dit is eenvoudig op te lossen door het slangetje te verlengen en in een groter bakje uit te laten komen.
Zet dit bakje in het zicht of op een goed bereikbare plaats, en het probleem is opgelost  :)

Ik ben hier destijds op de harde manier achter gekomen  L-)

Denk er wel aan, dat de meeste (wijn)klimaatkasten geen afvoer zullen hebben, en je hier dus iets op zal moeten verzinnen. (als dit ?berhaupt wel oplosbaar is)
Volgens mij blijft dat dan behelpen. (denk ik)

Mac
Ik heb een leiding gemaakt dmv een gat te boren in de bak boven de compressor. Hier heb ik een afvoer slangetje van een  condensdroger in bevestigd. Dit lekt niet en werkt prima. Dit slangetje komt uit in een bak welke ik gemakkelijk kan legen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan