BasBQ
Beef en Steak

"droge" worst warm roken?

 
 

Mr D.J.

Kooltjesharker
Berichten
215
Goed ik heb in de koelkast 8 "droge" worsten liggen. De Groningse dan uiteraard.
Ze zijn dus niet droog maar kraakvers van de slager die ze echt een uurtje eerder uit de worststopmachine haalde.
Mijn bedoeling is om deze warm te gaan roken. Ik weet niet of dit vaker gedaan is trouwens. De slager verkoopt zelf ook gedroogde en gerookte worst,maar deze zijn koud gerookt. Ik had het idee dat het misschien ook wel lekker is om ze warm te roken.
Zijn er tips met betrekking tot de temperatuur en hoe het te doen met rookhout?
 
Dat is ook niet het geval.
Voor het juiste plaatje. Ik heb de planning om ze morgen te roken. En ze dan aan te bieden op Zaterdag.
 
Goeie vraag hoor! Ik heb hier thuis ook een stelletje groninger droge worst liefhebbers, ben zeer benieuwd!!
 
Nou ja,dat ik het ga doen is wel duidelijk. Ik heb ze al namelijk. Ik zit met het de vraag op welke temperatuur ik ze moet roken. Dit omdat de worsten vrij vet zijn.
 
Droge worsten worden zonder toevoeging van vocht gemaakt, je wilt ze tenslotte drogen.
Nu is het jouw plan om ze te gaan behandelen als rookworst, maar daar wordt vocht aan toe gevoegd. Op zich geen probleem maar dan moeten ze wel de gelegenheid krijgen om op een gegeven moment vocht op te nemen. Anders krijg je van die gerimpelde worstjes.
Dus je moet ze ook nog wellen. Dit houdt in 25 min. in water van max. 85 graden. Ze nemen dan vocht op en worden gaar.
Als je ze koud wilt opdienen kun je dit van tevoren doen en ze daarna af laten koelen in koud water. Niet gewoon aan de lucht laten afkoelen want dan rimpelen ze als nog.
Met het roken moet je niet boven de 90 graden gaan, liefst zelfs niet hoger dan 63. Garen gebeurt toch tijdens het wellen en met 63 graden heb je de meeste bacteri?n wel te pakken.
 
Nou ze zijn klaar.
Ik heb ze niet eerst gekookt. Gewoon even een paar uur aan de lucht laten drogen en hup in de smoker.
Dat ze wat schrompelen zoals Bert aangeeft is niet zo'n ramp. Ze mogen ook wel een beetje als "droge" wors eruitzien.
Resultaat? Nja.. Lekker,niets mis mee. Zit een goede rooksmaak aan. Speciaal? Nou niet echt.
Ziet er wel mooi uit,en ze gaan vast en zeker wel op morgen.
10469226_4217574253227_6233138654115385175_n.jpg
 
Inderdaad,ze zijn mooi op kleur.. Ze zien er zeer smakelijk uit.. En dat zijn ze ook wel. Maar niet het niveau waarvan je zegt dat gaan we wekelijks doen.
En ik zal je zeggen dat ze een "zone" hebben. Heb er drie uur over gedaan om ze op 65 graden te krijgen. Dome was zo rond de 90. Kon het niet lager krijgen. Maar ze hebben meer als een uur op de 54 gestaan.

23ucyhi.jpg
 
Mr D.J. zei:
Nou ze zijn klaar.
Ik heb ze niet eerst gekookt. Gewoon even een paar uur aan de lucht laten drogen en hup in de smoker.
Dat ze wat schrompelen zoals Bert aangeeft is niet zo'n ramp.

Denk dat jij mij niet goed heb begrepen of ik ben niet duidelijk geweest ;)
Het wellen doe je na dat je de worsten hebt gerookt

Zien er wel goed uit, mooi kleurtje
 
Aah oke.. Dan hebben we elkaar niet goed begrepen inderdaad.. En beter dat ik dat dan ook maar niet gedaan heb. Alhowel het niet ongebruikelijk is om droge worsten gaar te "koken".
 
Deel twee is ook weer gelukt..
Twee stukken Walchers gilde spek. En dit is de helft. Heb ook twee van deze stukken Zeeuws spek.. Aiaiai,dat ruikt hier nu lekker..
(valt dit onder bacon? haha..)
10403455_4217974423231_4723256287952087659_n.jpg
 
Lekker bezig hoor!!
 
Nou het is ook allemaal op gegaan. De spek en de worsten. De worsten werden trouwens erg goed ontvangen. Dat terwijl ik ze zelf niet zo bijzonder achte. Wat ik regelmatig hoorde was dat ze ze aan gerookte paling deden denken... Zal door de stevige rooksmaak komen denk ik..
 
Terug
Bovenaan Onderaan