BasBQ
Beef en Steak

DIY - BBQ overkapping

.Helemaal mee eens bouwgroothandels hebben betere kwaliteit en meestal goedkoper. De meeste leveren ook aan de particulier maar lang niet allemaal zagen op maat.

Ook groothandels hebben soms troep, maar dan heb je in ieder geval meer keus om de beste eruit te vissen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
4d683f0a29e0e9e629454be49cc04b7f.jpg



Vandaag 2x in de olie gezet.. ik ga me hier wel mee vermaken de komende jaren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie tafel geworden, zien de foto’s wel komen van de gerechten
 
Ben ik dan blind? Ik zie op de laatste foto geen ketel.o_O
BTW mooie tafel!
 
Nette tafel.
 
Hoi!

nog een laatste vraag. Ik zie dat jij het frame hebt vastgezet met behoorlijk lange schroeven, maar je maakt ook gebruik van hoekhankers. Zou het ook alleen met de hoekankers kunnen? Zou graag geen gaten van schroeven zien aan de buitenkant :)

gr. Denise
 
Hoi!

nog een laatste vraag. Ik zie dat jij het frame hebt vastgezet met behoorlijk lange schroeven, maar je maakt ook gebruik van hoekhankers. Zou het ook alleen met de hoekankers kunnen? Zou graag geen gaten van schroeven zien aan de buitenkant :)

gr. Denise

Opzich kan het sterk genoeg zijn met de hoekbeugels.
Echter ben ik zo iemand die een hekel heeft aan naadjes op zulke aansluitingen ;-)
Had ook iets met pen en gat verbindingen kunnen maken o.i.d., maar ik heb er voor gekozen om de balken goed haaks aan elkaar vast te trekken.
De gaten heb ik gevuld met zaagsel en Cellocol lijm. Daarna geschuurd en 2x in de olie. Nagenoeg onzichtbaar geworden.
 
Opzich kan het sterk genoeg zijn met de hoekbeugels.
Echter ben ik zo iemand die een hekel heeft aan naadjes op zulke aansluitingen ;-)
Had ook iets met pen en gat verbindingen kunnen maken o.i.d., maar ik heb er voor gekozen om de balken goed haaks aan elkaar vast te trekken.
De gaten heb ik gevuld met zaagsel en Cellocol lijm. Daarna geschuurd en 2x in de olie. Nagenoeg onzichtbaar geworden.
Je had gelijk. Dus 12 cm lange houtschroeven er doorheen gegooit. Dit is trouwens mijn eerste project dus dit zijkantje duurde 3 uur. Maakt niet uit. Aldoende leert men en de 2e zijkant gaat vast sneller :)

20200529_203411.jpg
 
Mooie solide tafel👍
 
Je had gelijk. Dus 12 cm lange houtschroeven er doorheen gegooit. Dit is trouwens mijn eerste project dus dit zijkantje duurde 3 uur. Maakt niet uit. Aldoende leert men en de 2e zijkant gaat vast sneller :)

Bekijk bijlage 2506

Goed bezig, het gaat niet om de snelheid he.
Het ziet er keurig uit, en daar heb je straks een hoop plezier van


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi!

nog een laatste vraag. Ik zie dat jij het frame hebt vastgezet met behoorlijk lange schroeven, maar je maakt ook gebruik van hoekhankers. Zou het ook alleen met de hoekankers kunnen? Zou graag geen gaten van schroeven zien aan de buitenkant :)

gr. Denise
Je kunt de schroefgaten wegwerken met houten proppen van hetzelfde hout. Als je de nerfrichting aanhoud en de schaaf erover haalt zie je er niet veel van. Je moet wel een proppenboor in de juiste maat kopen.
 
We hebben het frame nu bijna klaar. Begin al steeds sneller te worden. Als ik straks het blad ga maken heb ik nog wat vragen.
1. Hoe kort de planken in de lengte in. Kan dit met een decoupeerzaat met een lat ernaast of met een handcirkelzaag?
2. Wat voor zaag is handig voor het uitzagen van de vierkanten en het rondje?

Gr. Denise
 
Je kunt een cirkel geleider op je decoupeerzaag zetten . Meestal gewoon te koop in een gereedschappenzaak of via het www. Wil je een grotere cirkel maken gewoon een meter alu profiel kopen. Aan een kant een gat boren waar een draadnagel (Spijker is vierkant) in past . In het midden een gat boren waar de nagel in past en zagen. Met de standaard cirkelgeleider moet je ook kunnen schulpen (in de lengte richting zagen) Vierkant gat maken doe je met een plank als geleider. Je zool volgt de zijkant van de plank. Wel de plank klemmen en even uitmeten afstand van de zaag tot de zijkant.
Planken schulpen doe je met een tafelzaagmachine of een formaatzaag (puur prof) Met een gewone handzaag kun je heel slecht schulpen want de zetting van de tanden is verkeerd. Handzagen die kunnen schulpen zijn lastig te verkrijgen en kosten best veel geld (zoek maar bij baptist arnhem) Een japanse zaag die kan schulpen is een stuk voordeliger maar dat zijn trekzagen. Mijn advies vraag eens rond of iemand een zaagtafel heeft, een stadwerkplaats of ga naar een hubo. Je kunt ook even op www.woodworking.nl een post doen. Met foto's vinden ze leuk en er is misschien wel iemand in jouw buurt die dat kan doen. Zelf zit ik in gaanderen.
 
We hebben het frame nu bijna klaar. Begin al steeds sneller te worden. Als ik straks het blad ga maken heb ik nog wat vragen.
1. Hoe kort de planken in de lengte in. Kan dit met een decoupeerzaat met een lat ernaast of met een handcirkelzaag?
2. Wat voor zaag is handig voor het uitzagen van de vierkanten en het rondje?

Gr. Denise

Dat ziet er al goed uit met het frame.

Wat je kunt doen met de planken is ze aan elkaar bevestigen en vast schroeven aan het frame.
Ik heb een naad exact in het midden van het frame laten lopen en van daar uit naar buiten gewerkt.

Dan steek je uiteindelijk overal een stuk over, en moet je voor jezelf even bepalen hoever je het wil laten oversteken tov het frame. Ik heb 2cm aangehouden.

Als je de beschikking hebt over een handcircelzaag met geleiderail of een lat is dat de mooiste optie.
De rail of lat goed positioneren en vastklemmen, en zagen maar. Dit dan voor elke zijde.



Het vierkant, je tegel opmeten en deze afmeting strak aftekenen op je blad.
Ik heb zelf een festool inval circelzaag, dus kan met behulp van de geleider eenvoudig inzagen. Het kan ook met een normale circelzaag, maar dit vergt wel wat kunde om het draaiende blad in het hout te laten zakken.

Ik weet niet wat je voor handen hebt, maar je zou er voor kunnen kiezen om een gat te boren en zo secuur mogelijk met de decoupeer aan de slag te gaan.


Nog een kleine tip voor je frame, ik zou boven en onder nog wel een balk tussenplaatsen in het frame. Dan heeft je blad straks meer stevigheid.

Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja de balken staan al klaar voor in het midden! Ik heb trouwens een handcirkelzaag bosch pks 55a. Daar zit in principe al een geleiderail op. Is het dan nog nodig dat ik een extra balk met lijmklemmen plaats? Verder ga een decoupeerzaag huren bij de gamma voor en dagje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan