BasBQ
Beef en Steak

Dikke lende met gegrilde spruitjes en BBQ friet

 
 

Northguy

Vuurmaker
Berichten
71
Een tijdje geleden kon ik via een collega een deel van een koe kopen. Naast de 'gewone' stukjes vlees als sudderlappen, gehakt en biefstuk zat daar ook een pakje bij waar 'dikke lende' op stond. En eerlijk gezegd kende ik dat nog niet. Dus Google er op nageslagen en tot de conclusie gekomen dat dit een goed stukje vlees betrof wat zich kon vergelijken met entrecote. Dus maar besloten om deze High & Fast te grillen.

Maar ja, een stukje vlees is nog geen hele maaltijd, dus er moest iets meer bij komen. In de koelkast lagen nog wat spruitjes, dus wederom Google erbij en gekozen voor een receptje van BBQ-Helden en deze wat opgeleukt naar eigen inzicht. En zie onder het resultaat.

De BBQ voorbereid voor indirect BBQ-en. Niet te moeilijk gedaan met afdekken van het kolenrooster met folie enzo, maar gewoon een kolenrekje op de 6e spijl. 3/4 starter gevuld en aangestoken. Ondertussen de dikke lende gerubd met Montreal Rub en ook de BBQ frieten voorzien van deze rub.



De dikke lende in de koelkast en de aardappeltjes in een braadslee op de BBQ. BBQ doorstoken naar 225 graden en ze daar een uurtje gelaten. Ondertussen doorgegaan met het voorbereiden van de spruitjes.

500g spruitjes schoon gemaakt en in kwarten gesneden. Een gele paprika in stukjes gesneden en twee rode uien in partjes. Vervolgens de groente ook voorzien van een kruidenmengsel:
* 2 theelepels knoflookpoeder
* 1 theelepel mosterdpoeder
* 1 theelepel paprikapoeder
* 1 theelepel grof zeezout

Aangezien ik geen mosterdpoeder had, maar wel hele mosterdzaadjes, heb ik de mosterdzaadjes maar gekneusd in een vijzel. Eea goed gemengd en toen zag het er ongeveer zo uit:



Na een uurtje heb ik de aardappeltjes van de BBQ afggehaald en nog een kwartiertje in de oven gezet op 225 graden. In dit kwartiertje had ik mooi de tijd om de groenten de lende te grillen. Eerst het vuur nog maar ff goed opgerakeld en alle luchttoevoer open. Vervolgens de groentes in een groentemandje gegrild op direct vuur. Toen de groente bruine randjes begon te krijgen de groente van het vuur gehaald en even in een schaal met aluminium folie warm gehouden tot ik klaar was met het vlees.

Wederom op hoog vuur de lende gegrild zoals je een biefstukje zou grillen. Lende van de Q af en even laten rusten in alufolie om hem daarna aan repen te snijden. Daarna de aardappeltjes uit de oven en de groente uit zijn foliejasje halen en de boel opdienen. De groente nog voorzien van wat vers gemalen zwarte peper en wat drupjes balsamico azijn.







Heerlijk gegeten. Alles was goed gaar, timing ging goed, smaak was heerlijk dus ik ben tevreden  :D De jongste telg vond de rub op het vlees wat aan de pittige kant, dus die zou wat minder kunnen. Dan komt de smaak van het vlees misschien nog wat beter uit, maar goed. Ik vond het prima zo. Bij het afruimen vond ik nog een niet gebruikt pakketje Hickory rookhout op het keukenblok.  :blush: Ik was van plan om die bij het grillen van het vlees pas toe te voegen, omdat ik de aardappeltjes niet te sterk naar rook wilde laten smaken. Maar ben die uiteindelijk dus vergeten. We hebben het niet gemist  :>
 
En dat is? 'T zullen wel weer de spruitjes zijn? Dit lijkt in niets op de bittere, stuk gekookte groene ballen van je oma hoor ;-)
 
mooie maaltijd hoor, zelfs de spruitjes zien er zo eetbaar uit
 
Northguy zei:
'T zullen wel weer de spruitjes zijn? Dit lijkt in niets op de bittere, stuk gekookte groene ballen van je oma hoor ;-)

Lekker zeg... had jij OOK zo'n oma!?
 
Dit is iets wat ik zonder second thoughts naar binnen zou lepelen.
Mooie foto's ook , bedankt voor het delen !!
 
Dat ziet er erg lekker uit! Zal zeker goed gesmaakt hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan