BasBQ
Beef en Steak

De keuze is reuze! HELP!

Soofs Kitchen

Tondelzoeker
Berichten
18
Hoi goede avond allemaal!


Ik ben op zoek naar een leuke beginners smoker waar ik ook op gas mee kan koken! Tenminste dat leek bij handig....

Een smoker vind ik echt zo gaaf en de gerechten heeeeerlijk!! Dus dat wil ik sowieso.. maar ik wil ook graag op vuur wat kunnen grillen... soort van alles in 1..

Nu kwam ik deze tegen bij de Macro voor 429€ ex de btw.

heeft iemand hier ervaring mee? Reviews zijn slecht te vinden... of heeft iemand tips voor een leuke bbq en smoker waar ik mij bbq carrière mee kan beginnen ;)?
8EB0E152-23F6-47E6-BD29-95369D87A523.jpeg
04FC38C1-3A34-4AEC-8007-47827DC585B4.jpeg
 
Geen ervaring met gas, ziet er van de buitenkant allemaal tiptop uit, voor in hoeverre dat wat over de kwaliteit zegt.
1 vraagje: waarom per se een gas- en geen houtskoolbbq?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Geen ervaring met gas, ziet er van de buitenkant allemaal tiptop uit, voor in hoeverre dat wat over de kwaliteit zegt.
1 vraagje: waarom per se een gas- en geen houtskoolbbq?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

moet eerlijk bekennen dat ik daar niet een heel goed antwoord op heb hahah! Op houtskool grillen en kunnen smoken is wat ik graag wil! Maar bv een keer een pannetje erop zou ook fijn zijn!
 
moet eerlijk bekennen dat ik daar niet een heel goed antwoord op heb hahah! Op houtskool grillen en kunnen smoken is wat ik graag wil! Maar bv een keer een pannetje erop zou ook fijn zijn!

Aahh dat begrijp ik wel. Een gietijzeren pan kan je makkelijk op de houtskoolbarbecue gebruiken. Mits deze niet ge-emailleerd is.
Een simpel rvs-steelpannetje kan je volgens mij ook gewoon op t rooster zetten en z’n gang laten gaan.
Maar als je voor gas wilt gaan, zeker doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou haast zeggen op een 57cm kogel kan je alles doen wat je wilt. Het enige nadeel is dat het even 10-15 minuten duurt voordat je genoeg vuur hebt.
Neemt niet te veel ruimte in, kan laag en hoog in temp, direct en indirect.
Kost niet te veel.


Verstuurd met Tapatalk
 
Geen ervaring met deze bbq. Maar je wilt graag smoken en grillen, dan denk ik dat dit niet de bbq is die je zoekt. Hij kan grillen op kolen en gas, maar roken zal een stuk lastiger gaan vermoed ik, en goed op lage temperatuur houden is een grote uitdaging.

Weber 57 is en blijft vanwege de prijs en flexibiliteit een hele goede instap bbq, maar zelfs de gevorderde bbq kan er op vooruit. Nog flexibeler is de kamado, maar daar betaal je ook de prijs voor.
 
Geen ervaring met deze bbq. Maar je wilt graag smoken en grillen, dan denk ik dat dit niet de bbq is die je zoekt. Hij kan grillen op kolen en gas, maar roken zal een stuk lastiger gaan vermoed ik, en goed op lage temperatuur houden is een grote uitdaging.

Weber 57 is en blijft vanwege de prijs en flexibiliteit een hele goede instap bbq, maar zelfs de gevorderde bbq kan er op vooruit. Nog flexibeler is de kamado, maar daar betaal je ook de prijs voor.

Dankjewel voor je antwoord!! Okay, want hij heeft rechts wel zo’n “smoke compartiment” geen idee hoe dat heet 😅!! Maar bij een betere smoker ziet dat er denk i andees uit?
Ja Kamado zag ik ook staan! Wel prijzig idd, wel mooi!!
 
Dankjewel voor je antwoord!! Okay, want hij heeft rechts wel zo’n “smoke compartiment” geen idee hoe dat heet !! Maar bij een betere smoker ziet dat er denk i andees uit?
Ja Kamado zag ik ook staan! Wel prijzig idd, wel mooi!!

Zo’n apart rookcompartiment is leuk, maar is zeker niet noodzakelijk om te roken. Met een Weber of kamado is dit ook goed te doen! Door bijvoorbeeld bij de Weber een snake te leggen (voorbeelden zijn genoeg te vinden onder Low&Slow) of bij een kamado de minionmethode. Succes met je zoektocht!

Minion Methode


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Aahh dat begrijp ik wel. Een gietijzeren pan kan je makkelijk op de houtskoolbarbecue gebruiken. Mits deze niet ge-emailleerd is.
Een simpel rvs-steelpannetje kan je volgens mij ook gewoon op t rooster zetten en z’n gang laten gaan.
Maar als je voor gas wilt gaan, zeker doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hahah nee toch wel liever dan kolen! Maar het ging meer om van.. idealiter zou ik en iets willen smoken en iets willen grillen! En thanks for de tip met het pannetje! Man, voel me echt nog een extreme beginner hoor !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou haast zeggen op een 57cm kogel kan je alles doen wat je wilt. Het enige nadeel is dat het even 10-15 minuten duurt voordat je genoeg vuur hebt.
Neemt niet te veel ruimte in, kan laag en hoog in temp, direct en indirect.
Kost niet te veel.


Verstuurd met Tapatalk

Thanks voor de tip!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo’n apart rookcompartiment is leuk, maar is zeker niet noodzakelijk om te roken. Met een Weber of kamado is dit ook goed te doen! Door bijvoorbeeld bij de Weber een snake te leggen (voorbeelden zijn genoeg te vinden onder Low&Slow) of bij een kamado de minionmethode. Succes met je zoektocht!

Minion Methode


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Aahhhh okay thanks!! Ik ga mij verdiepen en ff goed nadenken ;)!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hahah nee toch wel liever dan kolen! Maar het ging meer om van.. idealiter zou ik en iets willen smoken en iets willen grillen! En thanks for de tip met het pannetje! Man, voel me echt nog een extreme beginner hoor !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ooohh tegelijkertijd bedoel je. Excuus die had ik nog niet begrepen.
En iedereen moet ergens beginnen
 
Dankjewel voor je antwoord!! Okay, want hij heeft rechts wel zo’n “smoke compartiment” geen idee hoe dat heet 😅!! Maar bij een betere smoker ziet dat er denk i andees uit?
Ja Kamado zag ik ook staan! Wel prijzig idd, wel mooi!!
Aah ok dat had ik niet gezien dat het een offset smoker was. Je kan hele mooie dingen maken met offset smokers, maar 1 ding om rekening mee te houden voor stabiele temperaturen heb je dik staal nodig. Kijk maar hier voor een mooi voorbeeld. Ik vermoed op basis van de prijs dat hij redelijk dun is en daardoor moeilijk goed op temperatuur te houden.
 
Een gietijzeren pan kan je makkelijk op de houtskoolbarbecue gebruiken. Mits deze niet ge-emailleerd is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je bedoelt waarschijnlijk: Mits deze geen anti aanbaklaag heeft.
Want die gaat inderdaad naar de knoppen.
Ik kook heel veel met een niet ge-emaillerde skillet maar ook met een ge-emailleerde pan op houtskool.
Een gepaneerde schnitzel bakken op een rooster gaat niet zo fijn, die moet in een skillet/koekenpan met roomboter en wat olie.
Heeft dat toegevoegde waarde, ja voor ons wel, een skillet wordt snoeiheet op houtskool, een goede gepaneerde schnitzel is vrij dun
die wil je kort en heet bakken, zodat je een mooie korst hebt en de binnenkant net gaar. dat gaat op houtkool beter dan binnen op gas.
En de bakluchten blijven buiten. win-win dus;)

@Soofs Kitchen ken deze BBQ alleen van de plaatjes ervan ben niet zo'n voorstander van deze setup.
Ik vind dit echt zo'n BBQ voor mensen die bang zijn om uit hun comfort zone te stappen, gewend zijn om op gas te BBQ-en maar nog huiverig zijn voor Houtskool/briketten.
Maar wees gerust er is hier genoeg kennis om je van het gas af te krijgen, als je dat wilt natuurlijk.;)
Je hebt nu een gasser heb ik begrepen, koop er een Weber 57 bij, desnoods via marktplaats voor een prikkie, kun je lekker oefenen met briketten/houtskool en eventueel terugvallen op het voor jou bekende gas.
 
Je bedoelt waarschijnlijk: Mits deze geen anti aanbaklaag heeft.
Want die gaat inderdaad naar de knoppen.
Ik kook heel veel met een niet ge-emaillerde skillet maar ook met een ge-emailleerde pan op houtskool.
Een gepaneerde schnitzel bakken op een rooster gaat niet zo fijn, die moet in een skillet/koekenpan met roomboter en wat olie.
Heeft dat toegevoegde waarde, ja voor ons wel, een skillet wordt snoeiheet op houtskool, een goede gepaneerde schnitzel is vrij dun
die wil je kort en heet bakken, zodat je een mooie korst hebt en de binnenkant net gaar. dat gaat op houtkool beter dan binnen op gas.
En de bakluchten blijven buiten. win-win dus;)

@Soofs Kitchen ken deze BBQ alleen van de plaatjes ervan ben niet zo'n voorstander van deze setup.
Ik vind dit echt zo'n BBQ voor mensen die bang zijn om uit hun comfort zone te stappen, gewend zijn om op gas te BBQ-en maar nog huiverig zijn voor Houtskool/briketten.
Maar wees gerust er is hier genoeg kennis om je van het gas af te krijgen, als je dat wilt natuurlijk.;)
Je hebt nu een gasser heb ik begrepen, koop er een Weber 57 bij, desnoods via marktplaats voor een prikkie, kun je lekker oefenen met briketten/houtskool en eventueel terugvallen op het voor jou bekende gas.

Oei, klopt, zat blijkbaar ergens anders met m’n hoofd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik weet niet waar je woont, maar heb binnenkort een gebruikte weber 57 in de aanbieding. Ik woon in Vlierden. Moet deze weg doen van de baas, was voor mij het excuus om maar een XL kamado aan te schaffen 😬
 
En voor de 'newbies' kunnen we maar een boek aanraden die alles uitlegt om vlot over te kunnen schakelen naar houtskool... 'het vuur de baas' van onze eigen Noskos.
Daar beschrijft hij alles zeer mooi zodat je de basis hebt om vlot te kunnen starten en beginnen experimenteren.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
 
En voor de 'newbies' kunnen we maar een boek aanraden die alles uitlegt om vlot over te kunnen schakelen naar houtskool... 'het vuur de baas' van onze eigen Noskos.
Daar beschrijft hij alles zeer mooi zodat je de basis hebt om vlot te kunnen starten en beginnen experimenteren.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Ohhhh wat cool, thanks. Ga het boek meteen opzoeken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je bedoelt waarschijnlijk: Mits deze geen anti aanbaklaag heeft.
Want die gaat inderdaad naar de knoppen.
Ik kook heel veel met een niet ge-emaillerde skillet maar ook met een ge-emailleerde pan op houtskool.
Een gepaneerde schnitzel bakken op een rooster gaat niet zo fijn, die moet in een skillet/koekenpan met roomboter en wat olie.
Heeft dat toegevoegde waarde, ja voor ons wel, een skillet wordt snoeiheet op houtskool, een goede gepaneerde schnitzel is vrij dun
die wil je kort en heet bakken, zodat je een mooie korst hebt en de binnenkant net gaar. dat gaat op houtkool beter dan binnen op gas.
En de bakluchten blijven buiten. win-win dus;)

@Soofs Kitchen ken deze BBQ alleen van de plaatjes ervan ben niet zo'n voorstander van deze setup.
Ik vind dit echt zo'n BBQ voor mensen die bang zijn om uit hun comfort zone te stappen, gewend zijn om op gas te BBQ-en maar nog huiverig zijn voor Houtskool/briketten.
Maar wees gerust er is hier genoeg kennis om je van het gas af te krijgen, als je dat wilt natuurlijk.;)
Je hebt nu een gasser heb ik begrepen, koop er een Weber 57 bij, desnoods via marktplaats voor een prikkie, kun je lekker oefenen met briketten/houtskool en eventueel terugvallen op het voor jou bekende gas.

Wow thanks voor je uitgebreide antwoord!! Nu heb ik wss echt een domme vraag.. maar wat is dan precies een smoker? M’n pa heeft bijvoorbeeld echt een smoker en een weber.. maar nu las ik dat je met een weber ook kan smoken? God verwarrend allemaal ;)!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je kan ook een kijken naar een. Fornetto Razzo (je twee maten) daar ben ik mee begonnen en is een super fijne houtskool briketten Smoker/BBQ.

Het is een soort Weber Smokey Mountain maar je kan ook in drie lagen de BBQ verkleinen (voor het hete werk of omdat ie mee in de auto moet ;-) )

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan