BasBQ
Beef en Steak

De allerbeste (en allereerste) beer can chicken

 
 

Dennisvs

Kooltjesharker
Berichten
119
Mijn vriendin vroeg vorige week: wil je nou ineens dat hele boek uit gaan spelen? Ze doelde op het boek van Noskos. Het antwoord is trouwens "ja". Wat een fantastisch lekkere en leuke recepten komen er uit dat boek. En natuurlijk, het zijn die kleine emojis die je hier "verdient" maar het gaat mij vooral om alle lol die je hebt tijdens de voorbereiding, de lessen die je leert tijdens het prutsen en natuurlijk het heerlijke eten achteraf.

Qua recept en methode heb ik niet zo veel te vertellen. Ik heb exact het Noskos recept aangehouden, met citruspekel, velletje loshalen, drogen, rubben en grillen(?).
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.47 (4).jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.47 (3).jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.47 (1).jpeg

Vrijdagavond besloot ik het recept nog even door te nemen en kwam ik erachter dat ik diezelfde avond alvast aan de slag moest, dus dat was mooi op tijd. Pekel maken was eitje ( :)), de kip was al mooi schoon, die kwam bij de polier vandaan.

Zaterdag was het -6 hier toen ik die ijskoude kip uit die ijskoude pekel in ons ijskoude schuurtje haalde. En ik wilde in diezelfde schuur het velletje even loshalen. Daar besteed ik volgende keer meer tijd aan. Achteraf kon ik de stukjes die ik vergeten was precies aanwijzen, die waren namelijk niet knapperig en de rest van de kippenhuid wel.
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.47.jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.46 (3).jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.46 (2).jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.46 (1).jpeg

Zondag de BBQ aan, gekookt water in het blik (heet!) en de inhoud opgedronken. Ik heb dubbel zoveel aanmaakblokjes moeten gebruiken om ze kolen aan te krijgen maar toen ze eenmaal aanstonden gingen ze als een speer. Keurig tussen de 180 en 210 gebleven. En dat kon ik dan weer mooi aflezen van mij Sinterklaascadeautje, de Inkbird IBT-4XC. Een probe op het rooster, eentje in de kippenborst. En toen begon het hier flink te regenen, maar daar kan hij gelukkig tegen. Daardom wel maar weinig foto's op de BBQ.
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.45 (2).jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.46.jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.12.41.jpeg


Tot slot filmpje van AH gekeken over hoe je zo'n kip verdeelt/breekt/aansnijdt. De avocadohelften had ik ingesmeerd met limoen en olijfolie en die mochten ondertussen op de Sear Grate (vandaar dat die al op de grill lag). Die heb ik volgens het recept van Julius Jaspers gevuld met tomatensalsa en de zoete aardappelfrietjes uit de Airfryer maakten het helemaal een feestmaal.

WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.45 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-12-19 at 12.11.45.jpeg


We hebben met zijn tweeën een behoorlijke slag geslagen en alle restjes gaan deze week de salade in. Heerlijk.

Superleuk om dit zo te proberen, niet m'n beste kip van de Weber maar verreweg de stoerste :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag en een mooi Kippetje.
Welkom bij de Tokkies.
 
Ziet er goed uit.
Je maakt in ieder geval meer foto's als ik, meestal denk ik eraan als het bord leeg is 😂
 
Dat ziet er uit als een heerlijk kippetje!

Gefeliciteerd met je 🐔
 
lekker hoor
ziet er prima uit
gefeliciteerd met je sticker
 
Gefeliciteerd, zag er een heerlijk kippetje uit.
 
gefeliciteerd met je tokkie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan