BasBQ
Beef en Steak

CSG warmte

 

Mithrandir

Tondelzoeker
Berichten
12
Hi allemaal,

Hopelijk is dit de juiste plek op het forum voor deze vraag.

Voor de zomer wilde ik nog graag een hele zalmzijde koud roken op de weber 57 (geïnspireerd op recept van @Ewald met oa gin, jeneverbessen, roze peper). Nu viel het me op dat na aantal uur de warmte flink toeneemt boven de CSG.

Rond 21.00 was de buitentemperatuur rond de 15 graden en later die nacht rond de 11 graden max, verwacht ik. Toch liep de bbq temp flink op naar 27 graden om 05.00 in de ochtend.

Ik gebruik de Weber CSG op een Master Touch 57, zie foto.

Zorgt de CSG altijd voor zoveel warmte? Of zit er misschien iets anders verkeerd? Vullen doe ik door alles erin te storten, afvegen en dan paar x rustig tikken om te laten zakken. Bbq staat volledig open

Opstelling:
482F19B3-6EB0-4F47-9C9E-15DEA845F515.jpeg
D7F967F4-1AEE-4B06-B458-B39EEDCDA4EF.png
0F956506-2495-42DB-B2F3-8EC00D504008.png
 
Die 27 graden valt nog mee.
Maar koud roken doe ik alleen in de winter.
Een bak ijs of ijswater in de BBQ erbij zetten kan helpen
 
Mijn vriezer is helaas te klein om zoveel lekkers vooraf te maken ;-)

maar had niet verwacht dat er zoveel warmte af zou komen. Goed voor volgende projecten.
 
Mijn CSG brandt 10 uur op een lading mot. Als er zoveel energie in zit dat hij 10 uur lang mijn weber naar 27°C kan krijgen dan ga ik mijn huis verwarmen met rookmot 😂
 
Mijn CSG brandt zelfs langer dan 10 uur - zo’n 12 tot 14 uur 🤣

Maar de temp in de bbq ging dus wel flink omhoog midden in de nacht voor paar uurtjes. Tov de buitentemperatuur dus met ruim 15 graden. Dat vind ik wel best flink voor een cold smoke generator. Had ik niet verwacht.
 
Mijn CSG brandt zelfs langer dan 10 uur - zo’n 12 tot 14 uur 🤣

Maar de temp in de bbq ging dus wel flink omhoog midden in de nacht voor paar uurtjes. Tov de buitentemperatuur dus met ruim 15 graden. Dat vind ik wel best flink voor een cold smoke generator. Had ik niet verwacht.
lag er geen andere brandstof meer in de Q?

Ik heb zo wel eens voor gehad dat de CSG op de houtskool stond en de BGE had aangestoken.

Ipv koudgerookte ham was het warm gerookte ham :censored:
 
Had ik niet verwacht.
Dat probeert iedereen je dus subtiel te vertellen, wat je schrijft "makes no sense"...

zoveel energie zit er niet in je CSG, vooral niet als hij zo lang brandt (mijn weber CSG brand ook ruim voorbij de 10 uur).
Conclusie is dat het hoogstwaarschijnlijk ergens anders in gezeten heeft.
 
de CSG produceert dan niet heel veel warmte, maar je hebt ook niet super veel warmte nodig om je 120 liter lucht (is eigenlijk iets kleiner) 15 graden op te warmen in 1 uur. 0.1 Watt is al voldoende. Nu is het warmtelek niet meegenomen, maar dan heb je dus meer nodig.

Maar dat is het probleem hier niet, de temperatuur sensor hangt boven de CSG. Niet heel gek dat de lucht daar iets warmer is ;)
 
de CSG produceert dan niet heel veel warmte, maar je hebt ook niet super veel warmte nodig om je 120 liter lucht (is eigenlijk iets kleiner) 15 graden op te warmen in 1 uur. 0.1 Watt is al voldoende. Nu is het warmtelek niet meegenomen, maar dan heb je dus meer nodig.

Maar dat is het probleem hier niet, de temperatuur sensor hangt boven de CSG. Niet heel gek dat de lucht daar iets warmer is ;)
goed opgemerkt, en aangezien warme lucht stijgt zou dat het wel eens kunnen zijn
 
Interessante kijk.. maar toch 16 a 17 graden stijgen is erg veel.

Er lag niks anders in de bbq en was zelfs volledig afgenomen met doekje om zo schoon mogelijk te werken.
 
Dat probeert iedereen je dus subtiel te vertellen, wat je schrijft "makes no sense"...

zoveel energie zit er niet in je CSG, vooral niet als hij zo lang brandt (mijn weber CSG brand ook ruim voorbij de 10 uur).
Conclusie is dat het hoogstwaarschijnlijk ergens anders in gezeten heeft.
Als je naar de foto’s kijkt zie je de temp op rooster, schuin boven de CSG. Het was nacht en temp buiten ging naar beneden ipv omhoog. Weinig andere mogelijkheden dan warmte van CSG.
 
Als je naar de foto’s kijkt zie je de temp op rooster, schuin boven de CSG. Het was nacht en temp buiten ging naar beneden ipv omhoog. Weinig andere mogelijkheden dan warmte van CSG.
Als het, zoals hierboven aangegeven, een meting boven de csg is geweest, kan ik er wel inkomen. Maar dat zou ik een meetfout noemen omdat het nou niet is wat je wilt meten. Het is dan niet zo dat dat de temp in je hele BBQ is en dus ook niet je temp aan je zalm.
 
Mijn CSG brandt 10 uur op een lading mot. Als er zoveel energie in zit dat hij 10 uur lang mijn weber naar 27°C kan krijgen dan ga ik mijn huis verwarmen met rookmot 😂
Ruikt nog lekkker ook 😁
 
Mijn CSG brandt 10 uur op een lading mot. Als er zoveel energie in zit dat hij 10 uur lang mijn weber naar 27°C kan krijgen dan ga ik mijn huis verwarmen met rookmot

Helpt ook enorm goed tegen muggen en zo! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan